even een vervolg op mn vorige topic over psz

hey meiden.

in mn vorige topic gaf ik aan dat hier in mijn gemeente de psz gratis of 8 euro per maand is.
ik heb vanmiddag naar de psz recht tegen over me gebeld, en ze nodigde me uit om even te komen kijken. nou, nathalia en ik daar dus heen. haar voorbereid dat ze met kindjes mocht spelen.
zodra ze de kindjes zag riep ze: daaag mama, zwaaide naar me, en ging spelen!!!!!
slik!!!
ik ging met de juf aan tafel zitten, en kreeg behoorlijk veel info op me af. hoe hun te werk gaan enz.
hun werken idd, zoals reisa al zei met puk en co.
het is een voorschool zoals hun het noemen.
ter voorbereiding op de basisschool.
idd in rotterdam zitten veel "achterstands" buurten en ik woon er blijkbaar ook in 1 (onverstelbaar, als je weet wat wij aan belastingen en huur betalen!!!)
ik had alleen iets verkeerd begrepen van de wijkfelicitatiedienst. hun zeiden dat het om 4 dagdelen per maand gaat,
maar ze gaat (verplicht) dan 4 dagdelen per week naar de psz!!!
nogmaals slik! ze leren daar heel veel. zelfstandig zijn, motorieken, taal,socciale communicatie staan op nummer 1 bij hun. ze leren om zelf hun jas aan/uit te doen, zelf hun speelgoed op te ruimen na het spelen, zelf hun broodtrommeltje weer in hun tas te doen, bij de gym zelf hun schoentjes uit doen en sokjes enz enz.
nederlandse taal is (uiteraard) ook heel belangrijk.
nu heeft nathalia natuurlijk al een grote voorsprong, aangezien wij ook nederlands zijn ( laat ik het anders zeggen, nederlands spreken)
maar om maar iets stoms te zeggen: cola noemt zij coeja. is natuurlijk logisch voor een kind van net 2, maar ze leren toch op spelende wijze om haar goed "cola" te zeggen. of terwijl goed articuleren.
zijn wij zelf ook heel goed mee bezig, vind ik gewoon belangrijk. hun doen dit dus ook.
nu klinkt dit allemaal wel als een militaire school, ipv een psz, maar ze zijn daar ontzettend leuk!!!
ze gaan heel goed met de kids om, en alles wat ik net vertelde gaat spelende wijs. niks dwingen, maar wel blijven proberen!
er zitten 8 kindjes in die klas. allemaal van verschillende culturen. vind ik ook een pluspunt, want iedereen is gelijk, en dat wordt daar ook goed geleerd. geen discriminatie in zowel culturen niet, als jij bent dom, want jij kan nog niet goed praten. noem maar een zijstraat.
alle kids kunnen goed nederlands praten in die groep. er is er 1tje bij wie het wat minder gaat ( nederlands jongentje) maar die krijgt hulp van een logopediste, ook daar op school.
die kids hebben dus absoluut geen achterstand, als ze allemaal naar school gaan. (vaak zelfs t tegenover gestelde, aangezien ze als ze 3 jaar zijn, al spelende wijs gaan rekenen enz.

nathalia heeft het dat uur heel erg naar haar zin gehad, wist niet eens dat mama er was!
ze liep hand in hand met een kindje, want die ging eventjes laten zien waar de blokjes stonden hahaha. was echt geweldig om te zien.

ik heb het er eerlijk gezegd heel erg moeilijk mee!!
ik "moet" mn kindje 4 dagdelen uit handen geven.
heb de hele tijd geroepen dat ik er nog niet klaar voor ben, en eerlijk is eerlijk dat ben ik nog steeds niet.
maar ik zie elke keer nathalia haar blije koppie voor me. ze had het gewoon zo erg naar haar zin!
toen papa thuis kwam was het eerste wat ze zei:
papa, ik heb met kindjes gespeeld, ik wil weer met kindjes spelen! en toen ze naar bed ging: mama, thalia morgen weer spelen met de kindjes???

voordeel voor haar: ze mag na de voorjaarsvakantie al weer naar "gool, kindjes spelen" zoals zij dat zegt hahahha.
en ik???? ik zal me hier geloof ik maar over heen moeten zetten, en blijven denken aan dat vrolijke koppie wat ze had toen ze daar was. t is even heel moeilijk voor me, om mn kleine meid "los" te laten. maar tis beter voor haar.......

beetje tegenstrijdig van mezelf, om haar nu toch naar school te laten gaan. maar ik moet het doen voor haar. ik kan haar niet thuis houden en haar die lol ontnemen, hoe moeilijk t ook even is voor mij.

sorry voor t super lange verhaal, maar moest het toch even kwijt. nu ga ik proberen te slapen :p

liefs, do

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om haar los te laten, maar als zij het zo leuk vindt verzacht dat al een hoop denk ik. Ik vind het zelf niet erg als Laura naar de creche gaat nu tijdens mijn verlof, ze vindt het daar ook erg leuk. Gistermiddag werd de door haar oom en tante een middagje opgehaald, dat vond ik wel jammer, want ze is zo leuk! Ik hoop dat je er snel aan went en denk vooral aan dat vrolijke koppie!

