Even wat kwijt..

<p>Spoiler ik heb de HAP al gebeld, ik hoef me geen zorgen te maken maar ik ben zo erg geschrokken dat ik het toch even kwijt wou. Misschien iemand die het ook heeft mee gemaakt..</p><p>Zoonlief (as zaterdag 6maanden) die is ong 2 weken verkouden geweest en flink hoesten. Vandaag dacht ik nog bij mezelf van ah, het gaat goed. Enkele keer nog hoesten, maar klonk als normaal hoestje.</p><p>Net een uurtje geleden werd hij huilend wakker, ging er vanuit dat hij honger had omdat hij om 23 altijd nog fles krijgt, maar nu was hij dus flink aan het blaffen en kortademig. Heeft wel 200cc gedronken.  Voelde warm aan. Dacht aan koorts, maar tot 3x toe 36,3 gemeten.</p><p>Voor zekerheid hap gebeld, maar hun zeiden dat het geen onder temperatuur is, en dat ik even kon stomen.  Wel terug bellen als hij minder goed adem krijgt. (Logisch!!!) </p><p>Ook echt net wanneer manlief, die nooit weg is, van huis is…. ?</p><p>hij ligt nu te slapen trouwens. Hoop zelf ook nog een beetje te slapen, maar merk dat ik even heel erg op spanning sta en adrenaline heb?</p><p>Iemand hier ervaring mee?</p>

Snap dat je schrikt! Vooral als je alleen bent, zal je net zien. Mijn zoontje heeft een tijd terug ook zoiets gehad, hij was toen 1,5. Maar heb toen ook 2 keer gebeld met de HAP omdat ik hem zo kortademig en benauwd vond, ook alleen maar ‘s avonds/s’ nachts. Kort daarna naar de huisarts gegaan en die zei dat het waarschijnlijk het RS virus was. Dat heerst momenteel enorm onder kleine kindjes schijnbaar. Is vanzelf over gegaan maar wij hebben ook gestoomd, Luuf gesmeerd en zo nodig paracetamol gegeven. Goed laten drinken. En bij twijfel idd altijd bellen, doen ze niet moeilijk over. Succes en beterschap voor je kereltje!

Ach wat naar. Ken het ook. Kroep aanval. Net een benauwde zeehond als het weer gebeurd. Weer gebeurd. Want schrik niet, dit kan vaker gebeuren als hij verkouden is. Stomen kan helpen. En hoofdeinde van het bedje een beetje omhoog. Verder kan je niet veel meer dan geruststellen en er voor hem zijn. Bij onze dochter duurt het kort en eenmaal rechtop is het met een minuut of 7 a 10 voorbij. Sterkte!

[quote quote=10494943]Ach wat naar. Ken het ook. Kroep aanval. Net een benauwde zeehond als het weer gebeurd. Weer gebeurd. Want schrik niet, dit kan vaker gebeuren als hij verkouden is. Stomen kan helpen. En hoofdeinde van het bedje een beetje omhoog. Verder kan je niet veel meer dan geruststellen en er voor hem zijn. Bij onze dochter duurt het kort en eenmaal rechtop is het met een minuut of 7 a 10 voorbij. Sterkte![/quote]
Thanks. Stomen had de hap idd ook gezegd maar dat had ik op dat moment even achterwegen gelaten omdat hij (vrij snel) weer sliep. 
Bedje stond toevallig al ophoog, omdat hij al 2 weken eigenlijk aan het hoesten verkouden was. 
fijn dat het bij he dochter zo snel weg is! 
Vind het wel vrij apart, want het is niet zo dat het keeltje dan opeens niet meer ontstoken is.. 
Heeft/Had ze er vaak last van? Had ze de dag erna ook nog last van hoesten? Hier in ieder geval wel, wel een redelijk normale hoest. Toen hij wakker werd was het nog steeds blaffend

