even een gekke vraag over de sauna...

Ik hoor van veel mensen dat het heerlijk is om naar de sauna te gaan. Een vriendin van mij vroeg me ook een keer mee en heb dat toen niet gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet weet hoe dat dan gaat. Daarom op dit "anonieme" forum een aantal vragen. Hihihihi, ik hoop niet dat jullie mij gek vinden...

* Moet je altijd in je blootje in de sauna?
* Zitten er dan ook mannen bij?
* Zoja, zit iedereen elkaar dan niet aan te kijken?
* Wordt het niet veeeeeel te heet in de sauna? Dat je er bijna niet goed wordt van de hitte?
* Wat is er leuk aan de sauna en wat minder leuk?

Ik hoop dat jullie het niet gek vinden, maar ben gewoon benieuwd. Ik zou het nooit durven denk ik.

Hoi!

Ik ben een aantal keren in een sauna geweest.
Deze was gemengd,dus voor zowel vrouwen als mannen.
Je doet in principe een handoek om en doet deze af als je gaat zitten...ik vond t ook eerst en eigenlijk nog steeds spannend.
Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand je wat zit aan te gapen.
Ik vind t ook best wel erg warm,maar je moet de tijd gewoon opbouwen..eerst maar een paar minuutjes.
Ik heb de meeste moeite met het ontspannen..ik kan niet goed langer dan 10 minuutjes ofzo stilzitten en niks doen...erg he...

Ik denk dat t verschil ook is waar je gaat....qua drukte en publiek enz...

Als je gaat...veel plezier!!

Liefs,Sindy

Hoi. Ik ging vroeger heel regelmatig naar de sauna en het is idd heerlijk ontspannend!!
Volgens mij zijn er ook sauna's waar je je badpak aan kan houden maar naar mijn weten zijn de meeste waar je bloot moet.. De meeste dagen in de sauna zijn gemengd (mannen en vrouwen) maar er zijn bij de meeste sauna's ook vrouwendagen, dus dat is misschien wel fijn als je voor de eerste keer gaat of zo..
De hitte is een droge hitte, dus met een lage luchtvochtigheid, en dat maakt dat je gerust 90 graden vol kan houden.. Je hebt ook verschillende hoogtes, en als je op het laagste bankje begint is het goed om vol te houden.. Maar goed, als je het te warm vind worden ga je er gewoon uit he..Het moet prettig zijn dus je eigen lichaam volgen..
Ik ben na een dagje sauna altijd compleet bijgetankt, en uitgerust, dus ik zou zeggen Ga ervoor!!

O en ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt dat iemand je echt aan zit te kijken of zo..Mensen die naar de sauna gaan komen voor de sauna en echt niet om andere mensen te bekijken hoor.. (al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen..)

Hoi babybelle,

Ik ga héél graag naar de sauna. De eerste keer vond ik het misschien een beetje ongemakkelijk om in mijn blootje te lopen, maar ik vind het zo heerlijk en ontspannend dat ik het er graag voor over heb. Weet je, je ziet de mensen om je heen natuurlijk heus wel, maar je gaat ze echt niet uitgebreid bestuderen. En écht waar na een tijdje valt al dat bloot je niet eens meer op. Ik ben wel eens naar een sauna geweest waar ik mijn badpak aan moest houden (mijn man was toen mee en die wil niet helemaal bloot). Dat vond ik werkelijk afschuwelijk. Het gaat ook zo ruiken, want die zweetlucht gaat zo in badkleding zitten.....
Het is heerlijk als je de tijd kunt nemen voor een sauna-ronde. Eerst een warm zwembad om een beetje op te warmen. Dan een warm voetenbad. Douchen en goed afdrogen en dan de sauna in. Er zijn heel veel verschillende sauna's. Verschillende temperaturen, vochtig of droog.... Van alles. Waar ik naartoe ga hebben ze een infrarood sauna, die vind ik heerlijk om mee te beginnen.
In de sauna is het bovenin warmen dan onderin. Je kunt kijken waar je het makkelijkst zit/ligt. Je kunt het langzaam opbouwen, maar langer dan 15 minuten, is niet aan te raden.
Als je uit de sauna komt ga je koud (ik doe meestal lauw) afdouchen. Ook met je hoofd onder het water, zodat je ook de warmte via je heefd kwijt kan.
Daarna even buiten lopen of zwemmen ofzo.
Tot slot kun je een lekkere ligstoel of bed op zoeken om lekker even te soezen.
Vergeet niet goed te drinken!

