Hoi Gaby,
Is inderdaad heel erg om je kindje zoveel jeuk te zien hebben. Ik weet wat het is en ook dat artsen en cb nogal eens met standaard antwoorden komen:" ja, daar is niks aan te doen, alleen goed vet houden" of "testen op deze leeftijd heeft nog geen zin".
Van mijn vier kinderen hadden twee eczeem. Mijn middelste dochter zat met 3 maanden zo onder dat ze totaal stopte met groeien en ontwikkeling, al haar energie ging in het krabben zitten, ze lag echt helemaal open. Bij mijn jongste dochter begon het pas met 6 maanden. Ook haar eczeem ging open om vervolgens te ontsteken. En nog kreeg ik bij beide van die stompzinnige raad!!!! Ben daar erg boos om geweest en nog als ik jou verhaal nu weer lees.
Mijn raad aan jou...ga op zoek naar de oorzaak van de eczeem, die is er namelijk bijna altijd. Neem die weg en de jeuk is ook weg. Hormoonzalf werkt inderdaad geweldig en direct, het is alleen heel slecht voor de huid. Die wordt er elke keer namelijk dunner van waardoor die weer vatbaarder is voor eczeem. En als je de oorzaak niet aanpakt, komt de eczeem zeker terug.
Moeilijker is om de oorzaak te vinden, zeker omdat je kindje al iets ouder is en meerdere verschillende voedingsstoffen binnen krijgt.
Misschien zou je kunnen proberen eerst de eczeem weg te krijgen met de hormoonzalf en vervolgens in een schriftje bij houden wat ze elke dag eet. Let daarbij goed op wat in voedingsmiddelen zit. (Zo is mijn jongste dochter ook allergisch voor appel en dat zit bijv. in bijna alle babyvoeding en in heel veel sapjes.) Na een tijdje kun je misschien zien na welke voeding eczeem optreed. Bepaalde grotere voedingswaren zoals melk/gluten zou je bijv. drie weken uit het voedingspatroon kunnen schrappen om ze vervolgens weer te introduceren. Is ingewikkeld en veel werk, maar stel dat het werkt en je er achter komt wat de oorzaak is!!!
Ik heb nu gelukkig twee kinderen zonder jeuk. Als ik naar artsen en cb had geluisterd zaten ze nu nog onder eczeem. Veel succes
Ivy