Eten? Echt niet.....

Onze dochter is bijna 3. Tot ruim een half jaar geleden at ze alles wat je haar gaf. Het maakte niet uit wat. Langzaamaan werd dat minder. Op advies van een buurvrouw (Het cb had geen idee, het zou de leeftijd zijn) hebben we een KNO-arts ingeschakeld. Die constateerde dat haar keelamandelen extreem groot waren (geworden?)
Op 1 aug. zijn de keelamandelen verwijderd. Ons kindje knapt zienderogen op. Ze is ineens veel vrolijker, heeft minder slaap nodig en praat ons de oren van het hoofd. Maar eten? Echt niet!
Ja, Pasta. Liefst droog en anders met een beetje saus, maar dan moet die wel rood zijn.
Ze hoeft van ons niet te eten. Ze moet wel minimaal 10 minuten aan tafel blijven zitten. Het kookwekkertje ´loopt ´ altijd mee. Bijna altijd blijft ze, na het afgaan van de wekker, gewoon aan tafel om te kletsen, grapjes te maken en een beetje water te drinken.
Vanaf 16.00 uur krijgt ze geen eten of drinken meer. Ze eet wel gewoon brood (1 boterham bij ontbijt en 2 bij lunch). Ze krijgt geen snoep en geen vruchtensappen en drinkyoghurts. Alleen een koekje bij de thee om 15.00 uur. Ze heeft een vader en moeder die graag (te veel ) eten en een klein broertje (13 mnd) die ook alles eet.

Is het echt de leeftijd en trekt het wel weer bij? Heeft er iemand nog een goede tip?
 
Hoi

Ik heb zelf geen kinderen die niet willen eten,maar in het ziekenhuis waar mijn zoontje heeft gelegen was wel een jongetje met dezelfde problemen die lag nu in het ziekenhuis omdat hij weer moest leren eten.Op een geven moment krijgen ze geen voedingsstoffen genoeg binnen en dan worden ze wel vaker ziek en steeds zwakker.Misschien en dat kan wel, denkt ze als ze weer gaat eten dat ze zich dan weer slechter en ziek gaat voelen en dat heeft mijn zoontje wel gehad toen hij zeer ernstig ziek was geweest.Ik zou het toch maar met hulp proberen misschien kun je naar je huisarts en kan deze je doorsturen naar een kinderarts.Ik zou hier niet mee blijven lopen als je je  echt een beetje zorgen maakt.Wij hebben steeds met kleine beetjes eten en dat was ook een lange weg het opgelost,en die beetjes moest hij wel opeten en dat was echt niet veel hoor en de ene dag ging dat iets beter en de andere weer iets minder.Bij de oudste die 6 is heeft wel van die vlagen dat ie de ene keer alles lust en dan  eet hij weer slecht dat heeft ook met de groei te maken,daar zou ik me geen zorgen om maken dat hebben ze allemaal weleens.Je zou ook met een dieetiste kunnen praten zodat je voor de dag een goede balans kunt vinden met wat ze wel eet.Hamer er niet te veel op anders denkt ze dat ze  echt een  probleem is.Je kunt al een hele hoop uitzoeken en vinden zonder dat zij dat in de gaten heeft.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes!!
Groetjes Angelique                      
 
hoi hoi

mijn dochtertje is net 2 geworden en die eet sinds haar 1,5 jaar al niet meer normaal. brood, fruit, vla alles gaat erin maar warm eten ho maar. ja pasta met geraspte kaas dat wil nog wel, en frietjes ook wel. maar owee als er saus op de pasta zit, of gehakt er tussen, voor haar 1,5 jaar at ze echt goed, olvarit ging er totaal niet in maar met de pot mee eten ging super, voorals stamppotten. En nu is het drama met eten, nou ja warm eten. Ik maak me er ook niet meer druk om. Ze ziet er goed uit, ze is altijd al tenger geweest, en ze volgt haar eigen groeilijn zoals het cb zegt. Ik heb mij laten vertellen dat het vanzelf veranderd, wel heb ik nu meer van alprosoya in huis, en dat vindt ze lekker. Daarnaast geef ik haar multivitaminen die voor haar bestemd zijn.