Bij 'onze' sauna hebben ze dan ook nog diverse bubbelbaden, een scrubsauna met verwarmde banken en een kleurensauna.

Als je voor het eerst naar de sauna gaat, dan zou ik dat daar aangeven. Dan kunnen ze een beetje uitleggen waar alles zit en hoe het werkt.
Ik zou me, als ik jou was, echt een keer over de gene heen zetten..... Het is zo heerlijk ontspannen en echt opladen..... Ik ben altijd helemaal happy als ik terug kom uit de sauna!

Groetjes, Karin

Hoi hoi,

Voor wij Rik hadden gingen wij 2x in de maand naar de sauna!!
Inderdaad zin er maar weinig saunas waar je je badkleding aan mag houden.
Dit is ook vanwege hygiene. In de sauna wordt je juist door zweten schoon. Het is dus e bedoeling dat je dit kwijt raakt en niet in je badpak verdwijnt.

Verder over het bloot zijn. IEDEREEN is bloot en even kwetsbaar als dat jij op dat moment bent. In het begin zal het wennen zijn, maar niemand zal je aanstaren hoor! Iedereen loopt naakt. Ten minste ik nog noit gehad datik aangestaard werd.

Ik zou echt een keer naar de sauna gaan meid! En als je helemaal bloot niet prettig vind dan houd je zoveel moglijk je badhanddoek om!!

XX Saskia

Hoi,

Ik ga echt al heel lang naar de sauna, mijn ouders vinden het heerlijk en vanaf dat ik kon zwemmen (5 jaar ofzo) ging ik mee!
Ik snap wel dat je een stukje gene hebt,maar ik denk dat iedereen dat heeft, iedereen is bloot toch? Ik ken geen sauna's waar je je badkleding aan mag houden.
Er zijn sauna's waar ze een speciale vrouwendag of avond hebben als je je daar prettiger bij voelt zo je daar naar kunnen informeren.
En die warmte, je moet het lekker vinden, mijn vriend vind het helemaal niks, hij is 1 keer mee geweest en dat doet ie niet meer(vrijwillig zweten zoals hij het noem). Maar om er achter te komen of je het lekker vind moet je het toch proberen!

Ben benieuwd of je het een keer probeert.
Groetjes Marije

Ik ga nu niet zo vaak naar de sauna, maar als ik ga is het een heerlijk dagje uit met een vriendin!
Groetjes Marije

Hoi,
makkelijk he zo een forum, kun je lekker anoniem iets vragen!
Ik moet zeggen dat ik niet heel vaak naar de sauna ga, omdat ik niet zo heel goed tegen de hitte kan.
Als ik ga is het meer voor de gezelligheid. Ik ga dan met 2 andere vriendinnen en we maken er dan echt een dagje van. Lekker roddelen over alles en iedereen, we doen alle3 hetzelfde werk alleen in andere districten, dus genoeg te roddelen, haha.

Maargoed je hoeft je echt niet te schamen in de sauna want er loopt van alles rond en vooral geen fotomodellen! En niemand die zit te staren want iedereen is bloot en het is al vrij snel normaal. Maar ik begrijp je wel hoor, dat had ik ook de 1e keer.
Maar je moet gewoon een grote handdoek meenemen en als je loopt van de ene sauna naar de andere, wikkel je die om je heen.
Bij ons zijn er ook zwembaden dus kun je lekker zwemmen of bubbelen.

Nou laat je het nog weten of je een keertje naar de sauna gaat?

groetjes van Sonja

Terug
Bovenaan