Hai Do,
Lastig he. Ik ben een paar jaar geleden getrouwd en de gastenlijst was het enige waarover we ruzie hadden.
Bij mijn man in de familie is het gebruikelijk om je peetoom en -tante de hele dag uit te nodigen. We hebben allebei maar heel weinig contact met onze peetoom en -tante, dus ik besloot die van mij alleen voor het feest uit te nodigen (ze kwamen overigens niet, grrrr). Maar mijn man wilde vast houden aan de familietraditie. Met als reden: zijn peettante is de zus van zijn moeder en die zou zeker problemen met haar moeder krijgen (dus de oma van mijn man) als mijn man zijn peettante niet zou uitnodigen.
Ik was het er helemaal niet mee eens, vond dat echt geen goede reden. Maar ben toch blij dat ik mijn man heb laten kiezen. Ze mopperden bij de uitnodiging dat het ze zoveel tijd zou kosten, maar ze zijn gekomen en daarmee hebben wij in ieder geval ons best gedaan en gelazer in de familie voorkomen.
In jullie geval ligt het weer anders, omdat jouw man het niet alleen doet om gedonder te voorkomen, maar ook hoopt dat het contact hersteld wordt. Ik zou op die reden het helemaal aan je man overlaten. Als je dat zou besluiten en hij nodigt hem uit, probeer er dan later niet op terug te komen of vervelende opmerkingen te maken. Hou je in, hoe moeilijk dat ook is (vond ik tenminste...)!
Succes!