Eten....

Fabio eet nu erg goed, maar dat is ook anders geweest: Wat ik ook op tafel zette, het was steevast
: lust ik niet, ik wil geen groente.
Ik werd er helemaal gek van! Ik zat soms gewoon anderhalf uur aan tafel en vaak ging er dan nog niet veel in...
Toen heb ik het heel drastisch aangepakt....
Op een dag was het weer zover en wou hij niet eten. Ik heb toen gezegd: Fabio je krijgt nog precies 10 minuten en anders haal ik je eten weg en heb je dus niks te eten! na ± 15 minuten heb ik het eten ook echt weggehaald en laten zien dat ik het weggooide. Hij kreeg ook echt niets anders....huilen natuurlijk, maar vanaf die tijd heb ik geen problemen meer. Sommige dingen lust ie echt niet en daar hou ik dan wel rekening mee.

's morgens eet hij gewoon 3 boterhammen, tussen de middag vaak 2 boterhammen en dan wat fruit.

Wij hebben ook geen probleem met Rebecca en eten. Wel af en toe een periode dat ze minder eet of geen terk heeft. Rebecca moet ook altijd proeven als ze iets niet lust. Meestal 1 hapje, maar als ik merk dat het er best in gaat, 3 hapjes (ze is 3 jaar, dus 3 spruiten). Dat doet ze dan ook keurig. Soms heeft ze dan toch de smaak te pakken en eet wel mee.
Ze was ook niet zo dol op wortels (gekookt), maar we kwamen er achter dat ze rauwe wortels wel lekker vind, dus eet ze die.
Verder heeft ze heel lang gepureerd eten gekregen, van stukjes of geprakt eten ging ze kokhalzen. We hebben het steeds dikker gemaakt om zo de overgang langzaam aan te pakken. Ze heeft heel lang geprakt eten gegeven, maar sinds een paar weekjes pas stukjes.
Rebecca lust ook soms echt iets niet, wat ik dan goed snap, dan krijgt ze iets anders qua groenten erbij.
We hebben met Rebecca ook altijd een strak schema aangehouden van eetmomenten. Zo eet ze na 15:00 a 15:30 niets meer tot het avondeten. Dan heeft ze tegen 17:30 lekker trek en eet heerlijk mee.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is als je kindje slecht eet. Je wilt zo graag dat ze goed eten.
Succes, misschien heeft iemand anders goede tips voor je.

Groetjes, Marianne

Hier gelukkig een goede eter, al kan hij soms wel behoorlijk treuzelen,..

Hij eet s'ochtend met gemak 2 dubbele boterhammen, smiddags banaan en ook weer een dubbele boterham en s'avonds eet hij wat de kost schaft.

Maar bij het avondeten heeft hij soms van die periodes dat hij gewoon niet wil eten. Dat duurd dan een week en dan is dat weer over. Nu ook weer zo'n week achter de rug waarbij hij bij voorbaad niet wil eten "ik wil niet eten mama!". Maar daar heb ik niks mee te makke hahaha.. Hij moet gewoon aan tafel en krijgt zijn bord eten! Niet eten is geen toetje en dat vind hij een hel! Want ja, zo erg zijn wij, wij eten dan gewoon een toetje waar hij bij zit en hij krijgt niks! dat weet hij inmiddels en ook dat hij de discussie niet van ons wint. Dus meestal kiest hij eieren voor zijn geld en begint tegen de tijd dat zijn eten bijna koud is en wij klaar pas te eten.. (warmen we dan maar weer even op,.. grr). Ik zeg ook maar een paar keer dat hij gewoon moet eten en dan negeer ik zijn gedrag, werkt het beste!

enkele tips die hier helpen zijn:

