hey meiden.
in mn vorige topic gaf ik aan dat hier in mijn gemeente de psz gratis of 8 euro per maand is.
ik heb vanmiddag naar de psz recht tegen over me gebeld, en ze nodigde me uit om even te komen kijken. nou, nathalia en ik daar dus heen. haar voorbereid dat ze met kindjes mocht spelen.
zodra ze de kindjes zag riep ze: daaag mama, zwaaide naar me, en ging spelen!!!!!
slik!!!
ik ging met de juf aan tafel zitten, en kreeg behoorlijk veel info op me af. hoe hun te werk gaan enz.
hun werken idd, zoals reisa al zei met puk en co.
het is een voorschool zoals hun het noemen.
ter voorbereiding op de basisschool.
idd in rotterdam zitten veel "achterstands" buurten en ik woon er blijkbaar ook in 1 (onverstelbaar, als je weet wat wij aan belastingen en huur betalen!!!)
ik had alleen iets verkeerd begrepen van de wijkfelicitatiedienst. hun zeiden dat het om 4 dagdelen per maand gaat,
maar ze gaat (verplicht) dan 4 dagdelen per week naar de psz!!!
nogmaals slik! ze leren daar heel veel. zelfstandig zijn, motorieken, taal,socciale communicatie staan op nummer 1 bij hun. ze leren om zelf hun jas aan/uit te doen, zelf hun speelgoed op te ruimen na het spelen, zelf hun broodtrommeltje weer in hun tas te doen, bij de gym zelf hun schoentjes uit doen en sokjes enz enz.
nederlandse taal is (uiteraard) ook heel belangrijk.
nu heeft nathalia natuurlijk al een grote voorsprong, aangezien wij ook nederlands zijn ( laat ik het anders zeggen, nederlands spreken)
maar om maar iets stoms te zeggen: cola noemt zij coeja. is natuurlijk logisch voor een kind van net 2, maar ze leren toch op spelende wijze om haar goed "cola" te zeggen. of terwijl goed articuleren.
zijn wij zelf ook heel goed mee bezig, vind ik gewoon belangrijk. hun doen dit dus ook.
nu klinkt dit allemaal wel als een militaire school, ipv een psz, maar ze zijn daar ontzettend leuk!!!
ze gaan heel goed met de kids om, en alles wat ik net vertelde gaat spelende wijs. niks dwingen, maar wel blijven proberen!
er zitten 8 kindjes in die klas. allemaal van verschillende culturen. vind ik ook een pluspunt, want iedereen is gelijk, en dat wordt daar ook goed geleerd. geen discriminatie in zowel culturen niet, als jij bent dom, want jij kan nog niet goed praten. noem maar een zijstraat.
alle kids kunnen goed nederlands praten in die groep. er is er 1tje bij wie het wat minder gaat ( nederlands jongentje) maar die krijgt hulp van een logopediste, ook daar op school.
die kids hebben dus absoluut geen achterstand, als ze allemaal naar school gaan. (vaak zelfs t tegenover gestelde, aangezien ze als ze 3 jaar zijn, al spelende wijs gaan rekenen enz.
nathalia heeft het dat uur heel erg naar haar zin gehad, wist niet eens dat mama er was!
ze liep hand in hand met een kindje, want die ging eventjes laten zien waar de blokjes stonden hahaha. was echt geweldig om te zien.
ik heb het er eerlijk gezegd heel erg moeilijk mee!!
ik "moet" mn kindje 4 dagdelen uit handen geven.
heb de hele tijd geroepen dat ik er nog niet klaar voor ben, en eerlijk is eerlijk dat ben ik nog steeds niet.
maar ik zie elke keer nathalia haar blije koppie voor me. ze had het gewoon zo erg naar haar zin!
toen papa thuis kwam was het eerste wat ze zei:
papa, ik heb met kindjes gespeeld, ik wil weer met kindjes spelen! en toen ze naar bed ging: mama, thalia morgen weer spelen met de kindjes???
voordeel voor haar: ze mag na de voorjaarsvakantie al weer naar "gool, kindjes spelen" zoals zij dat zegt hahahha.
en ik???? ik zal me hier geloof ik maar over heen moeten zetten, en blijven denken aan dat vrolijke koppie wat ze had toen ze daar was. t is even heel moeilijk voor me, om mn kleine meid "los" te laten. maar tis beter voor haar.......
beetje tegenstrijdig van mezelf, om haar nu toch naar school te laten gaan. maar ik moet het doen voor haar. ik kan haar niet thuis houden en haar die lol ontnemen, hoe moeilijk t ook even is voor mij.
