Even voorstellen en metteen met de deur in huis vallen!!

he sharon,

ik wilde jou nog even een hart onder der iem steken. Tjee wat  een zakkewassser is die zwager van je! helemaal geen reactie als je man hem opbeld en apetrots verteld dat jullie de eerste echo hebben gehad, en dan zo dom reageren. nee ik geef je groot gelijk om even goed kwaad te worden! Het komt goed hoor meid, hij kent gewoon het gevoel niet. He maar volgens mij lopen wij een beetje gelijk zwanger, misschien met nog meer hoor, maar ik heb ook net m'n eerste echo gehad. Ik ben 4 nov uitgerekend, en jij? Nou ik hoor het graag. Succes verder en niet teveel van je zwager aantrekken he!!

Groetjes ninet

Hoi allemaal.

Ik ben zelf 2 jaar geleden gestopt met roken toen we met het dokteren zijn begonnen. Ik had gelukkig een enorme stok achter de deur want anders had ik het niet gered. De reden waarom ik zo vastbesloten was dat ik MOEST stoppen wil ik jullie graag vertellen. Misschien dat jul;lie er ook wat aan hebben. Ik vind het sowieso al knap dat jullie geminderd zijn. Daar alvast een applaus voor. Ik weet hoe moeilijk het is.
We zijn thuis met drie kinderen waarvan ik de enige meid en de middelste ben. Mijn moeder heeft gedurende alledrie de zwangerschappen gerookt. Nu zijn we er sinds ongeveer 2 jaar achter dat ik PCO heb. Er is onderzocht of dit erfelijk is en dat was in mijn geval niet. Kort daarvoor zijn we erachter gekomen dat mijn oudere broer geen spermacellen heeft. mijn broertje heeft toen aangeboden om spermadonor te worden mar helaas ook hij had geen spermacellen. In nijmegen hebben ze dit onderzocht en mijn broers hadden geen van beide een erfelijke oorzaak. Oorzaak is tot op heden nog steeds onbekend. Mijn moeder was geen DES-moeder dus daar kon het ook niet aan liggen. Nu hebben de artsen als mogelijke oorzaak wel gezegd dat er een grote kans kan zijn dat het door het roken kan zijn gekomen. 'T is immers wel erg bizar. 3 kinderen en geen van drie kunnen op een natuurlijke maniert kinderen krijgen. Mijn broer staat nu alweer 2 jaar op een wachtlijst voor een donor en zal waarschijnlijk tegen het einde van dit jaar aan de beurt zijn.
Het mooiste van het verhaal is dat ik nu 13 weken zwanger ben. Dit heeft echter wel 2 jaar dokteren gekost. Maar dit had ik er graag voor over.
Door deze toestand ben ik zo sterk geworden dat het me gelukt is om in enen te stoppen met roken. En ik moet erbij vertellen dat ik een regelrechte kettingrookster was.

Dit is geen commentaar maar gewoon mijn reden die ik had om te stoppen met roken.
Ik wens jullie allemaal een prettige zwangerschap toe.

Groetjes Naatje

Ninet,

Ik wil even zeggen dat ik je heel dapper vind dat je dit ter sprake brengt!
Veel vrouwen schamen zich er namelijk voor dat ze hie en daar nog een sigaretje opsteken. En dat wil nog niet zeggen dat je geen goede moeder zal zijn of bent.

Ik hoor trouwens vaker zwangere vrouwen die evengoed stiekum een sigaretje opsteken en dat een VK in elk geval aangeeft dat dat op zich neit zo dramatisch is (in hoeverre we dat moeten geloven...geen idee...maar toch).

Ik vind het knap dat er een paar meiden zijn die hier openlijk op dit forum voor uitkomen.

Dat wilde ik even zeggen.

Liefs Aicha.

