Ex-schoonmoeder bepaald alles

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik freet me zo ontzettend op, mijn omgeving wil er niks meer over horen en vind dat ik het los moet laten, maar het lukt me niet. Daarom hier mijn verhaal, voor advies waar ik misschien wat mee kan. <br />ik heb een dochter van 2,5 met mijn ex, wij kennen elkaar al 20 jaar en het gaat behoorlijk af en aan, niet gezond dat weet ik, maar dit staat los van mijn andere probleem. <br /><br /></p><p>mijn ex-schoonfamilie is 24/7 bezig met uiterlijk. Alles moet duur. Alles moet opzichtig. Alles moet merk zijn. En zoveel mogelijk mensen moeten dat zien. <br />dit is altijd zo geweest en het boeide me niet, maar nu bepaald mijn ex-schoonmoeder alles voor mijn dochter als ze daar is. Toen we nog samen waren bepaalde ze ook, want dan moesten de meisjes kleinkinderen allemaal hetzelfde aan..</p><p><br />De voorbeelden zijn ontelbaar, maar zal er 1 geven die exemplarisch is voor alle andere keren. <br />Een ander kleinkind van hen was jarig. Mijn ex komt mijn dochter ophalen en heeft een tas bij met kleding, strikje, stiekje en schoenen. Dat moet ik mijn dochter namelijk aan doen en haar zo weer mee geven. Dus niet met wat ik haar aan wou doen.  <br />Dit haalt het bloed onder mijn nagels vandaan, de zoveelste keer. Mijn ex vindt te ik me aanstel, staat altijd achter z’n moeder, ik vind niet dat ik me aanstel. Met name niet omdat de vrouwen in die familie dit nog geen seconde zouden pikken.. </p><p>stel ik me aan? Wat gebeurt hier nu?</p><p>ik ben er inmiddels achter dat ik er niks van mag zeggen, dat levert ruzie op. Ik voel me vernederd, beledigd, aangevallen etc etc…</p><p> </p><p>hoor heel graag wat jullie ervan vinden. <br />Groetjes,</p><p>Kail</p>
 
Tsja. Ik zou zeggen pick your battles. Is dit ruzie en ergernis waard? Trek haar die kleding aan en laat haar naar het feestje gaan, want wat maakt het uit wat ze aan heeft? Als jou ex schoonfamilie dat nou belangrijk vind en het betaald/regelt zou ik zeggen lekker laten

Als je dochter ouder word gaat ze misschien zelf wel een keer protesteren hier tegen, of niet en vind ze het niet erg, nou prima toch?
 
Sowieso heb ik inmiddels uit ervaring geleerd dat je helemaal niks te zeggen hebt over wat de kinderen doen etc als ze bij de ex zijn, zolang ze niet in gevaar zij natuurlijk.
Dus als jouw ex schoonmoeder daar alles zou bepalen is dat niet aan jou
Je mag er wat van vinden maar kan niet verwachten dat jij kan bepalen wat daar gebeurt.
Twee huizen, verschillende regels en hoe dingen gaan
 
Bedankt voor je reactie. 
Het staat me tegen dat zij die ruimte krijgt van m'n ex. 
En dat zij zegt wat ik mijn dochter moet aan doen gaat een flinke stap te ver. 

Ze is niet in gevaar en ze zijn er goed voor. Dat weet ik. En dat is het belangrijkste. 
Er zit bij mij van binnen iets heftigs achter wat getriggerd wordt. 
 
Je kunt misschien met je ex bespreken waarom je het zo vervelend vindt. Wat doet het met jou. Misschien begrijpt hij je dan beter?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je het belangrijk vindt dat je kind zich altijd waardevol en goed genoeg voelt. En dat dat niet afhankelijk is van hoe het eruit ziet en wat het draagt. Dus een gezonde eigenwaarde ontwikkelen. Blijkbaar kan die dure kleding nu betaald worden. Maar dat is helemaal niet vanzelfsprekend. Het is ook belangrijk dat een kind de waarde van dingen leert. Een hele dure trui staat gelijk aan een heel jaar brood eten. Is dat waar je je geld aan wilt uitgeven. Maar ook: is dat waar je je geld aan kúnt uitgeven? Dat kunnen belangrijke waardes zijn die je je kind zou kunnen meegeven bijvoorbeeld. Ik weet niet of je ex van het begripvolle type is…. Maar misschien helpt het als hij weet waarom iets belangrijk voor je is…. Je zou ook kunnen ingaan op hoe je je voelt als een buitenstaander zich mengt in de opvoeding. Dat is iets tussen twee ouders normaal gesproken. Wat doet het met je als iemand anders zich erin mengt? Op basis van dat ene voorbeeld kan ik zelf niet inschatten hoe groot die inmenging is. En of je inderdaad zo boos zou moeten zijn. Het is in ieder geval wel een gevoel wat je hebt wat je moet/kunt bespreken.
 
Dankjewel. 

klopt, maar bespreekbaar is het helaas niet. Niets eigenlijk. 


Die waarden zien zij al helemaal niet zo. 

Het voelt vernederend ofzo, kan er mijn vinger nog niet goed opleggen. 
 
Oeh ik zou hier ook heel allergisch voor zijn!

Mijn schoonmoeder zei tijdens de zwangerschap: nou ze krijgt van mij geen roze aan hoor, dat vind ik stom.
Daar ga jij niet over denk ik dan en dus krijgt ze lekker roze aan als ze daarheen gaat haha. Al zijn wij er ook niet van ;)

Ik snap je frustratie echt! Heb helaas geen tips of iets voor je...
 
Het zou anders zijn als haar vader er niet achter zou staan. Maar hij stimuleert dat z'n moeder dit mag doen. Dan sta ik ook hierin alleen. 
ligt denk ik toch aan mijn karakter dat ik hier spontane uitslag van krijg. Keer op keer. Vervelende is gewoon dat ik er last van heb, zij niet want ze gaan gewoon door. 
 
Terug
Bovenaan