sorry voor t super lange verhaal, maar moest het toch even kwijt. nu ga ik proberen te slapen
liefs, do
in mn vorige topic gaf ik aan dat hier in mijn gemeente de psz gratis of 8 euro per maand is.
ik heb vanmiddag naar de psz recht tegen over me gebeld, en ze nodigde me uit om even te komen kijken. nou, nathalia en ik daar dus heen. haar voorbereid dat ze met kindjes mocht spelen.
zodra ze de kindjes zag riep ze: daaag mama, zwaaide naar me, en ging spelen!!!!!
slik!!!
ik ging met de juf aan tafel zitten, en kreeg behoorlijk veel info op me af. hoe hun te werk gaan enz.
hun werken idd, zoals reisa al zei met puk en co.
het is een voorschool zoals hun het noemen.
ter voorbereiding op de basisschool.
idd in rotterdam zitten veel "achterstands" buurten en ik woon er blijkbaar ook in 1 (onverstelbaar, als je weet wat wij aan belastingen en huur betalen!!!)
ik had alleen iets verkeerd begrepen van de wijkfelicitatiedienst. hun zeiden dat het om 4 dagdelen per maand gaat,
maar ze gaat (verplicht) dan 4 dagdelen per week naar de psz!!!
nogmaals slik! ze leren daar heel veel. zelfstandig zijn, motorieken, taal,socciale communicatie staan op nummer 1 bij hun. ze leren om zelf hun jas aan/uit te doen, zelf hun speelgoed op te ruimen na het spelen, zelf hun broodtrommeltje weer in hun tas te doen, bij de gym zelf hun schoentjes uit doen en sokjes enz enz.
nederlandse taal is (uiteraard) ook heel belangrijk.
nu heeft nathalia natuurlijk al een grote voorsprong, aangezien wij ook nederlands zijn ( laat ik het anders zeggen, nederlands spreken)
maar om maar iets stoms te zeggen: cola noemt zij coeja. is natuurlijk logisch voor een kind van net 2, maar ze leren toch op spelende wijze om haar goed "cola" te zeggen. of terwijl goed articuleren.
zijn wij zelf ook heel goed mee bezig, vind ik gewoon belangrijk. hun doen dit dus ook.
nu klinkt dit allemaal wel als een militaire school, ipv een psz, maar ze zijn daar ontzettend leuk!!!
ze gaan heel goed met de kids om, en alles wat ik net vertelde gaat spelende wijs. niks dwingen, maar wel blijven proberen!
er zitten 8 kindjes in die klas. allemaal van verschillende culturen. vind ik ook een pluspunt, want iedereen is gelijk, en dat wordt daar ook goed geleerd. geen discriminatie in zowel culturen niet, als jij bent dom, want jij kan nog niet goed praten. noem maar een zijstraat.
alle kids kunnen goed nederlands praten in die groep. er is er 1tje bij wie het wat minder gaat ( nederlands jongentje) maar die krijgt hulp van een logopediste, ook daar op school.
die kids hebben dus absoluut geen achterstand, als ze allemaal naar school gaan. (vaak zelfs t tegenover gestelde, aangezien ze als ze 3 jaar zijn, al spelende wijs gaan rekenen enz.
nathalia heeft het dat uur heel erg naar haar zin gehad, wist niet eens dat mama er was!
ze liep hand in hand met een kindje, want die ging eventjes laten zien waar de blokjes stonden hahaha. was echt geweldig om te zien.
ik heb het er eerlijk gezegd heel erg moeilijk mee!!
ik "moet" mn kindje 4 dagdelen uit handen geven.
heb de hele tijd geroepen dat ik er nog niet klaar voor ben, en eerlijk is eerlijk dat ben ik nog steeds niet.
maar ik zie elke keer nathalia haar blije koppie voor me. ze had het gewoon zo erg naar haar zin!
toen papa thuis kwam was het eerste wat ze zei:
papa, ik heb met kindjes gespeeld, ik wil weer met kindjes spelen! en toen ze naar bed ging: mama, thalia morgen weer spelen met de kindjes???
voordeel voor haar: ze mag na de voorjaarsvakantie al weer naar "gool, kindjes spelen" zoals zij dat zegt hahahha.
en ik???? ik zal me hier geloof ik maar over heen moeten zetten, en blijven denken aan dat vrolijke koppie wat ze had toen ze daar was. t is even heel moeilijk voor me, om mn kleine meid "los" te laten. maar tis beter voor haar.......
beetje tegenstrijdig van mezelf, om haar nu toch naar school te laten gaan. maar ik moet het doen voor haar. ik kan haar niet thuis houden en haar die lol ontnemen, hoe moeilijk t ook even is voor mij.
sorry voor t super lange verhaal, maar moest het toch even kwijt. nu ga ik proberen te slapen
liefs, do