Eten eerste trimester

Je verhaal is zo herkenbaar en ook heel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Hiervoor at ik gewoon gezond met tussen de middag kwark met fruit en noten, crackers met kipfilet enz. Ik dacht toen ik zwanger werd in het begin ‘mooi! Hoef niks aan te passen’.. daar heb ik me op verkeken. Bij mij werden het tosti’s, noodles, frietjes, chips. Weerstand tegen de salades en kwark. Echt bizar. Ik merkte dat het na de 10e week gelukkig wat normaler geworden is. De kwark trek ik weer, eet het niet graag. Maar het gaat er tenminste in. En ik kan de verleiding weer beter weerstaan.

Als ik deze verhalen van jullie lees ben ik héél blij dat ik hier totaal geen last van heb. Ik was altijd al (extreem) met gezond eten bezig, maar nu vind ik het nóg belangrijker.
Normaal kon ik al niet een zak chips oid pakken, omdat ik me dan slecht voel, maar nu zou ik me dan helemaal schuldig voelen omdat het nu niet eens meer alleen om mij draait.
Ik hoop heel erg dat dit zo bij mij blijft. En hoop voor jullie dat jullie ook gauw weer het gezonde voedsel kunnen verdragen! ?

Ja herkenning is er zeker. Dit is mijn 2e zwangerschap (nu wel 38 weken al), en vanaf week 7 kreeg ik een opgeblazen gevoel na allerlei soorten eten, vooral groenten en eten met veel vezels zoals volkoren producten. Ik ben een tijdje overgestapt op gluten en lactose vrij. Dat hielp iets, maar niet de wereld. Heb ook een week of 2 elke avond enorm buikpijn gehad en dat bleek uiteindelijk maagzuur te zijn, dus wees daar ook op bedacht. Ik had daar geen brandend gevoel bij, alleen maar enorme buikpijn. Rennies hielpen al niet meer. Omeprazol is mijn redding geweest daarvoor, na 3 dagen was ik een ander mens en kon ik het meeste weer eten. 
Uiteindelijk is het 2e trimester goed gegaan, alleen pasta met rode saus blijft me tegenstaan.

Vanwege moeheid in het eerste trimester (en soms ook wel derde trimester) was ik ook vatbaarder voor ongezondere keuzes. Op bijvoorbeeld een pizzadag probeerde ik echter toch ook groente te eten. Bijvoorbeeld bij een (volkoren)broodje kaas ook rucola, komkommer, avocado, en/of tomaat. Daarnaast altijd twee stuks fruit en noten. En melk. of een kant en klare groentensmoothie.

Ik zou toch van harte aanbevelen om dit ook proberen te doen; zoeken naar dingen die je wel binnen kunt krijgen. Alle beetjes zijn mooi meegenomen :) En als het lastig blijft in ieder geval een goede zwangerschapsvitaminepil te nemen. Dus niet alleen foliumzuur en vitamine D.

Ik heb even vluchtig online gekeken wat het effect is van het eten van te weinig groenten en fruit in de vroege zwangerschap. Volgens mij heeft dat met name effect op het geboortegewicht van de pasgeborene:
https://academic.oup.com/ajcn/article/91/6/1659/4597271?login=false

Hoi hoi,

Ik had bij mijn eerste zwangerschap een soort verslaving aan melk en friet van de snackbar. Dit at ik soms gewoon dagelijks, niet bepaald gezond... inmiddels is mijn dochter 2,5jr. Ik wil je niet aanmoedigen "ongezond" te eten maar als je echt niets anders binnen krijgt.... Ikzelf nam wel de zwangerschaps vitaminen in. En bij twijfel kun je het altijd aan je verloskundige vragen. Doen wat goed voelt en probeer iedere dag iets gezonds te eten/ een gezond sapje te drinken lukt het dan top en anders: morgen weer een dag. Mijn ervaring is dat een baby toch wel pakt wat hij nodig heeft. ♡

Bedankt voor al jullie reacties!! Kleine update vanaf hier: Nu 13 weken en ik kan nu echt zeggen dat het beter gaat. Eten begint weer lekkerder te ruiken, ik kan zo nu en dan zelfs weer koken en groenten gaan er alweer wat beter in. Het fijnste: Geen drang naar de kipnuggets van de mc meer en vrijwel niet meer spugen! De zin in ijskoffie blijft wel, maar dat doe ik met mate en neem ik voor lief. ? jullie geruststellende woorden deden me goed afgelopen tijd, ook in de andere topics. Fijn, bedankt!

Een feest der herkenning dit. Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die in het eerste trimester als een peuter eet.
Enorm misselijk ben ik maar als ik flink blijf grazen dan onderdrukt dat het weke gevoel gelukkig. Pasta met rode saus is favoriet, net als smakeloze wraps, appelsap, naturel chips, soepstengels en aardbeien. Komkommer vind ik ineens niet meer te vreten.
Mijn inspiratie is inmiddels wel ver te zoeken. Iemand nog peuter-proof recepten? Dankjewel!

Terug
Bovenaan