Ik krijg ook bij elke controle een echo. Bij ons zoontje kreeg ik al extra echo's omdat ik een schildklierziekte heb.
Nu nog wat meer, omdat ik bij de vorige zwangerschap zwangerschapsvergiftiging had. Gelukkig geen hellp-syndroom, bij mij is het niet verder gegaan dan pre-eclampsie.
Ik voelde me eigenlijk helemaal niet ziek, was echt een verrassing voor me. Ik moest voor controle naar de gyn (natuurlijk de enige keer dat ik alleen ging), daar bleek mijn bloeddruk 140/90 te zijn. Ik nog steeds niks in de gaten, grapte nog dat het een persoonlijk record was (heb normaal een hele lage bloeddruk).
Toen de gyn me naar het lab stuurde voor bloed- en urineonderzoek, had ik nog niks in de gaten. Terwijl we wachtten op de uitslag, werd ik aan de ctg gelegd. Was allemaal prima, de uitslagen die binnen kwamen ook. Toen de ctg klaar was, moest ik nog op 1 uitslag wachten, als die in orde was, mocht ik naar huis.
Intussen zat ik me af te vragen of ik het nog wel ging halen met de parkeertijd, ging er van uit dat ik zo weer mocht gaan. Waar kun je je druk om maken he haha.
Tot er 4 zusters de wachtruimte binnen kwamen, de deur dicht deden en zich strategisch plaatsten. Toen begon ik me toch een beetje zorgen te maken haha. 1 van hen begon een heel verhaal over stofjes in urine en weet ik het allemaal, snapte er niks meer van. Toen ze zei dat ze een kamer voor me in orde gingen maken en me gingen houden drong het pas echt tot me door...
Toen een week later het eiwit in mijn urine op bleef lopen in plaats van minder te worden en mijn bloeddruk ook niet echt stabiel wilde worden, begon de gyn zich af te vragen of we de 37 weken nog wel gingen halen. Toen hebben ze 24 uur de urine opgevangen om te kijken hoeveel ik precies verloor. Ook hebben ze opnieuw bloedonderzoek gedaan. Door de uitslagen van beide onderzoeken, in combinatie met de regelmatig dalende hartslag van de kleine, werden ze snel. De volgende dag werd ik ingeleid en is ons mannetje met 34+3 geboren.
Achteraf gezien had ik wel meer klachten, maar ik dacht, ik ben zwanger, dan heb je wel eens kwaaltjes. Hield bijvoorbeeld vocht vast, maar dat hebben veel vrouwen. Als ik nu foto's zie, schrik ik ervan. Je kon mijn ogen haast niet zien, die zaten bijna dicht door de hoeveelheid vocht in mijn gezicht. Kon ook geen schoenen meer aan en kon geen vuisten maken. En toch gingen er geen alarmbellen rinkelen...
Deze keer hou ik het wel wat beter in de gaten!
Merkte jij wel dat je ziek was als je bloeddruk bijvoorbeeld heel hoog werd? Ik voelde het meteen als de onderdruk boven de 100 uit kwam, had geen bloeddrukmeter nodig om te weten wanneer ik extra medicatie nodig had.