Eten kun je toch niet dwingen, en ik ga haar ook niet dwingen. Wil ze eten dan eet ze, wil ze absoluut niet ga ik geen strijd met haar aan. Scheelt dat ze het warme eten niet wil, verder wel haar broodjes en vla etc... En wil ze 's avonds niet eten geef ik haar een boterham, en die gaat er wel in.

groetjes Cyndie
 
Hoi
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb toch nog twee vraagjes.

Angelique, je zegt dat jouw zoon wel kleine beetjes moest eten. Maar hoe 'dwing' je 'm dan? Als wij van Charlotte eisen dat zij ook maar 1 hapje eet, is de boot aan. Dan is het krijsen en slaan. Ze laat zich van haar stoel glijden, ligt op de grond en huilt de ogen uit haar hoofd. Straffen met het strafhoekje helpt niet. Als ik haar zei dat ze een hapje moest eten zei ze zelf al "Hoekje?". Belonen met iets lekkers na het eten (klein waterijsje) of tv kijken of wat ze op dat moment ook maar super vindt, helpt ook niet.
Een kinderarts heeft me ooit verteld dat eten gedwongen in de mond van een kind stoppen gevoelsmatig gelijk staat aan de verkrachting van een vrouw. (ivm de orale fase).

Cyndie, je schrijft dat je je dochter een boterham geeft als ze geen warm eten wil. Charlotte vraagt daar ook altijd om. Het cb zei dat ik daar niet in mee moest gaan. Een kind hongert zichzelf niet uit en als ze geen warm eten wil moet ze leren omgaan met de consequenties. Het cb zeo verder dat ze dan mogelijk nooit warm eten leert eten. Charlotte groeit verder wel volgens de curve (ze is erg tenger maar valt nog niet buiten de bandbreedte) en krijgt iedere dag multivitamine.
Wat geef jij je dochter op die boterham 's avonds?

Groetjes,
Danielle
 
Hoi Danielle

Die kleine beetjes waren muizenhapjes en die werden dan ook niet naar binnengeduwd,och arm manneke moet ik niet aan denken zo ziek geweest  en dat zou ik ook niet doen hoor.Hij dacht steeds dat hij  moest spugen als hij deed eten dus wilde hij niet meer eten en niet drinken en toen zijn we echt wel weer even bezig geweest met hele kleine babyhapjes.  Maar zoals we het nu doen is gewoon net als zijn grote broer geen toet als hij dit niet opeet,en ook hij  zet hem op een krijsen maar we negeren dat en nemen dan gewoon een toetje,ineens kreeg hij door dat als hij nog een beetje door at dan mocht hij ook een toetje.(En het zijn echt kleine porties die hij moet opeten)Bij ons bij het kinderdagverblijf zeggen ze altijd dat de kinderen beter eten als ze kleinere hoeveelheden geven dus bijv. geen  hele boterham maar een halve en dan mogen ze daarna de volgende,bij de meeste kinderen werkt dat blijkbaar pyschologisch dat ze dan niet in een keer zoveel eten zien.En  om  een boterham te geven ipv warmeten,moet jezelf weten maar soms werk je dan inderdaad inde hand dat ze denken als ik niet eet dan krijg ik toch een boterham en dan is  het eind wel zoek,maar ik vind dat je dat zelf beter kan inschatten,iedereen denkt daar anders over.En jij kent je kind het beste.Houd het goed in de  gaten als jij vind dat ze te weinig binnenkrijgt moet je echt er werk van maken.En houd eventueel bij voor een week wat ze heeft gegeten zodat je kan laten zien wat het probleem is.
Ik hoop dat je een oplossing vindt en dat ze weer goed  gaat eten,dat het een fase is.Succes en ik hoor wel hoe het verder gaat.

