Eten

Hallo allemaal!

Ik vroeg mij af of jullie kindjes een vaste hoeveelheid eten en hoeveel dan en hoe vaak per dag.

In het ziekenhuis kreeg Gabriël natuurlijk op vaste tijden een vaste hoeveelheid te eten, maar nu thuis is dat natuurlijk wel een beetje anders. Hij wordt zo'n 8 keer per dag wakker omdat hij honger heeft en het verschilt dan nogal wat hij binnen krijgt, van 50 ml tot 100 ml per keer. Maar hij heeft ook al gehad dat hij 3 uur lang wakker was (hij was niet in slaap te krijgen) en telkens weer om eten vroeg en dan wel zo'n 200 ml heeft weggedronken in die tijd.

Ik probeer hem nu niet meer dan 80 ml aan te bieden, omdat hij de neiging heeft om soms teveel te willen drinken en dan dus voeding teruggeeft.

Hoe doen jullie het?

Liefs, Marieke & Gabriël
 
Hoi Marieke

Ik geef borstvoeding dus ik weet niet echt hoeveel Fleur drinkt. Ik leg haar ook vaker aan als ze huilt. Meestal valt ze dan in slaap. Ik heb ook nog echt vaste tijden ofzo. Wel overdag om de vier uur als ze doorslaapt, maar is ze een 2 uur wakker en begint dan te huilen geef ik haar ook wel wat. Dan valt ze in slaap....
Misschien moet je er eens met de wijkverpleegkundige over hebben!

Liefs Anous
 
He Marieke,
Ik geef ook BV dus geen idee wat ze aan de borst drinkt, maar flesje drinkt Saar nu 120 ml en nachtvoeding 150 ml (maar ze is maandag dan ook 2 maanden oud). Ook Saar geeft terug, maar wil daarna net zo goed weer verder drinken ;-) Vaak is het dan gewoon lucht of een boertje met wat melk dat terug komt. Mondje terug geven is geloof ik wel normaal - als het met bakken terug komt is het een ander verhaal. Verder voed ik op vraag dus als Saar wakker wordt, wordt er gedronken. Nu is dat nog ongeveer 6x op een dag (sinds een paar dagen).

Wij eten ook niet elke keer evenveel (of hebben soms heel erg honger) dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken als Gabriel wat laat staan of juist meer wil. Gewoon bijv 100 ml aanbieden en dan maar zien wat er gebeurt. Ze zijn al zo wijs onze kleintjes, die regelen dat zelf wel. Als hij maar genoeg plasluiers heeft en lekker aankomt, dat is het belangrijkste! De maat is geloof ik 150 ml per kg gewicht van je kindje verdeelt over de dag. Dus bij 4kg = 600 ml verdeelt over 8 voedingen in jouw geval.

Ik maakte me er ook eerst druk over, maar ik zou gewoon lekker op je kind afgaan dan komt het vast goed.

Succes! Liefs Suus en Saar
 
Namens de andere mama Marieke bedankt voor de tips! Onze Jasmijn ligt nu nog in het ziekenhuis waar ze nog op vaste tijden haar melk krijgt. Maar, ik was ook al bezig met de vraag van mijn naamgenootje. Ik ga het zeker ook even overleggen met het ziekenhuis, maar tips van ervaringsdeskundige mama's zijn misschien nog wel veel beter!
Dus... bedankt!

Liefs, Marieke & Jasmijn!
 
Hai Mariekes,

Toen Lise thuis kwam uit het ziekenhuis voedden wij haar 55cc per keer en dat 7 keer per dag. Een tijd lang zijn we haar blijven voeden volgens de formule aantal kilo's x 150cc gedeeld door het aantal voedingen. Inmiddels weegt Lise 3100 gram, dus 3,1 x 150cc / 7.

Als je moedermelk geeft mag je echter veel meer aanbieden. Wij geven Lise nu dan ook 90cc per keer. De ene keer drinkt ze dit op en heeft ze behoefte aan meer, de andere keer is ze na 60cc verzadigd. We houden in de gaten dat ze aan het einde van de dag op het aantal cc's zit dat ze volgens haar lichaamsgewicht nodig heeft. Dit lukt niet altijd, maar zolang zij alert uit haar oogjes blijft kijken, is er niets aan de hand.

