Etenswaren

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik ben nu 6 weken zwager! en ik vroeg me af of er ergens een lijst is waar ik kan lezen wat ik allemaal niet mag eten. Omdat ik vanavond bij een Italiaans restaurant uit eten ga, wil ik ook heel graag weten of ik vleeswaren als parmaham en mozzarella nou wel of   niet mag. Weet iemand dat?

Alvast bedankt!

Hoi, parmaham weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat je mozzarella mag hebben. Dit wordt gemaakt uit gepasteuriseerde melk. Zelf eet ik dit ook regelmatig, zo lekker!!!!
Parmaham moet je even navragen. Verder kan je best veel eten hoor. Maar vermijd rauw vlees. Eet smakelijk vanavond!

Liefs Suus

Ik zou je aanraden een tijdschrift te kopen over zwanger zijn/9 maanden e.d.. Daar staat altijd wel informatie in over voeding. Ook op sites zoals babyinfo.nl e.d. kun je wel informatie vinden.
uit mijn hoofd gezegd:
- geen ongepasteuriseerde kaas (dit zijn vaak vooral blauwe schimmelkazen)
- geen rauw vlees (rood vlees, filet americain e.d.)
- niet te veel lever (ivm vitamine A)
- geen rauwe vis (dus helaas geen sushi)
- geen gerookte vis (zoals zalm)
- wel verse haring, maar geen voorverpakte haring
- geen zacht ei, maar goed doorgekookt
- let op het goed wassen van rauwkost
- let op drop ivm bloeddruk

Ik vermijd zelf trouwens het eten van mozarella en andere zachte kaassoorten  buiten de deur. Mozarella uit de supermarkt kun je controleren via de verpakking. Maar je weet niet welke kaas ze gebruiken in het restaurant.
Sommige vrouwen vinden het overdreven om overal zo op te letten en 'spijbelen' af en toe toch. Dat is persoonlijk en moet ieder voor zich weten. Ik vind 9 maanden opletten best vol te houden. Mijn man heeft al de opdracht het moment dat de baby eruit is, een grote schaal sushi en broodjes filet americain voor met te halen, daar verheug ik me nu al op....
eet smakelijk vanavond!
yvette

www.gezondheidsplein.nl

Niet alle mozarella is goed. Het is een zachte kaas dus snel vatbaar voor slechte bacterien ook al is het gepasteuriseerd. Maarree neem gewoon lekker een pizza anders want die worden op dik 200 graden gemaakt dus dan is al het schadelijke zo dood als een piertje! Kijk eerder uit met salades want je weet nooit of ze goed genoeg gewassen zijn.
Ik heb het boek van Beatrijs Smulders, Veilig Zwanger. Daar staan ook veel handige tips is. (te bestellen bij Bol.com) Oa dus dat van dat sla eten buiten de deur niet zo verstandig is. Maarree die pizza kun je dus rustig nemen! EETSMAKELIJK!
gr.Ing

Parmaham mag hoor! Het is gerookt en daarom mag je het eten. De term rauwe ham is daarom een beetje raar. Het is niet rauw maar gerookt. Rookvlees e.d. mag je ook gewoon eten. Vlees dat nog echt rood of rose  is (rosbief, ossenworst, tartaar, filet, carpaccio etc.) moet je wel laten staan.

Met mozzarella zou ik geen risico nemen in een restaurant, tenzij het goed verhit is geweest zoals op een pizza. Uberhaupt ben ik altijd erg voorzichtig met buitenlandse kazen in restaurants. Je weet het nooit. In de supermarkt kan je het tenminste nakijken.

Ingeborg

Hoi, gerookte zalm mag je wel gewoon eten hoor. Ik dacht ook dat dit niet mocht maar het is gerookt dus het kan geen kwaad. Heb het al vaak gegeten nu tijdens mijn zwangerschap, ook gewoon bij een lunchroom.

liefs Suus

hoi,
nog even een tweede reactie. Gerookte zalm mag dus echt niet. Dit heeft niet zozeer te maken met het feit dat het gerookt is (dat is goed, dus niet rauw), maar met het feit dat het vacuumverpakt is. Dat schijnt de groei van de listeriosa-bacterie in de hand te kunnen werken.
Overigens, toen ik 8 jaar geleden zwanger was van mijn eerste, mocht gerookte zalm nog gewoon wel! Ik heb het toen ook vollop gegeten, en mijn dochter is gelukkig gezond ter wereld gekomen. Op zich zal het risico dus ook wel erg klein zijn, maar waarom het nemen...
ps: nieuw is nu ook de waarschuwing voor te veel kaneel....daar weet ik het fijne niet van af
gr,
yvette

Gerookte zalm mag inderdaad alleen als het niet vacuum verpakt zit. Staat echt overal geschreven hoor! Vers van de visboer kan wel maar dan moet je wel weten dat het een goede visboer is. Hier bij ons staat zo'n viezerik die het niet al te nauw neemt met de hygiene dus wij rijden altijd om voor ons haringkje.

gr.Ing

Terug
Bovenaan