Eten 9maander

<p>Hallo Mama’s</p><p>vanmorgen bij CB geweest en normaal laat ik ze altijd lullen maar deze keer blijft het wat hangen.</p><p>Ik heb veel moeite met het vervangen van flessen. Hij krijgt nu nog 5x200 en dat is volgens hun veeeel te veel en dat snap ik ook. Nu zegt de verpleegkundige dat hij meer moet eten overdag, maar dan vraag ik me af hoe. Kan hem moeilijk dwingen te eten.</p><p>Hij eet nog geen hele boterham en groentehap varieert ook tussen 50-200 gr. Met 50 ga ik geen fles vervangem…</p><p>het ritme:<br />7:00 fles 200 - 9/10:00 fruit - 11:00 fles 200. - 11:30 brood - 15:00 fles - 16/17:00 groentehap - 18:00 mee eten of maispuff 19:00 fles - 23;00 fles.</p><p>hebben jullie tips?</p>

Wordt hij wakker voor de fles van 23.00? Of maak je hem wakker? En wat gebeurt er als hij deze fles niet krijgt? Wij gaven nooit een late avondfles. Soms sliepen ze de hele nacht door en soms werden ze wel wakker ergens in de nacht, en dan gaf ik bijvoorbeeld 90cc om door te slapen, maar dat scheelt natuurlijk al de helft met 180cc...

Verder ging ik hier met 8 maanden wel echt naar 3 flessen. Mijn ervaring is dat ze echt beter vast voedsel gaat eten als je een fles laat vallen! Zolang je elke 4 uur een fles aanbiedt, eet hij idd weinig erbij want dan heeft hij geen honger genoeg.

Dus:
7.00 fles
7.30 1/2 boterham mee ontbijten of wat Griekse yoghurt ofzo
9.00 fruit
Slapen
11.30 boterham
13.00 fles
Slapen
15.00 cracotte, cracker, koek, nog wat fruit..
17.00 groente
19.00 fles
En dan dus eventueel nog 90cc in de late avond of nacht.

Dus elke 6 uur een fles ipv elke 4 uur!
Zodra je de fles van 11.00 laat vallen, gaat hij vanzelf wat hongerig zijn en beter brood eten. Geef je eerst die fles om 11.00, heeft hij niet zo'n honger meer en ziet hij geen noodzaak om beter brood etc te leren eten.

En tja, als je 15.00 een fles geeft, snap ik dat hij rond 16.00 maar 50gram avondeten eet, dan is hij echt nog niet hongerig natuurlijk als hij een uur daarvoor een dikke fles op heeft..

Ik heb geen ervaring met flesvoeding, maar wel met hapjes ;). Bij onze dochter zijn we met 6 maanden gestart met vast voedsel en dan altijd na een borstvoeding. Zodat er geen honger is en ze rustig kon uitproberen. Zou je met flesvoeding misschien wat minder in de fles kunnen doen? Ik noem maar wat, een fles van 150cc, en dan even later vaste voeding?Het heeft ook tijd nodig om vaste voeding uit te breiden, komt vanzelf goed! Gewoon rustig vaste voeding opbouwen en dan gaat de hoeveelheid melk waarschijnlijk automatisch omlaag. Succes!!

Ik ben het eens met RomyVM. Onze jongste is bijna 9 maanden en zit al ruim een maand op 3 flessen. Het lukte tussen de middag niet om hem meer dan 10 kleine stukjes brood te laten eten, totdat we een fles lieten vallen. Vanaf dat moment ging hij ineens naar 1.5 a 2 boterhammen tussen de middag. 
Dit is nu zijn schema:
Rond 7.30 uur: 1 boterham daarna fles 180+6. Op dagen dat hij naar de opvang gaat krijgt hij in de ochtend pap.
Rond 9 uur fruit
Slapen 
Rond 11.30 uur 2 boterhammen
Rond 12.30 uur fles 150+5
Slapen
Rond 15.00 uur maisvinger, cracker of babykoekje
Rond 17.00 uur 200 gram groente met yoghurt als toetje
Rond 18.30 uur fles 150+5
Direct na de fles gaat hij naar bed voor de nacht. 

over de fles van 23:00 zijn papa en ik het niet eens... zeg al een paar maanden van afbouwen/weglaten maar hij blijft stug dat die er niet af mag omdat hij het te lang vind van 19:00-7:00 zonder drinken/eten.
Daarnaast slaapt de kleine nog tussen 8:30/9:00-10 dus fruit word pas erna en tegen 12:30 is hij ook al weer moe. 
het valt allemaal zo dicht op elkaar. ?
Ik hield me eraan vast dat als hij meer ging eten dat hij zelf de fles zou laten vallen maar blijkbaar niet. 

Ik zou ook proberen de fles en brood rond lunchtijd om te wisselen. Zo'n grote fles is namelijk een hele maaltijd! Dus als hij om 11 uur een grote fles krijgt, snap ik dat hij om  11.30 uur niet veel brood eet. Ik zou die fles juist na het brood aanbieden en dan minder, bijv 120cc.
En de fles van 15uur kan je ook nog vervangen door vast voedsel: fruit, cracker etc. En dan eventueel klein flesje erna als hij dat gewend is rond die tijd en die langzaam afbouwen.
En idd de avondfles van 23 uur weglaten. Kinderen van die leeftijd geven prima aan als ze toch wat nodig hebben in de nacht. Dus gewoon proberen en kijken wat er gebeurt. En dan inderdaad misschien in de nacht een kleinere fles geven als hij toch komt. Onze dochter sliep vanaf 4 maanden nachten van 12 uur zonder voeding. Kan prima als ze zelf lekker slapen. Die nachtvoedingen zijn de eerste tijd belangrijk maar als je kindje er niet meer om vraagt, dan kan een kindje bij 9 maanden echt prima 12 uur zonder eten en drinken. Onze dochter kwam tot ruim een jaar dan toch ineens af en toe weer voor nachtvoedingen. Maar de meeste nachten sliep ze dus door. Gewoon proberen zou ik zeggen! 

Als hij tot 9/10 uur slaapt s ochtends en dan om 12.30 weer moe is, kan je toch heel prima fruit geven als hij wakker wordt (dus rond 9.30/10) en dan rond 11.30/12 broodje, klein flesje er achteraan en slapen?

Terug
Bovenaan