Eten eerste trimester

Vorige week typte ik hier van me af dat ik buikgriep had en dat met de zwangerschap nogal spannend vond. Die is (godzijdank) voorbij, de zwangerschapsmisselijkheid natuurlijk niet, haha. Wishful thinking.

Ik grijp nu terug naar eetgewoonten die ik als kind had (lees: macaroni met ketchup, witte bolletjes met hagelslag, diepvriespizza, witte boontjes in tomatensaus). Iets waar ik mezelf 2 maanden geleden keihard om zou hebben uitgelachen, want ik ben normaal van de gezonde maaltijden, volkoren, veel groente, heb zelfs vasten-periodes gevolgd.
Een deel van mij voelt zich nu schuldig door het gebrek aan groente en 'gezond'. Omdat ik weet hoe anders het kan zijn. Maar ja, ik heb gisteren wel groente en volkoren gegeten bij onze visite thuis en mijn buik leek echt te ontploffen, zo dik en vol voelde die. Ja, dan maar fastfood hoor... Ik heb vandaag ter compensatie wat druiven gegeten de verder kom ik gewoon niet.

Nou, die twee stemmetjes door elkaar frustreren mij. Voor de baby kan iets minder gezond eten voor een paar weken vast niet veel kwaad. Toch? Help? Bevestiging en herkenning graag...?

Begrijp ik goed dat je door de misselijkheid (en het opgeblazen gevoel) teruggrijpt naar die oude eetgewoontes? ? Heel begrijpelijk en ook herkenbaar. In de zin van: eerste trimester ook flink misselijk geweest elke dag de hele dag, en het was naar mijn idee simpel: ik at waar ik trek in had. Volkorenbrood (eet ik normaal 4 sneetjes van) kreeg ik bijv. écht niet weg, maar yoghurt met iets van cruesli wel. En patat of een kroket bijvoorbeeld ook, dat nam ik dus ook 1x per week als lunch. Dat kan echt geen kwaad voor je baby, zo te horen heb je ook een fijne “basis” aan gezondheid opgebouwd en daar gaat het om. Probeer natuurlijk wel gewoon uit wat je wel lust en wat niet; soms lukt het ineens wel om die appel op te eten (ik zeg maar iets), dat kan ook elke paar weken verschillen (sowieso als de misselijkheid afneemt zal het wss allemaal een stuk makkelijker gaan). ? Het is maar tijdelijk. Verder lekker geen zorgen om maken en doen wat goed voelt!

De baby heeft daar echt geen last van hoor... Die komt heus wel aan zijn voedingstoffen, desnoods uit jouw reserves. Je hebt in principe een goede basis aan gezond leven dus ik denk dat als je verder in de zwangerschap bent je daar vast naar terug zal gaan.
Eerste trimester is vaak gewoon overleven haha doe wat je kan en eet wat je wil. Daarna komt de rest wel weer! Zet jezelf niet teveel onder druk

Wat de rest zegt! Dat komt in het tweede en derde trimester wel weer goed. Dat zeg ik in ieder geval ook tegen mezelf want ik heb er ook last van :). Een beetje experimenteren met wat je wel kan verdragen kan ook helpen! Zo is warme groenten erg lastig voor mij, maar kan ik rauwe wel eten. Dus rouwe paprika, tomaat, en bloemkool gaan er hier dan maar in :) Kindje pakt idd toch eerst wat het nodig heeft, desnoods van reserves. Komt helemaal goed!

Ik zou me daar ook niet te druk om maken. Ik ben zelf ook heel erg van het gezonde eten, maar alleen al het zien van een snee volkorenbrood was in het eerste trimester voor mij genoeg reden om een sprintje naar de wc te trekken. En waar ik normaal mijn bord vollaad met groenten bij het avondeten was ik nu blij als ik twee hapjes binnenkreeg zonder die meteen weer uit te spugen. Water en thee (wat normaal zo'n beetje alles is wat ik drink op een dag, met heel af en toe een keer een glaasje frisdrank) verdroeg ik niet, er moest echt een smaakje aanzitten en zout of suiker inzitten anders kwam het er meteen weer uit. Dan is het maar niet zo gezond om een diepvriespizza te eten, of te overleven op droge witte crackers, chips, instant noodles, o.r.s. en appelsap, je hebt toch vocht en energie nodig om je door die misselijke periode heen te slepen. Als gezond eten nu even niet werkt voor jouw lijf, dan moet dat maar even wachten, dikke kans dat je trek in gezond eten in het tweede trimester wel weer terug komt. ;) Heel veel succes met dat eerste trimester doorkomen!

Terug
Bovenaan