Ervaringen van 2 naar 1 dutje

<p>Hoi iedereen! Onze kleine jongen van bijna 14 maanden wil duidelijk richting 1 dutje op een dag. Soms slaapt hij er nog 2 maar vaker niet. In de ochtend breng ik hem rond half 10 naar bed, en maak hem dan om half 11 wakker, in de hoop dat hij daardoor in de middag kan slapen. Dit werkte, tot voor kort. </p><p>Vaak is hij even stil.. zo'n 15 minuten en dan hoor ik hem zijn knuffels uit bed gooien en gaat hij miepen. Hij blijft dit doen en hij gaat dan echt niet slapen, zonder knuffels is geen optie en terug in bed leggen heeft geen zin, want na 10 seconden liggen se er weer uit ..  de boodschap is duidelijk: "mamma, ik kan/wil/ga niet slapen". </p><p>Als ik op internet lees van slaapcoaches, voldoet de kleine man aan alle signalen dat hij eraan toe is. Ook staat er wel beschreven hoe je het aan kunt pakken, maar ik hoor graag ervaringen van andere moeders... hoe hebben jullie dit aangepakt?</p>
 
Als hij zijn eerste slaapje niet doet zal hij het prima aankunnen..
(hier sliep hij t 1e slaapje goed en de 2e niet en dan duurt de middag heeeeeeul lang met slaapgebrek?)
Verschuif je bedtijd een beetje, of ga wat leuks doen. Ik probeer altijd na 12 uur.. Hoe vaker hij 1 keer sliep hoe langer zijn slaapje werd. Slaapt nu vaak van 12 tot 3.
Evt je bedtijd savonds iets vervroegen om het weer te overbruggen
 
Inderdaad, zo heb ik het met onze dochter ook gedaan. Eerste slaapje overslaan en tweede slaapje iets naar voren halen. Nu gaat ze rond 13.00 uur slapen, maar toen ze net 1 slaapje deed lag ze er om 11.30/12.00 uur soms al in.
 
Idem onze situatie meisje 13mdn.
Eergister: 09-1030 en 1530-1630. Hele avond wakker, pas 2330 gaan slapen!
Gister: 09-1045 en 1545-1700. Hele avond wakker, pas 2300 slapen!
Vandaag: 0900 wilde ze echt NIET slapen (idem knuffels, speentje weggooien haha). Dus van 11-1300 geslapen. Nu zoals normaliter 1900 op bed en slapende (gelukkig). 


Wat ik heb geleerd: kijk met de dag of hij wel/niet 1 of 2 slaapjes wilt. Als het na 15-30min nog niet lukt, pak dan alleen die van rond de middag. Hij geeft zelf aan wat hij wel/niet wilt of nodig heeft. Met deze tijden aanhouden weet hij iig dat er op 1 dag, 3 dut momentjes ‘mogen’ zijn, en met die voorspelbaarheid kan hij zelf ‘kiezen’ waar hij die dag aan toe is. 


Succes! ????
 
Hier een meisje van 13 maanden, ook in die fase.
Ik leg haar rond 9.45 op bed. Slapen tot 11.00 max. En dan van 14.30-15.30.
Maar als ze om 10.00  nog niet slaapt, gaat ze eruit en mag ze pas om 12.00 weer naar bed van me en dan is het dus 1 dutje. Maar dat kost moeite hoor, om 11.00 is ze kapot!! Maar 11.00 naar bed vind ik niks, dan ius ze namelijk om 13.00 wakker en dan is de middag weer veel te lang.
Vanochtend ging ik met haar naar de stad in de hoop dat ze wakker bleef zo. Maar om stipt 11.00 viel ze in slaap in de wagen. Ik heb haar tot 11.30 laten slapen. Daarna heeft ze van 13.15-15.45 geslapen en ze slaapt nu vanaf 19.45.
Dus t is hier ook nog erg zoeken. Zoals het vandaag ging is het ook prima, alleen vind ik het zo zielig als ik haar na 30 minuten slapen in de wagen wakker moet maken, ze ligt dan zo lekker. Maar anders slaapt ze de hele middag niet meer.
Het is zo'n nare fase die ik ook has bij mn oudste dochter. Zij was 14.5/15 maanden toen het echt 1x slapen werd, en dan moest ik het ook echt rekken tot 12.15.
Dus: slaapt ze om 10.00 nog niet? Dan eruit en wakker proberen te houden tot 12.00, zo doe ik het! Succes!
 
Ik lees ook even mee! Handige tips om het 2e slaapje te vervroegen. Bij ons is het zo dat ze vrij makkelijk nog na bed gaat rond 10.00 uur tot 11.30. En van 15.00 tot Max 16.00. Alleen voor 20.30 wilt ze niet slapen. Dus zit er ook aan te denken naar 1 slaapje te gaan. Ze is bijna 16 maanden. 
 
Ons meisje van 1 jaar en 4 maanden sliep ook 2 x maar de 2e keer werd steeds korter. Ze is om 6.30 wakker en ze heeft dan rond negen uur een dipje maar dan ga ik iets doen. Op de fiets ergens heen. Dan rond 10 fruit (onderweg) en net iets voor 12 een boterham en dan ligt ze er om 12.15/12.30 in. Ik heb geleerd dat hoe eerder ik haar in bed leg na het avond eten hoe dieper ze in de nacht slaapt. En dus soms ook uitschieters heeft naar 7.30. En ik heb het van de ene op de andere dag veranderd. Vond ze prima. 
 
Hier gaat het dus inderdaad ook om het weigeren van het middagdutje, sorry voor mijn warrige schrijfstijl ?.
Vandaag dus wakkergehouden tot half 12, rond half 11 was hij niet blij meer en alleen maar aan het miepen,  maar toen pappa een heerlijke lunch voor zijn neus zette om 11.00 was het allemaal weer leuk en gezellig. Dus met een volle buik en schone broek zijn bed in... ik zei al tegen mijn vriend.. al slaapt hij maar een uurtje, dan is hij vanaf 12.30 wakker tot aan zijn bedtijd, vele malen beter dan vanaf 10.30.
Ik hoop dat hij er snel aan went ?
 
Terug
Bovenaan