Eten....

We hebben het er de afgelopen jaren eindeloos al over gehad, maar ik wil er toch weer graag een keer een topic aan wijden:

Hoe eten jullie kindjes?

Om met Sophie te beginnen: wát een piepertje is dat met eten zeg. Haar ochtendboterham gaat er niet in (en ook crackers, beschuit, yogurt al geprobeerd), ze heeft écht geen apetite 's ochtends.

Fruit wil ze nauwelijks, zo af en toe een appel, maar liever niet..... Een banaantje voor de helft, maar dan houdt het snel op. Behalve op het kdv, daar eet ze wel 2x per dag fruit...

Tussen de middag gaat er dan wel een boterham (max 1,5) in. Het liefst als ze zelf mag smeren en dan het liefst geen boter erop.

's avonds is het altijd gedoe, behalve bij 2 of 3 gerechten die ze wel lekker vind. Het maakt niet uit wát er op tafel staat, ze houdt gewoon niet van eten lijkt wel. En "dát lust ik niet' is hier dan ook een veelgehoorde uitspraak, nog voor ze geproefd heeft.

Uiteraard moet ze wel een hapje proeven, maar vaak is dat het dan ook en eet ze verder niks (en ze krijgt ook niks anders), behalve een bakje vanilleyogurt.

Ik word er zo af en toe helemaal iebelig van, van dat getrut met eten. Ze groeit goed hoor, drinkt prima en krijgt over de dag wel genoeg voedsel binnen, het is alleen altijd zo'n gedoe.

Hoe gaat dat bij jullie en hoe pakken jullie dat aan? Strijd maak ik er niet van, ze moet wel proeven en als haar boterham niet opgaat, krijgt ze niks anders totdat ie wel op is (dus geen snoep og koek voordat de boterham op is) al is het 11.00 uur voordat ze haar eerste hap neemt.

Ben benieuwd!
Groetjes
Susan

Haa,
Als ik jou verhaal lees lijkt het inderdaad alsof ze niet echt veel nodig heeft. En dan smaakt eten natuurlijk ook anders dan als je altijd honger hebt (zulke kinderen heb ik namelijk). Skip heeft ook wel 'eisen' af en toe, maar hij kan eten wat er is en anders is er niks anders. Dat zeg ik altijd één keer: heel duidelijk en meestal eet hij daarna wel wat..... dit in tegenstelling tot Bo, die schuift echt werkelijk alles naar binnen..... klinkt leuk, maar soms verontrust mij dit ook wel een beetje, als je zomaar alles naar binnen schuift geniet je ook niet echt, denk ik wel eens, maar ja, wat doe je er aan.
Als ze over de dag gezien voldoende eet....is het goed toch?Wat ik wel eens doe bij Skip, dan koop ik Knorr Vie Kids.... en dan krijgt hij zo'n drankje, daar zit groente en fruit in en hij vindt het lekker.... geeft moeders ook weer een goed gevoel haha.
En dat ze op het kdv anders doen dan thuis.... grrrr. Als ik de kinderen ophaal zie ik Skip vaak heel relaxed aan tafel een puzzeltje maken..... ahhhhh, waarom doet ie dat thuis niet wat vaker???? Thuis puzzelt hij NOOIT!
Succes, maar kan me voorstellen dat je er soms iebelig van wordt... je wil als moeder dat je kind goed eet, omdat we dan denken dat het gezond is. Maar feit is natuurlijk wel dat niet iedereen dezelfde eetgewoonte en eetbehoefte heeft....
Liefs, Noor

Daar ben ik nog even.
Ik heb een neef (inmiddels 31 jaar) en hij at als kind heeeel erg slecht, veel slechter dan jij beschrijft hoor. Nu hij volwassen is zegt hij ook dat hij niet eet om het leuke maar puur omdat hij weet dat als je niet eet je ziek wordt (of zelfs dood gaat).
Hij ziet eten niet als iets gezelligs, iets leuks, maar als noodzakelijk kwaad.
Zijn ouders hebben toendertijd ook echt vanalles geprobeerd, maar nu begrijpen ze dus ook dat het allemaal weinig zin had, als je eten zo ervaart als hij dat doet.
Maar dit lijkt me erg moeilijk om te zien, zeker als je zelf erg van eten houdt. Dus het zou natuurlijk kunnen dat zij gewoon niet zo geinteresseerd is in eten, en dat het voor haar veel minder belangrijk is dan voor jullie...
Misschien denk je wat moet ik met dit verhaal haha, maar wilde het toch even opschrijven.