Hai,

Het verhaal van Naatje komt mij erg bekend voor Mijn schoonmoeder heeft bij 2 van de 3 zwangerschappen gerookt (het was in de jaren 70 ook nog niet helemaal not done om te roken tijdens je zwangerschap)   en ook die 2 van de 3 kinderen (een daarvan is mijn vriend) hebben lichamelijk relatief veel klachten. Klachten die je niet ziet als je kind net geboren is maar waar je achterkomt naarmate je ouder wordt. Bij mijn vriend pas rond z'n 12e.
Mijn schoonzusje kan ook heel moeilijk zwanger worden en is 7 weken te vroeg geboren (al 3 ivf kuren gehad) en mijn vriend heeft slecht ontwikkelde bloedvaten, hartkwaal en astma. Al deze zaken kunnen te maken hebben met het feit dat hun moeder heeft gerookt. Dit is nooit met zekerheid te zeggen. Maar het is wel opvallend dat het enige kind waarbij ze heeft weten te stoppen kerngezond is!
Mijn schoonmoeder wil het nooit over dit onderwerp hebben en ze heeft het er vast heel erg moeilijk mee. (Ze is zelfs bereid om andere ivf behandelingen voor haar dochter te betalen!)
Meiden als je jezelf van een enorm schuldgevoel wil onthouden in de toekomst is stoppen echt het allerbeste. Je wil dat toch niet op je geweten hebben? En de zogenaamde stress die komt kijken bij het stoppen is echt toch minder schadelijk dan de nicotine, teer, koolstofmonooxide die je baby binnen krijgt...
Mocht je kind toch lichamelijke klachten krijgen dan kun je in ieder geval denken: ik heb er alles aan gedaan om het te voorkomen. En tot slot het is natuurlijk ook veel gezonder voor jezelf !
Ik ben erg blij dat ikzelf nooit ben gezwicht voor de verleiding van tabak, want ik weet van mijn nabije omgeving hoe vreselijk moeilijk het is om te stoppen. Dus petje af als het lukt.
Oh ja! En dit onderwerp is al regelmatig ter sprake gekomen op het forum. Waarschijnlijk waren jullie toen nog niet zwanger. Maar ik zie het eens in de 2 a 3 maanden wel weer opduiken.

groetjes,
Wietske

Hallo allemaal,

Ook ik vind het ontzettend moeilijk om te stoppen met roken.Ben nu 6 weken zwanger en tot nu toe nog niet helemaal gestopt....gehalveerd dat wel.Maar ja, ben me er telkens weer van bewust wat ik doe als ik er 1 opsteek.Voel me dan wat ik al eerder las idd een soort slechtte moeder.....
Ik wil niets liever dan er mee stoppen, zou me vreselijk voelen als ik mijn kindje hier iets mee aan zou doen.
Wie weet kunnen we elkaar een beetje een hart onder de riem steken hier en wie weet wel elkaar helpen hiermee....

Ilona

Wat ben ik blij dat jullie het hier ook over hebben.

Ik weet sinds een week dat ik zwanger ben. Ben nu 6 weken. Ik heb maandag acuut alle sigaretten weggegooid. Tot nu toe gaat het me aardig af, maar van de week was de drang zo heftig dat mijn man zei: rook er dan 1. Volgens mij is die stress OM te gaan roken net zo erg als het roken zelf.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan maar ik heb het er wel heel moeilijk mee hoor. Ik weet ook zeker dat er veel meer zwangere vrouwen zijn die roken, maar die er niet voor uit durven komen vanwege het commentaar van anderen.
Ik zou zeggen: Als je geminderd bent is dat al een hele goede stap vooruit. Probeer het af te bouwen. Het is en blijft natuurlijk een verslaving...

Heel veel succes met minderen en/of stoppen..

Mijn beste vriendin is net bevallen van een baby. Ze heeft heel de zwangerschap flink doorgerookt. Ze heeft er verschrikkelijk veel commentaar door de omgeving van gehad, maar kon het niet laten. Mijn man is arts en heeft wat onderzoek gedaan. Hij kwam met een A4 vol met allerlei aangeboren afwijkingen waarbij een directe relatie bestond met de rokende moeder. Vrij heftig allemaal.
Wat ik wil zeggen is dat ik weet dat roken een verslaving is en dat het vreselijk moeilijk is om te laten. Zeker als je net voor het eerst zwanger bent en er komt een hoop extra stress bij. Af en toe een sigaretje zal heus geen kwaad kunnen, dan zou je ook niet in de stad tussen de uitlaatgassen kunnen lopen. Maar probeer inderdaad voor ogen te houden dat als je kindje iets mocht mankeren dat je dan in elk geval je best hebt gedaan.
En blijf het positief zien: elke sigaret minder telt. Dus houd de moed erin!
groeten Elke

Hoi,

Zelf heb ik nooit gerookt dus ik weet er niks van, maar ik bergrijp wel dat het een verslaving is waar je niet zomaar van af bent.
Wat ik mij afvraag is waarom je niet gestopt ben of bent gaan minderen   toen je met anticonceptie stopte. Wanneer je weet dat je voor een kindje gaat dan ga je toch niet wachten met stoppen met roken totdat het zover is maar dan doe je dat toch eerder.
Of waren jullie allemaal direct zwanger dat daar de kans niet voor was.?

Sterkte met stoppen/ minderen in ieder geval.
Groetjes Son

Terug
Bovenaan