Hai Evelien,
Ik leef met je mee meis, weet dondersgoed wat je doormaakt en hoe moeilijk het uitpuzzelen van de oorzaak is! Alledrie mijn meiden zijn allergisch, hebben meervoudige allergieën en ik volg de afgelopen acht jaar dus al regelmatig een dieet. (bij elkaar nu al vijf jaar op dieet, koemelk, kippenei, soja, tomaat, appel, smaakversterkers, citrusfruit, wortel, kiwi, en nog een paar....)
Dit dieet is goed vol te houden, maar heb je wel de juiste hulp bij nodig. Praten met moeders die ervaring hebben met het dieet helpt al ontzettend veel, maar ook een diëtist die ervaring heeft met allergie én borstvoeding is een must!
Ik weet niet hoe je je dieet tot nu toe hebt aangepakt, wat je allemaal hebt weggelaten en of je ook op de sporen van die voedingsmiddelen in producten hebt gelet?
Bij mij was een spoortje van het verkeerde voedingsmiddel al voldoende om mijn dochters te zien oprispen, boeren, spugen (en weer wegslikken) en heel onrustig worden tijdens het drinken en erna... laat staan als ik een voller product had binnen gekregen.
Het uitvogelen via de borstvoeding is moeilijk, kost aardig wat bloed zweet en tranen... maar heeft wel een voordeel. Je kleintje krijgt dan alleen sporen van het product binnen, jouw lichaam verknipt dat product namelijk. Als je het straks via de directe voeding moet provoceren, kan de reactie een stuk heftiger zijn.
Pepti kan nog niet hypoallergeen genoeg zijn, de eiwitten in pepti lijken qua grootte op de eiwitten in borstvoeding mét weglating van zichtbare melkproducten. Als jouw kind ook op sporen van koemelk reageert in koekjes, sausjes, kruidenmixen, soepen en dergelijke, kan het zijn dat je de echte dieetvoeding nodig hebt zoals nutramigen, neocate of allergycare.
Als je er eens over verder wilt praten, mag je gerust eens komen kijken bij borstvoeden.info Je bent niks verplicht, mag ook later als je wel volledig bent overgestapt op kunstvoeding. Het allergiegedeelte (is alleen voor leden) in het forum staat puur in het teken van de gezondheid van onze allergische ukkies. Of dat nou met borst of kunstvoeding is, iedereen is welkom.
Heel veel sterkte Evelien, als je vragen hebt, hoor ik ze graag!
Groetjes Nynke