Vanuit het ziekenhuis voedden we ook op gezette tijden. Ook dit laten we steeds meer los. In de middag slaapt Lise rustig vier tot vijf uur door en dan wil ze echt niet eten. In de avond vraagt ze juist veel voeding in een korte tijd. Zolang zij aan het einde van de dag maar genoeg binnenkrijgt, is dat prima.

Kunstvoeding is strikter, dus daar moet je goed de aanwijzingen op de verpakking volgen en anders overleggen met het CB. Moedermelk geef je niet gauw teveel. Als Gabriel gedurende de dag heel veel slaapt en niet zelf komt, dan zou ik hem na drie à vier uur wel wakker maken voor een voeding. Ook een beetje afhankelijk van hoe fragiel hij nog is...

Lise was ook prematuur en dit is wat ziekenhuis, lactatiekundige en CB ons hebben geadviseerd. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel liefs,
Arwen
 
Silke krijgt kv. Ze weegt nu ongeveer 3400gram. En krijgt 7 x100ml. Ze drinkt het soms op en soms ook maar 0ml. Overdag maak ik haar wakker voor een voeding, 's nachts niet. Ik geef ongeveer om de drie uur. De tijden worden bepaald door hoe laat ze wakker wordt voor de eerste voeding.

Met extra geven moet je wel altijd oppassen. Ze mogen per 24 uu niet meer krijgen dan 1000ml, dat kunnen de nieren nog niet aan.
 
Dank jullie wel voor alle tips!

Gabriël krijgt BV en 2 keer per dag wordt dit aangevuld met BMF (breast milk fortifier), omdat hij prematuur is.
Ik geef hem nu 70 ml per keer en dan geeft hij niet of minimaal terug, met 80-100 geeft hij veel meer terug en dan niet met een boertje of omdat hij onrustig is.

Gabriël is vooral een avond/nachtdrinker. Ik vraag me dan ook al vanaf de eerste dag af hoe ze hem in het ziekenhuis tussen 23.00 en 05.00 hebben kunnen laten slapen. Ik moet hem toch echt wel minstens 1 keer tussendoor voeden, soms 2. Ik probeer het steeds weer aan de borst maar het lijkt hem toch niet heel makkelijk af te gaan. Hij vraagt dan elke 1-2 uur voeding, omdat hij te snel te moe lijkt te worden. En dat gaat heel erg ten koste van mijn eigen rust (papalief slaapt er 's nachts gewoon doorheen...>.< ).

Morgen moet ik met hem naar de lactatiekundige, maar de ontmoeting die ik met haar heb gehad in het ziekenhuis zorgt er niet voor dat ik daar veel op zal gaan bouwen. Ze stelde zich niet voor en kwam plotseling uit het niets op de dag dat hij naar huis mocht vertellen hoe ik hem dan wel niet moest voeden, ik vond het een beetje asociaal om het even zacht te zeggen. Ik ben dus ook ontzettend blij met jullie reacties en tips :)

Volgens het ziekenhuis moest hij minimaal 7x 60 ml per dag en daar komt hij ver overheen, 8-9x 40-70 ml nu. De volle luiers hebben we genoeg, voor elke voeding moet hij echt een schone en soms komt het er zelfs bovenuit haha! Hij woog bij dat advies 2780 gram en ik zou eigenlijk niet weten hoeveel dat nu is (morgen dan waarschijnlijk wel).

Veel liefs en nogmaals bedankt!
Marieke & Gabriël
 
Hallo Marieke 1 en Marieke 2 ;)

Stacey krijgt 7 x per dag een flesje van 110cc. Ze drinkt deze nagenoeg allemaal leeg, en geef bijna niets terug. Stacey zit nu denk ik rond de 3300 gram (Morgen weer voor controle)

Ik denk dat je zelf het beste kan inschatten wat je kindje nodig heeft. Wat betreft de tijden, wij hebben eigenlijk een vast ritme:

08.00 - Is ze vaak zelf wakker
11.00 - Maakt Joyce haar rond 10 uur wakker voor een badje!!
14.00 - Maakt Joyce haar wakker
17.00 - Is ze vaak zelf wakker
20.00 - Is ze vaak zelf wakker
23.00 - Maak ik haar meestal wakker
03.00 - 05.00 (Net wanneer ze zelf komt)

Als ze soms wat eerder komt gebruiken we nog wel eens een speen... (Je merkt het echt wel wanneer ze willen drinken)

Liefs Geert
 
Terug
Bovenaan