eten jullie kindjes al zelf?

Ilona eet koekjes, spekjes, rozijntjes, brood etc. zelf. Soep en toetje geef ik, maar haar warme eten doet ze zelf, althans; ik doe het op een vorkje/lepel en geef het aan haar en dan stopt ze het zelf in haar mond.

hoi hoi,
Sarah (bijna 18 maanden) eet hier eigenlijk alles zelf. Dat doet ze ook al weer een tijdje en hier is het juist zo dat als ze het niet zelf mag doen dat ze dan ook minder eet of gewoon niets meer! Ze wil alles zelf doen.
Brood eet ze of uit de hand in stukken van een halve boterham of ik maak er kleine stukjes van die ze pakt. Pap 's ochtends lepel ik naar binnen maar dat heeft puur met de tijd die ik heb te maken, liever doet ze dat ook zelf maar dat duurt gewoon te lang.
Fruit 'middags maak ik stukjes en die pakt en eet ze zelf. Een mandarijntje pelt ze mee met me.
Avondeten prikt ze of met een vorkje als dat kan of schept ze met een lepel, maar nog liever pakt ze het met haar handjes. Het is soms een kliederboel maar ach dat hoort erbij en ze leert het wel zo. Ook soep lepelt ze het liefste zelf maar dat laten we niet altijd toe. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Als ze moe is 's avonds dan mag ze niet zelf soep eten hihi.
Het toetje doet ze eigenlijk altijd zelf en dat vind ze ook helemaal geweldig.

groetjes Tamar

Hoi,

Ja, Bas eet alles zelf. Dat doet hij eigenlijk al heel lang. Hij wil anders gewoon niet eten. Ik vind het eerlijk gezegd wel makkelijk. Tijdens het avondeten eet hij in principe met zijn vork of lepel. Als dat niet lukt of hem niet snel genoeg gaat, dan gebruikt hij zijn handjes. Ik vind dit nooit zo erg, want op die manier leert hij ook. Soms geef ik hem tussendoor ook wel eens een hap , maar dat lukt niet altijd en het is ook niet altijd nodig.

Brood snij is als we thuis zijn gewoon in kleine stukjes, maar als we onderweg zijn, dan krijgt hij gewoon een halve dubbele boterham die dan op peuzelt.

Bas is heel erg gek op fruit. Dat gaat er dan ook altijd razendsnel en makkelijk in. Hij is dol op appels. Die eet hij geschild of ongeschild (als we bv op de markt zijn). Tot op de laatste kruimel gaan ze dan op! Als we thuis zijn maak ik vaak een bakje vol met verschillend fruit. Die prikt hij dan aan met een vorkje.

Ach, mijn kleine smulpaap eet alles!

Groetjes, Karin

PS: Grappig trouwens om te lezen dat veel van jullie soep eten. Wij eten ieder zaterdag soep met brood, maar wij aten vroeger nooit soep.....

Eline propt ook alles naar binnen. Een bolletje kan je haar wel geven, daar neemt ze dan nog wel hapjes van, maar de rest wat ze in haar handen krijgt propt ze echt naar binnen. Doodeng vind ik dat, zeker als je dat kokhalsgeluid hoort, dan zit mijn hart echt in mijn keel!!!

Toch probeer ik het iedere keer weer, omdat ze het uiteindelijk toch moet leren...

Nij Marissa is het een beetje van allebei. Sommige dingen voeren we haar en andere dingen eet ze zelf. Alles wat ze in haar handen kan pakken eet ze zelf. Macaroni en potjes en dat soort dingen dat voeren wij haar gewoon. Brood en dingen uit de hand gaat wel heel erg goed zelf.

hoi
anouk eet de koekjes en brood en fruit en rozijntjes enz...allemaal zelf.
de pap en het warm eten doe ik,maar ze heeft zelf ook een lepel maar dat gaat er meer naast.maar zo leert ze het vast wel.
hier ook een propper,ze propt haar mond soms zo vol,hou soms mn hart vast.

gr petra

hallo!

Alice is wat zelf eten betreft wel heel langzaam..... sinds een paar week terug doet ze eindelijk voor het eerst iets zelf in haar mond!!! Tot daarvoor dus echt helemaal niks. Sinds kort eet ze dus zelf rozijntjes, druifjes en stukjes fruit op. Iets afhappen gaat nog niet zo goed en zelf stukjes brood eten weigert ze meestal ook. Maar goed we zijn al blij dat het begin er is. Ze doet het trouwens wel rustig aan en eet netjes stuk voor stuk haar druifjes bijvoorbeeld op.
met het warm eten heeft ze inmiddels al wel een lepeltje in handen maar ik denk dat het nog wel even duurt voordat ze echt zelf eet!

Groetjes ALberdien

Hoi hoi,

Jennifer eet ook al best lang zelf.. Maar met avondeten ben ik pas een maandje bezig, omdat ik het zo geklieder vindt en daar ben ik zelf niet zo van.hihi...
Gisteren heeft ze bijvoorbeeld zelf haar toetje (yoghurt)  met een lepel opgegeten. Was zo trots op haar en het viel gelukkig mee met het geklieder.
Haar hoofdgerecht doet ze meestal met haar handjes. Ze probeert het wel met een lepel of vork maar lukt bijna nooit. Meestal help ik wel even met een lepel (anders duurt het ook zo lang!!)
Haar boterham eet ze met haar handen, snij het in kleine stukjes.
Ook krijgt ze overdag een bakje met kleine stukjes fruit. Dan gaat ze heerlijk op de bank zitten om het op te eten.. zo lief gezicht.

Ik moet Jennifer er wel vaak op wijzen dat ze goed moet kauwen. De rozijntjes komen er de volgende dag gewoon weer heel uit aan de onderkant..hahaha...

Mijn neefje had er ook nooit zo zin in om het zelf te doen. Hij is nu 27 maanden en hij eet prima, alleen met avondeten wordt ie nog geholpen (zijn toetje doet ie zelf!!). Dus het komt vanzelf goed!!

gr. Ilone

Gr. Ilone

Terug
Bovenaan