Ervaringen van 2 naar 1 dutje

Ons meisje van bijna 15 mnd had ook steeds vaker moeite met het 2e slaapje.. het lukte vaker niet dan wel. Toch merk ik dat ze het smorgens nodig heeft.. 
Ze slaapt tot ongeveer 7.00 en probeer haar nu op te houden tot 11.00u. Ze slaapt dan ongeveer 1.5 uur... dan is ze uiteindelijk ook bijna de hele middag wakker tot 19.00u. Maar beter vanaf 12/12.30 dan vanaf 11.00 al ofzo ??‍♀️ 
Het is nu in de overgang wel even lastig. In het weekend waren we smiddags bij mijn ouders.. dan is ze tegen 16.00 wel erg moe. Heb ik haar toch op bedje gelegd om even te kunnen rusten. Soms lukt dat wel een kwartiertje ofzo voordat ze gaat huilen. Maar nu was het eigenlijk al gelijk flink huilen en heb ik haar na 5 minuten weer eruit gepakt. Dan is ze toch flink aan het miemelen en dan wilt ze op schoot.. eenmaal op schoot wil ze weer eraf enz enz haha. 
Hopelijk gaat ze binnenkort ook gewoon wat langer slapen dan die max 1.5 uur. 
Toen het laatst echt nog 2 slaapjes waren was het soms ook 2x 1.5 uur. Flink verschil dus ?
 
Super toevallig onze dochter is bijna 14maanden en sinds gister zijn we ook overgegaan op 1 slaapje, ze gaat nu rond 11.45 naar bed en slaapt dan tot 14.45! En gaat savonds rond 19.00 weer naar bed. 
Eerst sliep ze altijd sochtends van 8.30 tot 9.30/10.00 en dan weer van 13.00 tot 14.30/15.00 maar we merkten echt dat ze sochtends niet meer wou slapen waardoor ze dan na veel gedoe 9.00/9.30 pas sliep, haalde haar dan sws om 10.00/10.30 er weer uit anders zaten we smiddags weer, maar dan ging ze ook niet meer om 13.00 slapen dus dat werd dan 13.30/14.00 pfff echt zo'n gedoe. Dus nu sinds gister 1 slaapje aan het proberen! Maar ze was vanochtend 4.45 wakker, normaal 07.00 dus het was vandaag wel een beetje lastig, volgens mij heeft ze de hele dag last gehad dat ze zo vroeg wakker was. We zullen zien hoe het .morgen weer gaat :)
 
 
Wij hebben er eentje van 13 maanden en hij is sinds een maandje ook over naar 1 slaapje. Wij merkten net als jij dat hij 's ochtends wel wilde slapen, maar 's middags echt niet meer. We moeten hem nog wel bezighouden 's ochtends soms, omdat hij rond 10 toch vaak wel moe begint te worden - maar dat werkt prima (gewoon een boodschap doen, naar de speeltuin of kinderboerderij, dat soort dingen). En we lunchen dus nu voor het slaapje met hem (rond 11:30).
Het ging eigenlijk meteen al heel goed! Hij gaat slapen om 12-12:15 en wordt dan wakker rond 14:45. 
 
Ik lees even mee.
Onze zoon van 12 maanden wordt tussen 06.00 en 07.00 wakker. Hij gaat dan om 09.30 naar bed. Hij is dan nog vrolijk maar als we m naar bed brengen slaapt hij binnen 5 minuten. Soms 3 kwartier, soms maken we m wakker na 5 kwartier. 
Na 3 uur wakkertijd gaat hij ook smiddags vlot slapen rond 13.30. Maar na 30 minuten wordt hij krijsend wakker. Kan dan niet meer verder slapen. Ik denk dat wij ook richting 1 dutje moeten.
Op t kdv doet hij vaak maar 1 dut omdat hij daar zn ochtenddut vreemd genoeg weigert. dan gaat hij pas rond 12.15 slapen, maar nooit langer dan een uurtje. Veel te weinig dan dus.
 
 
Nog geen ervaring mee maar wel vast aan het 'voorlezen' voor wat er komen gaat :D.

Ik lees wel van een paar dat ze na een kwartier al uit bed halen als kleine nog niet slaapt? Het duurt hier soms wel 20 min. voor het dutje is gestart.... eerst moet er een heel repertoire worden gezongen natuurlijk :') 

Kleine man slaapt bij ons gewoon 2x van 10-1130 en 1430-15:45/1600. Ongeveer....

En rond 1930 dan weer naar bed en dan kan het wel eens zijn dat hij nog tot 2100 ligt te zingen. Maar dat is dan maar zo :). In totaal pakt hij dan 10 uur 's nachts, en ongeveer 3 uur overdag. Dat is wel wat hij op 15 maanden zou moeten pakken geloof ik.