Groetjes Angelique              
 
Hoi Danielle

Ik vergat nog iets omdat het bij  jou  toetjes en leuke dingen niet werkt heb je al eens geprobeerd met haar iets te maken,je kunt het uit breiden door samen inkoop te doen en zij mag zeggen wat jullie gaan koken bijv pizza maken samen deeg rollen en  dan mag zij zeggen wat erop komt je moet wel zeggen dat jij alleen een heel klein beetje saus erop moet doen anders kan   blijven er geen spulletjes op zitten.Je kan  dit steeds verder uitbreiden door een week menu te maken om en om dag jij eet soms wat jij niet lekker vindt zeg je dan en omgekeerd moet zij dat ook doen.En een stempel kaart of trapje kun je ook nog proberen bijv 10 x goed gegeten dan mag ze iets leuks krijgen of je hebt een kadootje voor haar.Ik heb deze dingen van een vriendin die het op  deze manieren heeft gedaan.Meer weet ik ff niet. Ik ga slapen!

Groetjes Angelique        
 
Hoi Danielle,

Hier ook zo'n moppie dat op een gegevenmoment opgehouden is met warm eten, net als bij de dochter van Cyndie, met 1,5 jaar. We zijn in het begin de strijd aangegaan, maar dat werden drama's en dus zijn we gestopt daarmee. We hebben steeds een beetje opgeschept en meestal verdween dat gewoon de vuilnisbak in. We gaven wel gewoon een toetje en multivitamines. Vanaf het moment dat ze 3 werd zijn we min of meer gaan onderhandelen: een paar happen eten en dan krijg je een toetje en anders niet, ook weer een paar dagen heel vervelend geweest, maar toen viel het kwartje en ging ze af en toe zelf weer wat in haar mond stoppen. Verder zijn we begonnen met "omkopen" eerst wat eten, bijvoorbeeld rijst en daarna een stukje kroepoek als beloning en dat heeft voor ons moppie wel redelijk gewerkt tot nu toe. Alleen groente eet ze dus echt niet

Vandaag hebben we haar toevallig wel een sperzieboontje laten proeven, en met appelmoes (hadden ook gebakken aardappelen) ging die er prima in en vanaf nu hebben we dus ook gezegd dat ze 3 boontjes moet eten voortaan, omdat ze 3 jaar is en als ze 4 is krijgt ze een "heleboel''
We doen hier dus aan muizenstapjes, maar we hebben in de afgelopen 2 jaar best wat progressie gemaakt

groetjes Yvonne
 
hoi hoi

sorry sorry sorry ik heb helemaal niet meer gereageerd. dom van mij.

nou ik geef haar meestal 2 boterhammen als ze dat wil. ze krijgt er 1 gezond, dus met kaas of ham of andere worst etc.. en zelf mag ze een lekkere uitzoeken, meestal vruchtenhagel, of vlokken of jam etc.... ze eet het op. Weet je het Cb kan echt zoveel zeggen maar jij weet wat je kindje wel en niet wil. niemand kent je kind beter als jezelf. ik ga dus echt niet mijn dochter gewoon laten zitten als ze niet wil eten. ze doet het goed, trouwens de laatste dagen gaan de macaroni met kaas weer erg goed. maar zodra ik haar iets aanbiedt van mijn bordje dan krijg je de vieste gezichten hoor. Als ze niet warm eten wil krijgt ze dus brood. en dat vertel ik niet op het cb. daarnaast krijgt ze haar fruitjes en multivits en die gaan als een trein. En wanneer ze wel warm eet, dus de macaroni dan is ze de grootste meid op aarde. je eigen weg volgen is het allerbelangrijkste, zo'n cb kan het heel mooi vertellen, maar jij bent de baas over je kind. hun zien je kind maar in een moment maar jij 24/7.

groetjes Cyndie
 
Terug
Bovenaan