Hoi Do,
2weken terug had ik precies hetzelfde, toen ik met de madame over de middelste moest praten, de kleine heeft echt zo'n plezier gehad en liep met zijn grote broer heel de school door, met alle kindjes praten en spelen, hij wilde eigenlijk niet mee naar huis, hier mogen ze pas vanaf 2,5 dus dat wordt 1september!
Hier op school leren ze dat soort dingen ook allemaal, zelfstandig zijn/opruimen enz enz.. de middelste kent al bijna alle letters en schrijft nu zonder voorbeeld zijn eigen naam, terwijl hij nog 1,5jr daar zit voor hij naar de basisschool gaat, ook spreekt hij al vloeiend frans, dat is iets wat hij op de basisschool nodig heeft en ik ze zowiezo niet kan leren, spreek zelf de basis nog maar,,haha
En moeilijk is het toch om je kind los te laten al is het nu of over een jaar!
Maar zolang mijn kind plezier heeft en nieuwe dingen leert vind ik het de moeite waard!
En je hebt natuurlijk ook wat extra tijd/aandacht voor de jongste als nathalia naar school is en dat is ook voor jou en de baby fijn!!

Liefs MJ

Hoi Do,

Meisie, geloof me, de eerste keer naar de psz/kdv is het moeilijkste, daarna wordt het steeds iets makkelijker (dat is dan tenminste mijn ervaring)
Ik vind het supergoed van Nathalia dat ze meteen ging spelen en erg schattig daat ze aan je vroeg of ze morgen weer met de kindjes mocht spelen.

Zorg dat je de eerste keren thuis iets te doen hebt (bijv. taarten maken ;-) ), dan gaat de tijd sneller en heb je niet zo in de gaten dat ze er niet is.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat ze na de voorjaarsvakantie al gaat, want als haar zusje er straks is, wordt het alleen maar verwarrender voor haar want haar zusje mag thuisblijven en zij niet???

Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing.
Liefs Monica

hey meiden

bedankt voor jullie reactie ( en dat jullie dat elle lange verhaal hebben willen lezen hahaha)

de keuze is gevallen, nathalia gaat na de voorjaarsvakantie naar school. 1 maart begint ze.
vanochtend deden we de gordijnen open, en ze zei gelijk: thalia kindjes spelen??? vond het zo zielig dat ze nu niet kon spelen hahaha.
heb het er gisteren goed met erwin over gehad.
hij zei ook: ja, voor mij is het een stuk makkelijker, maar snap best dat het voor jou moeilijk is, aangezien ze 2 jaar elke dag bij je is geweest.

jah, ik ga idd maar flink aan de sop als zij op school zit hahaha dat lijd af :p
en als ze dan niet op school zit, gaan we leuke dingen doen, zoals altijd. zal wel even wennen worden, dat we alleen maar op woensdag en het weekend weg kunnen (bv naar mn moeder, of naar blijdorp enz) maar dat zal ook wel goed komen.
en idd, als de kleinste geboren is heb ik lekker veel aandacht voor haar.
maar dat duurt dan nog 3 maanden......

hahaha nou, komt goed.

liefs, do

He do,

Ik herken je verhaal helemaal. Onze meid wordt 22 februari 2 en ik heb haar dus ook al opgegeven voor de peuterspeelzaal. Maar meer met het idee dat ze er pas met 2.5 jaar naar toe kon. Had ook mama nog even de tijd om te wennen.
Nou kreeg ik vanmiddag een telefoontje dat ze de woensdag na haar verjaardag al kan komen. AAAHHH daar schrok ik wel van. Het is hier namelijk zo dat als er eerder plaats is ze ook al eerder mogen komen. Dat was even slikken dus.
Maar goed ik heb dus aangegeven dat ik er nog niet echt over nagedacht had en ook graag even met manlief wilde overleggen. Maar als alles goed is gaat onze meid dus in maart ook naar de peuterspeelzaal. Ik wil haar de eerste keer namelijk zelf graag brengen en halen. Aangezien ze de woensdag en vrijdag ochtend gaat en ze de vrijdag pas in maart plaats hebben. Dus heb ik ook nog even de tijd om eraan te wennen dat ik mijn kleine meid uit handen moet geven.
Hier moet je dus wel een behoorlijk bedrag betalen. Voor 2 dagdelen betaal je 53.70 euro per maand. Maarja het is voor een goed doel.

We slepen ons er wel doorheen.

Liefs Anne

Hoi do,

Ik begrijp je helemaal hor, vind het zelf onwijs moeilijk om Daniel ergens achter te laten.
Ben voor mezelf nu weer begonnen met werken op oproepbasis, dan kan ik toch nee zeggen als het niet uit komt, (lees; als mama het niet meer ziet En mn schoonzusje past nu op, maar iedere vrijdagochtend als ik dag zeg heb ik buikpijn en moet ik echt weer wat wegslikken in de auto.
Maar weet gewoon dat het voormezelf ook belangrijk is maar jah... verstand en gevoel liggen vaak ver uit elkaar.

Doe wat je hart je ingeeft en laat je leiden met de visie; ik wil het beste voor mn dochtertje...
dan komt het wel goed

(volgens mij, heb je dat altijd sterk in vizier gehad dus dat zit wel goed ;-)

Liefs Marina

Hoi Do,

wat een omslag! Wel leuk voor Nathalia, een voor jou komt het ook helemaal goed. Je went er aan en je zult zien, dat het straks, als je 2 maanden verder bent en dus minder mobiel, je erg kunt genieten van de rust.
Wel goed trouwens dat de gemeente Rotterdam dit soort projecten subsidieert!
Geniet de komende 2 weken nog even extra van je meisje als je haar nog hele dagen thuis hebt.

Liefs Danielle

Terug
Bovenaan