even alleen spelen (peuter 2,5)

Mijn dochter van 2,5 vindt het moeilijk om zichzelf te vermaken. Ik doe veel met haar op een dag, maar vindt ook dat ze tenminste een paar keer in een blokje van 10 a 20 minuten zelf moet kunnen spelen. Zodra ik haar alleen laat is ze afgeleid en wil dat gaan doen waar ik dan mee bezig ben.
Ik vroeg me af of ik misschien te veel vraag voor deze leeftijd. Heeft iemand nog tip?
alvast bedankt!

Hoi,

Wat je kan proberen is om wel bij haar te blijven maar bijv. een boek gaan lezen of aan de pc gaan zitten.
Maak datgene wat jij aan het doen bent zo saai mogelijk en zet voor haar iets superaantrekkelijks klaar om te doen.
Ik doe het met drie dochters op de volgende manier:
Eerst gaan we boekjes uitzoeken en dan gaan we samen lezen, mama leest voor, lezen het boek na en dan moeten ze zelf een boekje lezen. Ik ga dan aan de andere kant zitten met mijn boek of bij de pc, en zo vinden zij en ik even rust.
Ook kan je iets proberen met een blokje, een blokje met 2 kleuren. Rood betekent niet storen en als het blokje groen is mag ze weer komen.
Op veel scholen werken ze met dit systeem en dat werkt erg goed. Waar je ook voor kiest, je moet heel consequent blijven en niet toegeven aan je kind in de "vrije" tijd. Dat is mamatijd en kindjestijd begint pas weer over een paar minuten.
Het duurt wel even maar als ze er eenmaal aan gewend is, wordt het alleen maar makkelijker...
Succes Lin

Beste Pieke,

Ik heb er volgens mij ook in de ouders van nu van deze maand iets over gelezen, dat je ook echt die tijd voor jezelf moet nemen, dat peuters moeten leren dat ze niet altijd alle aandacht krijgen. Mijn dochter van bijna 2,5 jaar wil ook als het even mogelijk is, continu hetzelfde doen als ik en ik merk dat als ik consequent ben, ze het accepteert en er al rekening mee houdt, bijv. dat ik s'ochtends even de krant lees. Toch wel lekker moet ik zeggen, maar verder vind ik het zelf ook wel eens moeilijk om die aandacht niet te geven, omdat ik haar zo lief vind. Maar als ik dan in zo'n blad lees dat het juist wel goed is om aan te leren, dan helpt mij dat wel weer om er toch op te letten.
Veel succes en die tips van Lin daar heb ik ook wat aan ! Heerlijk van die praktische tips ! groet en succes Jacqueline

Beste Pieke,

Hier ben ik nog even, het artikel stond in Kinderen i.p.v. Ouders van Nu, zag ik vanochtend. Bij het onderwerp over peuters.
Groet Jacqueline

Hallo Pieke,
Wat bij mij zoontje van bijna 2,5 helpt is een cd-tje opzetten met van die "ouderwetse" kinderliedjes, hij zingt dan lekker mee en gaat zijn eigen gang: heerlijk!
Succes!

je kan het met een kookwekkertje proberen. Zet hem op 10 minuten en zeg dat als die afgegaan is, jullie weer wat samen gaan doen! als ze er goed op reageert kun je hem misschien steeds ietsje langer zetten!!

En ja, een videootje helpt natuurlijk ook altijd wel en als ze er iets van leren, is het volgens mij niet zo erg.
Bassie en Adriaan heeft een leuke video met die "ouderwetse"kinderliedjes, erg leuk, mijn dochter is er helemaal gek van en zingt alles mee en danst er ook nog bij. Als je dat ziet, wil je bijna niets meer voor jezelf doen...

Terug
Bovenaan