Etenswaren mijden, terwijl je nog niet eens weet of je zwanger bent

Kennen jullie dat?

Ik zit nu tussen de ovulatie en ongesteldheid in, wat betekent dat ik misschien zwanger ben. Nu was ik gister bij mijn nicht wezen eten, die een heerlijke pan paella had klaargemaakt, inclusief gamba's en crevettes. Nu worden garnalen afgeraden om te eten tijdens de zwangerschap. Ik heb ze wel gegeten, maar ook met een licht schuldgevoel...

Gelukkig is mijn familie van mij gewend dat ik sowieso niet bij iedere gelegenheid meedrink, al vind ik een wijntje of biertje soms ook wel lekker.

Het is gewoon een rare periode, want je hebt geen enkele garantie dat je zwanger bent, maar 'moet' wel doen alsof je dat wel bent.

Zolang de garnalen voldoende verhit zijn geweest is er geen probleem. Koud of rauw is een andere zaak. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen gewoon lekker scampi gegeten zonder problemen.

Zolang de garnalen voldoende verhit zijn geweest is er geen probleem. Koud of rauw is een andere zaak. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen. Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen gewoon lekker scampi gegeten zonder problemen.
Uh nee. Dat heeft daar niks mee te maken. Sinds twee jaar ongeveer worden garnalen afgeraden vanwege hoge gehalte aan (ik meen) kwik. Dus net als roofvissen. Bij het eten daarvan kun je te hoge concentraties binnenkrijgen. Maar ik ben daar nuchter genoeg om te denken: je moet jezelf misselijk eten aan garnalen voordat je eens mogelijk een inieminie beetje teveel binnenkrijgt. Maar die afweging moet ieder voor zich maken.

Ik heb beide keren gewoon normaal m’n leven geleefd. En blij toe, want vooral de eerste duurde langer dan verwacht / gehoopt. Zolang je normaal doet en niet elk weekend laveloos in de kroeg hangt vind ik dat het allemaal wel leuk moet blijven in het leven. Dus ik at gewoon rood vlees en dronk een drankje als ik daar zin in had.

Uh nee. Dat heeft daar niks mee te maken. Sinds twee jaar ongeveer worden garnalen afgeraden vanwege hoge gehalte aan (ik meen) kwik. Dus net als roofvissen. Bij het eten daarvan kun je te hoge concentraties binnenkrijgen. Maar ik ben daar nuchter genoeg om te denken: je moet jezelf misselijk eten aan garnalen voordat je eens mogelijk een inieminie beetje teveel binnenkrijgt. Maar die afweging moet ieder voor zich maken.
Oeps sorry, dan waren mijn bronnen verkeerd. Maar denk dat je inderdaad al grote hoeveelheden moet eten dan eer het echt schadelijk zou zijn

Ik heb dat zelf niet gedaan hoor. Pas na een positieve test mijn eten en drinken aangepast. Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind zelf alcohol en rauw vlees nog weer een andere categorie dan die ene keer garnalen. Ik heb zelf zonder erbij na te denken ook een keer kroepoek gegeten tijdens deze zwangerschap. De vorige keer dat ik zwanger was ‘mocht’ je dat nog wel. De lijst van dingen die je niet mag eten en drinken wordt met de jaren steeds langer!

Ja maar echt. Kroepoek. Die ene verdwaalde garnaal in zo’n zak.. wie weet moet je wel 10 kilo kroepoek wegwerken voor je überhaupt enigszins teveel garnaal hebt gegegen

Haha dat denk ik ook. Denk dat je je echt kots- en kotsmisselijk moet eten wekenlang aan de kroepoek . Maar toch, alles voor een gezond kindje dus als je het weet laat je het toch maar achterwege.

Terug
Bovenaan