Ik vind persoonlijk 15 maanden nog veel te vroeg om naar 1 dutje te gaan. Zeker als ze gewoon nog wel goede dutjes doen. Dus van minimaal een uur. Een baby/dreumesslaapcyclus is 50 min. Dus veel kleintjes slapen in periodes van 50 minuten. Wakker maken na 30 minuten is volgens mij niet heel fijn... omdat je de kleine dan midden in de REM slaap of diepe slaap wakker maakt dacht ik. 

Maar!! Dit is weer hoe wij het doen. Iedereen pakt dit op haar eigen manier aan. En uiteindelijk worden ze er allemaal wel groot van. Ik baseer mijn 'wijsheid' vooral op 'Dreumes in dromenland' van Stephanie Lampe. Die methodiek werkt voor ons erg fijn. Dat betekent dat we pas naar 1 slaapje gaan met 18 maanden. 
 
Zit ook in die fase, zoontje is wel wat ouder; ruim 18 maanden. Soms zitten er dagen bij van 2 slaapjes en soms 1. Soms inderdaad ook heel lang wakker, vanaf 10.00. Ik kies er voor om dan soms even te gaan wandelen, dan slaapt hij vaak nog wel eventje aan het einde van de middag. Maar middagslaapjes worden hier ook duidelijk geweigerd. Hopelijk zitten ze snel in het nieuwe ritme en duurt het niet zo lang. Zolang de nachten nog goed blijven gaan, maak ik me niet zo druk over de vermoeidheid en slaapt hij altijd wel weer bij. 
 
Hi,
Mijn zoontje was al super vroeg op 1 slaapje. Zo rond 11 maanden weigerde hij ook om zn middag slaapje te pakken. Sliep toen ervoor 2 x 1 uurtje dat vond ik ook prima maar dat sloeg om. Zoon lief wilde niet meer slapen in de na middag. Slaapje in de ochtend was nooit geen probleem maar met 1 uurtje toch echt niet te doen tot bedtijd.
Zoonlief bekaf rond 11 uur in de ochtend de eerste 2 weken ongeveer maar wat al gezegd wordt zien te rekken naar 12.30-13.00 uur. In het begin echt zwaar om die overgang te maken en sliep soms dan nog te kort om het te redden tot bedtijd. Hij ging dan vaak wel wat eerder naar bed 18.30-19.00 was echt eigenlijk al bijna niet haalbaar. Nu is hij bijna 13 maanden en slaapt hij van 12.30-13.00 tot 14.30-15.00 uur en gaat dan in de avond gewoon tussen 19.30-20.00 ook zonder moeite slapen.
Maar elk kindje is anders. Mijne was al vroeg (misschien wel te vroeg) over naar 1 slaapje. Kijk gewoon naar wat je kleintje nodig heeft. Desnoods 1 dag 1 slaapje en dan de volgende dag weer 2 slaapjes laten pakken.
Suc6??
 
Lieve papa's en mama's, 
 
Ik zag de titel van dit artikeltje in de nieuwsbrief en was nieuwsgierig naar hoe jullie dat doen. Ik lees dat jullie best wel veel struggles hebben!
 
Onze dochter is 13 maanden en slaapt soms 1, en soms 2 slaapjes.
 
Als ze om 07:00 wakker is, gaat ze om 09:45 een kwartier (echt maximaal, ik maak haar dus altijd wakker) naar bed / slapen en daarna om 13:00 weer. Ze is dan vaak na 1,5 - 2 uur weer wakker. Ze gaat daarna om 19:00 weer slapen en valt binnen 10 minuten in slaap. Altijd.
 
Als ze om 08:00 wakker is, gaat ze pas om 12:00 á 12:30 naar bed en slaapt dan 2 - 2,5 uur. Meestal kunnen we dit ritme aanhouden. Ze gaat dat ook gewoon om 19:00 slapen
 
Ik heb dit ritme niet zelf verzonnen, we volgen sleepguide voor haar leeftijd. Werkt voor ons echt helemaal super! 
 
Volgens de guide kun je..
Met 14 maanden na 07:00 wakker naar 1 dutje (12:00 á 12:30)
 
Met 15 maanden na 06:30 wakker naar 1 dutje (12:00 á 12:30)
 
Als ze echt te moe zijn kun je ze ook om 11:30 naar bed doen en dat elke dag met 10 minuten verlaten. 4,5 uur na het wakker worden weer naar bed in de avond!
 
Hopelijk hebben jullie er wat aan! 

 
Terug
Bovenaan