[quote quote=10494937]Snap dat je schrikt! Vooral als je alleen bent, zal je net zien. Mijn zoontje heeft een tijd terug ook zoiets gehad, hij was toen 1,5. Maar heb toen ook 2 keer gebeld met de HAP omdat ik hem zo kortademig en benauwd vond, ook alleen maar ‘s avonds/s’ nachts. Kort daarna naar de huisarts gegaan en die zei dat het waarschijnlijk het RS virus was. Dat heerst momenteel enorm onder kleine kindjes schijnbaar. Is vanzelf over gegaan maar wij hebben ook gestoomd, Luuf gesmeerd en zo nodig paracetamol gegeven. Goed laten drinken. En bij twijfel idd altijd bellen, doen ze niet moeilijk over. Succes en beterschap voor je kereltje![/quote]
Hoop dat het geen RS virus is. Vaak inderdaad gelezen dat het de ronde doet. Als ik dat woord alleen al hoor word ik kriegelig. Komt meer omdat je ook verhalen leest dat ze dan naar het ziekenhuis moeten, maar dat js natuurlijk niet in alle gevallen zo.
merkte je nog iets speciaals? 

Ja weetje liever te veel dan te weinig. Dan vinden ze me maar een zeur. Uiteindelijk is kortademigheid niet normaal. Ookal kunnen ze er in dit geval weinig aan doen..

Ach wat schrikken! Mijn dochter heeft er ook een handje van dit soort dingen te hebben als ik alleen thuis ben. Wat een arts mij vertelde is dat kinderen die écht benauwd zijn, niet drinken. Dus na kroep aanval 1, waarmee we ‘s nachts op de SEH belandden, ben ik bij benauwdheid drinken gaan aanbieden. Als dat opgedronken wordt, weet ik dat mijn kind niet acuut gevaar loopt en gaan we lekker even douchen. Ook schijnt kou bij kroep goed te werken, dus dikke deken om je kind en even 5 minuutjes naar buiten kan ook al veel doen. Sneu hè, die zieke kindjes en als ouder is het zo enorm schrikken.

Klinkt een beetje als pseudokroep.. hebben allebei m'n dochters wel eens gehad midden in de nacht. Maar dan zijn ze extreem kortademig, in paniek en écht zeehonden. Stomen helpt dan inderdaad, en zelf rustig blijven. Na zo'n aanval was het altijd over, de volgende dag nog wat moe en verkouden maar pseudokroep hebben ze vaak eenmalig, niet 3x per nacht. Maar t is echt schrikken en heftig ja. Ik herkende het gelukkig toen ze het hadden omdat ik in de kinderopvang werk, maar m'n man schrok zich rot.

Hier doen ze ook altijd moeilijk als m'n man er niet is. Vannacht was het hele huis wakker tussen 2.00 en 4.30 en raad eens, m'n man zit in het buitenland.. pffffff

Jaaaa, de eerste keer schrok ik ook enorm. Ik haalde haar eind van de nacht uit bed. Ze was helemaal in paniek, haalde super rasperig adem en blaffen als een zeehond. Ik heb een tijdje zo met haar op mijn schoot rechtop gezeten en toen trok het langzaam weer weg. We hebben wel een geluidsopname gemaakt. En diezelfde ochtend nog naar de huisarts, maar die zei lachend, ach pseudokroep. Ehh wat? Had ik dus nog nooit van gehoord. Maar dat was wel schrikken ja!

De huisarts of websites als Thuisarts.nl kunnen de symptomen van echte benauwdheid en kortademigheid voor je opsommen. Daar let ik nu dus op. Als ik die symptomen niet zie, dan blijf ik even rustig met haar op schoot zitten. Vaak als ze even rechtop zit en getroost wordt trekt het vrij snel weer weg. Volgens de huisarts was vooral rustig blijven belangrijk, zodat je kindje rustiger wordt en ook weer rustiger gaat ademen. De aanval trekt vanzelf weg als ze even vrije ademruimte hebben.

Hier heeft ze het nog 2 keer gehad daarna, en ze is nu 17 maanden. Maar die van mij is wel elke twee weken ziek. Soms zelfs vaker. Bij heftige verkoudheden komt het vaak, als het net op dat deel van de luchtwegen slaat. 

Terug
Bovenaan