Denk dat je het een beetje in perspectief moet zien qua mate van ‘schadelijkheid’.
Alcohol is altijd slecht. Want dat gaat door de brein-bloed barrière en komt dus altijd een beetje bij de foetus terecht. Hier was ik terughoudend mee in die periode, maar niet per se helemaal op 0.
Rood vlees is bijv niet per definitie slecht. Alleen is er een heel kleine kans op toxoplasmose. Ik weet niet in hoeverre dat altijd schadelijk is voor een embryo.
Dan heb je nog de categorie vervuiling en gifstoffen. Stapeling van kwik door geregeld roofvis enz te eten kan schadelijk zijn, maar in mijn ogen is 1x garnalen eten echt verwaarloosbaar.
Ik ga er zelf niet heel strak mee om. Ik eet weleens een broodje tonijnsalade ja. En soms eet ik kaneel door mijn muesli.
Rood vlees en rauwe melkse kaas (komt sws weinig voor) en uiteraard alcohol zijn de enige echt no-go’s tijdens mijn zwangerschap.
De eerste weken is de aanleg van de placenta ook nog in ontwikkeling en leeft het vruchtje van reserves uit de dooierzak. Dus ik denk dat er dan ook minder uitwisseling is met de bloedbaan van de moeder (interessant om uit te zoeken)