Hoi,

Hier ook twee dramatisch slechte avondeten-eters... Gelukkig eet Isis wel heel goed haar brood (Nika minder goed, maar op zich ook wel okee) en houden ze allebei enorm van fruit.

Het grootste "probleem" is bij ons dus het avondeten. Wat je zegt over Sophie herken ik wel; zeggen dat ze iets niet lust voor zelfs maar een hapje geprobeerd te hebben... En ik krijg er bij die van mij dan ook echt geen hap in! Terwijl ik zeker weet dat ze de meeste gerechten wel zouden lusten, als ze het zouden proberen. Frustrerend! Een toetje (vla of yoghurt) krijgen ze wel atijd, en dat gaat er ook altijd in (gek he?? ;-))

Maar net zoals jullie maken wij er geen drama van, ze groeien allebei goed en ik ben ervan overtuigd dat ze op een gegeven moment wel gaan eten. Ik merk dat het de laatste tijd al iets beter gaat; Isis probeert wat meer dan voorheen. Maar ik snap helemaal dat je er iebelig van wordt... dat gevoel ken ik!

Groetjes,
Myrna mv Isis en Nika

PS: En dat ze op het kdv veel beter eten dan thuis... irritant is dat, he???!! Bij Nika krijg ik er 's-middags met veel moeite een boterham in, en op het kdv met gemak 2 boterhammen en een cracker!

Oow Noor, wat een verhaal van jouw neef...... Maar ik denk dat ze (ergens) écht wel van eten houdt, want áls ze iets lekker vind, eet ze met smaak en plezier. Gelukkig maar, al komt dat dan niet zo heel vaak voor.

Ik maak me dan ook niet echt zorgen, was alleen benieuwd of er herkenning is én hoe dat dan aangepakt wordt. Dus dank je wel voor je reactie!

Groetjes
Susan

Merel is echt een niet-avond eter.
behalve wat in haar straatje komt: friet, vissticks, frikandel en macaroni.

ze vraagt al als ik sávonds de keuken in loop: wat eten we?
en als het iets is wat ze niet wil zegt ze ook: dat lust ik niet... mag ik boterhammen?

ze moet van ons ook proeven, ze lust gewoon aardappels en groenten.
als ze niet eet, geen toetje. soms zegt ze zelf al: ik hoef geen toetje hoor... kortom: ik eet mijn avondeten toch niet op!

Oh ja, wat irritant is: bij voorbaat al zeggen dat hij het niet lust...grrrr....
Het eten gaat hier ook bij vlagen wel/niet goed. Brood tegenwoordig wel weer, avondeten wat minder. Maak me er niet druk om; Julian voelt zelf wanneer hij genoeg heeft gehad.

Fruiteten is hier altijd wel een echt eetmoment. Daar gaan we samen even voor zitten. Ik verbaas me over hoeveel kinderen een bakje appel toegeschoven krijgen onder het spelen terwijl papa of mama dan geen fruit eet. Wij gaan met een bord gesneden fruit bij de tafel zitten en prikken hem dan samen leeg. Soms extra feestelijk met wat toefjes slagroom en nougatine.

En het avondeten...ach, de ene keer beter dan de andere keer. Over het geheel genomen krijgt hij genoeg en ook genoeg variatie binnen. Ik wil wel dat hij een hapje proeft en zeg ook wel eens dat hij het mag uitspugen als hij het niet lust. Kun je wel raden hoe dat gaat hier zeker?! hahaha!

Groetjes,
Ellen

Ontbijten is hier ook een ramp, maar ze eet gerust een gebakken ei met een plaat ham om 11 uur ofzo. Ze heeft gewoon geen trek de eerste uren als ze haar bed uit is.
Fruit eten gaat wel goed, avondeten meestal wel, qua hoeveelheid dan, want we zijn het gesmeer wel spuugzat! Het is net een varkentje aan tafel!

Terug
Bovenaan