eten drama

Het maantje wist niet dat het bericht al geplaatst was ,dus ik bleef drukken op plaats bericht...sorryyyy

Hi,

Tom is nu 1 jr en 4 weken, hij at altijd erg goed...
maar hij is me nu ook aan het uitproberen, de lepel te pakken, sputteren met eten in zijn mond.

Als hij de lepel zelf pakt, laat ik hem zelf eten (dit wil hij met brood ook)
ik schep het op de lepel, en hij schept het in zijn mond. A

Als hij niet meer wil, doe ik net alsof ik hem al danoontje geef, alleen het grootste gedeelte op de lepel is gewoon warme hap.

Als hij sputterd, zeg ik eerst, dat ie dat niet moet doen 'nee', dat heeft ie dondersgoed door.. maar blijft uitproberen.. is ook de leeftijd..
Als hij dan nog eens sputterd zeg ik weer 'nee', en als ie het dan nog doet, ga ik met mijn vinger langs zijn lip, niet hard... maar ik kijk er wel boos bij, en zeg dan weer 'nee'. Hij gaat dan heel zielig huilen, en driftig worden.. ik geef hem dan geen aandacht, en als het huilen over is, geef ik hem weer een hap, en dat gaat meestal goed.

En vooral zelf rustig blijven, laten merken dat ze je niet op de kast krijgen, en wanneer jij rust uitstraalt, worden ze ook minder snel driftig.

Ze gaan je uit proberen... en ik zou zelf niet gaan afleiden met tv of iets dergelijks, want dat hebben ze zo door..
Gewoon de tijd nemen, en anders moeten ze maar honger hebben...
Ze hebben het snel genoeg door dat ze naar jou pijpen moeten dansen, en niet andersom.

Nens

Kinderen krijgen op die leeftijd meer en meer een eigen wil en het eten is een moment waarop ze wat controle kunnen uitoefenen. Volgens mij wil hij gewoon zelf eten of in elk geval aangeven op welke manier hij wil eten.
Met Maud (nu 14 maanden) probeer ik zoveel mogelijk fingerfood aan te bieden. Bijv. gebakken krieltjes, stukje vlees, boontjes of worteltjes. Kan namelijk allemaal met de hand gegeten worden. Tussendoor wel een beetje helpen, of samen met de vork iets aanprikken. En...er niet al teveel druk op leggen, werkt alleen maar averechts. Zelf ook met smaak eten en benoemen hoe lekker het wel niet is. Sommige dingen kunnen nou eenmaal niet door Maud zelf gegeten worden (nog niet in elk geval) en laat haar soms wel een lepeltje proberen, ze merkt dan dat het er afvalt omdat ze de lepel op z'n kop draait en laat zich dan beter helpen of wil het samen lepelen.

Ook ik probeer bij mijn dochter ( 1 jaar en 4 weken) zoveel mogelijk vast voedsel te geven wat ze zelf kan eten. In het boekje opperderpop van de AH staan leuke gerechten die de ouders ook kunnen eten. Wat ik ook nog wel eens doe is haar een lepel geven en ik een lepel , zij probeert wel met lepel te eten maar kan het nog niet. Dit werkt wel! Verder zou ik me niet al te druk maken dat hij/zij niet genoeg binnen krijgt. Moet wel eerlijk zeggen dat ik het een stuk plezieriger aan tafel vind als ze goed eet! Ik zou ook niet de afleiding met de tv zoeken vind dat je voor het "eet gebeuren" echt even de tijd moet nemen.

Terug
Bovenaan