eten en drinken met 6,5 maand

Hoi,

Ben aan het zoeken hoe ik het allemaal moet rondbreien op een dag met het eten en het drinken. Doreen is nu 6,5 maand.
Haar schema is nu (ong.)  alsvolgt:

7.15     uur papfles (220 water + 7 scheppen voeding  + 3 schepjes pap)
10.00 uur fruit (75 gram)
12.30/13.00 uur fles (220 water + 7 scheppen)
17.00 uur groente (100 gram)
18.30 fles (220 water + 7 scheppen)

Maar die laatste fles drinkt ze nauwelijks van nu met pijn en moeite maar 100cc
Ik weet wel dat ze hoe meer groente ze eten hoe minder ze drinken, maar vindt het wel weinig zo. Nu moet ik erbij zeggen dat ze altijd onder de "standaard" heeft gezeten, dronk nooit zoveel als gemiddeld.
Eerder deden we haar na de groente nog een uurtje naar bed, maar daar sliep ze zo weinig van, maar ja, na een uurtje slaap dronk ze wel de fles leeg. Nu dus niet..
Moet zeggen dat we ook nog maar net begonnen zijn met dit schema. Gister wilde ze niet eten maar heeft ze die laatste fles wel leeggedronken. Misschien is het voor haar ook nog wel even wennen.
Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Liefs,
Karlien

Mijn dochter van net 6 mnd is ook nooit een goede melkdrinker geweest. De keren dat de fles echt helemaal tot de laatste druppel op ging zijn op 1 hand te tellen !
En nu ze 6 mnd is en we met bijvoeden moeten beginnen drinkt ze nog minder. Ze laat gemiddeld tussen de 40 a 80 ml staan.
Ons schema ziet er als volgt uit sinds 2 weken:

7.30 fles melk (180 water, 6 scheppen)

9.00  paar lepeltjes fruit (met moeite hoor)

11.00 fles (180 water, 6 scheppen)

tussendoor paar slokjes thee

15.00 fles (180 water, 6 scheppen)

16.30  paar lepeltjes groente

19.00 fles (180 water, 6 scheppen)

Maar ja, die flessen gaan dus niet helemaal op ! hebben ook rijstebloem geporbeerd, maar in de fles of als pap met lepel, madam lust het niet.

Ze heeft dus nooit veel gedronken maar is wel gemiddeld wat lengte en gewicht betreft. Ze ziet er zelfs mollig uit, iedereen zegt zo die eet zeker goed ! Nou niet dus !

Groetjes Bianca

Hoi dames,

Wat vervelend zeg dat jullie kindjes de flessen niet leegdrinken. Onze meid heeft er helemaal geen moeite mee. Ze drinkt alles op tot op de laatste druppel. Alleen als ze zich niet lekker voelt dan laat ze iets staan. Komt dus niet zo vaak voor. Het het op een gegeven moment ook gemerkt toen we van 5 naar 4 flessen konden. ZE liet in de 5 flessen steeds iets zitten en toen we over gingen naar 4 flessen ging weer alles leeg.
Ons schema ziet er als volgt uit

7.30                                        fles 180 water + 6 scheppen

10.30/11.00                 fruithapje (dit vindt ze heerlijk)

12.00                                    fles 180 water + 6 scheppen

16.00                                    fles 180 water + 6 scheppen

17.00/17.30                 groentehapje (dit gaat er met moeite in en vindt ze ook niet lekker)

20.00                                   papfles 180 water + 6 scheppen + 3 scheppen pap

En echt alles gaat op. Ze is wel heel groot voor haar leeftijd, maar ik kan niet zeggen dat ze dik is. Als ik kijk naar wat ze allemaal eet.
Wat de pap betreft, je hebt ook nutrix met vanillesmaak. Dit vindt onze meid heel erg lekker. De gewone nutrix dronk ze ook, maar dit smaakt haar toch wel beter.
ohja voordat ik het vergeet ze is vandaag precies 6 maanden

Groetjes Anne

Hoi Karlien,

Misschien helpt het om tussen de groentehap en laatste fles wat meer tijd te nemen. Ik geef zelf borstvoeding, maar toen wij met bijvoeding begonnen, dronk Daniel ook minder van de laatste voeding, omdat hij nog te vol zat. Ook al denk je dat er misschien niet veel in gaat, het is altijd meer dan niks...