- niet eten is geen toetje
- niet eten is ook niet van tafel en spelen!
- spelen met eten, dan wordt ik heeel boos!
- Maak eten leuk door er een speletje van te maken, dus mijn boontje wil dan kussen met zijn boontje en dan eten we hem op etc.. Een lepel met van alles wat er op heet bij ons een speciale superlepel en die gaan er vaak wel in!
- eten op bord in kleine porties, het moet overzichtelijk zijn want dan lijkt het een beetje! Beter nog eens opscheppen dan letterlijk tegen een berg opzien!.
- Als het echt teveel is deel de portie op het bord zodat ze het zien en zeg dan "dit gedeelte eet je op en dát mag je laten liggen, oke?". Dan lijkt het ook ineens heeel weinig wat ze nog maar hoeven te eten.
- Zeggen dat hij van het eten groot en sterk wordt, net als papa! en als hij een hapje neemt gelijk reageert met: " ik zie je groeien!! niet normaal!". Na het eten laat ik hem in de spiegel kijken en vraag aan hem of hij het ook ziet.. antwoord is natuurlijk altijd ja whahahaha!
- Hier werkt de toetjestovertruc nog het beste.. Bij elke hap dat hij neemt, neemt Roger een stap naar de koelkast, koelkast open, toetje er uit, naar tafel totdat het uiteindelijk van een meter hoog in zn bakje valt! Maaaar,.. als hij treuzelt en stopt met eten verdwijnt het toetje met pappa weer in stappen terug naar de koelkast! Hij vind het prachtig dat hij op die manier controle heeft en wij hebben hem aan het eten hahaha!
- Ook is het hier standaard het geval wie (als eerste) zijn bord leeg heeft krijgt van de rest een staande ovatie! We staan dan als een stel diebielen op van onze stoel en er komt een flink applaus! whahaha,.. Kay gaat dan ook meestal staan en buigt dan diep met de woorden "dank u wel, dank u dank u" whahahahah!!
- Niet eten is ook GEEN alternatief! Ik zeg hem dan ook dat als hij niet eet hij straks honger zal hebben en ik niets meer voor hem klaarmaak, ook geen boterhammen of pap! (dan zie je hem denken)
- Ik weet dat Kay bepaalde dingen echt niet lust, toch krijgt hij een bordje en wacht af,.. you never know. Als ik zie dat hij weer gaat kokhalzen dan hoeft hij ook niet verder te eten en krijgt hij gewoon iets anders.
- Niemand gaat van tafel voordat iedereen klaar is!
- Geen tv aan en speelgoed aan tafel
- we negeren negatief gedrag door gewoon verder te kletsen over dagelijkse dingen en te eten. tussendoor zeggen we regelmatig "lekker klaargemaakt mama!" en " vind jij het ook zo lekker papa?". Als een van ons twee klaar wordt die natuurlijk overgoten met complimenten whaha.. Ja wij zijn beter dan de de crew van GTST whahahha!
- Blijf niet zeggen tegen je kind dat hij door moet (blijven) eten. Je zegt het enkele keren en dan zeg je het niet meer. Draai het eens om; hoe zou jij het vinden als je man je voordurend bleef wijzen op je eetgedrag? irritant niet?
- Als mama en papa het bord leeg hebben dan wachten we nog 10 minuutjes.. als hij dan nog niks heeft gegeten dan wordt zijn bord weggepakt en in de prullebak gegooit! (vind hij vreselijk en wil dan ineens eten!). Dus enkel aanstalte doen werkt al (want we hebben het al eens echt gedaan)!

Nou, dit is dan een kijkje in huize de gier whahaha!
Bovenstaande is dus iets wat ik altijd zeg en toepas. Hij weet daardoor hoe bij ons de regeltjes zijn omtrent het eten en dat geeft rust.
We zitten dus altijd rustig en gezellig te eten en hoeven eigenlijk nooit iets te zeggen. Maar als,.. ja dan is het even streng zijn en onze acteertalenten toepassen hihi.. Maar dagelijks hebben we staande ovaties in de huiskamer en daar moeten we zelf allemaal nog steeds om lachen als we dat doen!

succes met heel dit lulverhaal!

Liefs,
Esmé mv Kay en Gwen

ps: als ik het nalees lijken we wel niet goed wijs hahahahaha!! maar het werkt!

Dank voor alle tips (die ik natuurlijk allang heb uitgeprobeerd......), maar deze dame is geloof wel wat koppiger dan de gemiddelde pre-kleuter (en het bewijs van tegendeel zit hier ook elke avond aan tafel: die proeft, eet en zeurt eigenlijk nooit over eten).

Esmé, wát een show maken jullie ervan. Echter, ik ben niet zo van het entertainen aan tafel, we maken het gezellig, nemen de dag door, vertellen wat we leuk en niet leuk vonden, maar ik weiger om spelletjes te gaan doen, laat staan een toetjestovertruc (al vind ik 'm geweldig hoor, zie het helemaal voor me) toe te passen. We blijven zitten tot iedereen klaar is en er wordt ook niet met speelgoed gespeeld aan tafel.

Ze is gewoon koppig en dat mag, maar dan inderdaad geen alternatief. Echt zorgen maak ik me niet, was vooral benieuwd hoe het elders verloopt. En hoe het in huize de Gier eraantoe gaat, dat is tot in detail beschreven, erg leuk!

Groetjes
Susan

Terug
Bovenaan