Wij hielden bij 6 maanden het volgende ritme aan:
8.00 BV
slapen 9-11
11.00 fruit
12.00 BV
slapen 13-15
15.00 BV
slapen 17-18
18.00 groente
20.00 BV (klein poosje afgekolfde melk met rijstebloem, maar dat wilde hij niet)
slapen tot 8.00 uur

Het fruithapje kwam soms niet helemaal goed uit, met slaapje en daarna nog een voeding, ook dan zat hij eigenlijk vol en dronk hij minder.

Je kunt ook minder per fles te geven en dan een wat kleinere fles erbij op de middag. zodat je nog wel op hetzelfde totaal uitkomt. Bijv. 3x180 met 6 schepjes en 1x120 met 4 schepjes.  En dan ´s morgens of ´s avonds evt pap of rijstebloem toevoegen.
Je had in je schema geen slaapjes vermeld, dus ik weet niet of het dan uitkomt, maar het is ook maar een idee :)
Hopelijk kan je wat mee.

Succes, Yvette

He mede-moeders,

Bedankt voor jullie tips.. We geven nu de fles om 19.00/19.30 en hij gaat helemaal leeg. 't was denk ik allemaal wennen icm sprongetje en tanden.
Nu drinkt ze goed, maar eet ze minder, met moeite 70/80 gram avondeten.. Maar haar boventanden zijn net zo'n beetje door, hopen dat dat het is. Bruine bonen en doppertjes/worteltjes lust ze nl. wel graag.. maar om haar dat nou de hele tijd te geven..

Groetjes,
Karlein

Ik vind dat ze wel mega grote flessen krijgt hoor!
Waarschijnlijk zit daar ook het probleem waardoor ze nu ook weer minder eet.

Op deze leeftijd is 500cc zuivel (kv meet je de aangemaakte hoeveelheid) al voldoende, en met deze megaflessen zit je op anderhalf keer zoveel.

Ik zou zeggen: kleinere flessen, 150/5 of 180/6 geven.
Verder kun je, als ze geen verhoogde allergiekans heeft een deel van die 500cc zuivel ook in de vorm van yoghurt of kwark geven.

Hoi

Vandaag op het cb geweest en ook over voeding gesproken.
600 ml melk/zuivel is ongeveer voldoende en dan daar bij de gebruikelijke bijvoeding
per dag 2 boterhammetjes stuk fruit en aardappelen groente vlees in totaal circa 200 gr.

Hoe meer melk je geeft hoe minder trek in eten , maar dit zijn richtlijnen en is per kind verschillend er zijn kindjes die meer behoeft hebben aan melk en meer energie nodig hebben omdat ze zo beweeglijk zijn.

Susses alle maal.
Groetjes

Hallo moeders,

Ik heb me nog maar net aangemeld en heb dus nog niet alles kunnen lezen, dus bij deze vast sorry als de vraag al een keer gesteld is.

Maar goed ik ben vast aan het rondkijken naar een dagschema voor als mijn baby 6 maanden is. Ik vind het erg leuk om straks zelf voeding te gaan maken en ben benieuwd naar het hoe en wat.

-Ik hoor vaak dat de laatste fles (20.00) als papfles wordt gegeven. Is dit niet erg zwaar?
-Ik hoor vaak dat je met 1 groente/fruit moet beginnen en dit meerdere keren geeft. Hoe lang hebben jullie dit gedaan?

Ik zal het tegen die tijd ook vast wel allemaal op het CB horen maar ben gewoon lekker nieuwsgierig :D.

Terug
Bovenaan