Exceemhuid?!

A

Anoniem

Guest

Hoi en help!  

Runar is nu ruim 5 maand en sinds een week heeft hij een hele droge, ruwe exceemachtige huid.
Het is razendsnel gegaan van een paar ruwe plekjes naar zijn hele lijf (behalve de achterkant en zijn gezicht)

Hij krabt er goddank nog niet aan en lijkt er ook geen last van te hebben, maar we zijn superbang dat hij ook zo'n ellende met de huid gaat krijgen, wij zijn nl. allebei allergisch voor bv soorten fruit, huisstofmijt, katten, etc. en mijn vriend heeft sinds een paar jaar ook last van constitutioneel exceem. Zijn we nu overbezorgd en hoort het er een beetje bij, gaat het wel weer over?

Of kunnen we er nog wat aan doen? Hij krijgt in principe alleen nog borstvoeding.
Sinds een paar weken geleden doen we af en toe flesvoeding van de natuurwinkel - als ik moest werken of een nacht door wilde slapen, omdat het kolven zo moeizaam ging.

Maar die flesvoeding staat er nu echt alleen voor nood, we zijn zoveel mogelijk weer bv aan het geven! Scheelt dat het vakantie was deze week, heb ik mooi voorraadje bv kunnen invriezen voor aankomende werkweek!

Wie herkent dit met zo'n onrustige huid (zoals het cb het noemde)?!
En wat doen jullie er aan?

Groetjes Edith, mamma van Runar

Hoi Edith,

Ik ben hier illegaal, ben namelijk van het zomer-2006 forum.
Maar ik zag je bericht en dat heeft mijn dochtertje, Lyanne geb 18-08-2006, ook (gehad).
Mijn huisarts gaf mij de tip om Balneum badolie en Balneum creme te gebruiken, omdat ze nog te klein was om een hormoonkuur te geven.
Na 2x gebruiken was het al bijna helemaal weg!! Het is niet goedkoop, maar het werkt super! De creme gebruik ik ook voor haar gezichtje, in Zwitsal zit namelijk te veel parfum en alcohol en dat droogt de huid nog meer uit zei de huisarts.

Je kunt het kopen bij de Apotheek en ik weet dat de Etos het ook heeft.

Zo, ik ga nu weer terug naar mijn eigen forum.

Succes ermee!

Groetjes, Marieke
mv Lyanne 18-08-2006

Bedankt voor je reactie! Zo zie je maar weer dat geen kind gelijk is, ik las net dat bij andere kinderen balneum juist heel slecht uitpakte ivm ingrediënt pinda olie.
Ik probeer voorlopig wel eerst badje met zemelen twee keer per week en ik houd het eerst op produkten van Weleda. Hopelijk is het gewoon iets wat heel veel baby's krijgen en wat vanzelf  weer overgaat. Op het cb zeiden ze dat het (nog) geen exceem was, maar ze noemden het "een onrustige huid" - jaja, dat geloof ik ook niet zo, maar goed.
Ik wil ook niet teveel met van alles en nog wat direct gaan smeren, daar kan hij ook slecht op reageren natuurlijk! Vet houden, vaak masseren met calendula baby olie en de ergste plekken vet houden met calendula zalf of creme en dan zien we wel of t erger wordt. Het scheelt dat hij er nog geen last van heeft, dus ik ben nog niet direct wanhopig dat ik van alles ga uitproberen. Hoop ook niet dat het zover komt, ik vind dit al vervelend genoeg!!!

Groetjes Edith

Hoi hoi,

Even een reactie op je berichtje mijn zoontje is ook vijf maanden en heeft precies hetzelfde.
Hij heeft er alleen al vanaf een maand of 2 last van je kunt bij de apotheek Cetomacrogol zalf halen dat is gewoon een hele vette zalf die zorgt ervoor dat het weggaat of dat je het in iedergeval onder controle houdt, voor mijn zoontje hielp dat niet genoeg en die heeft nu een zalfje dat beter helpt Hydrocortyson daarmee is het nu al bijna over.
Dit is een hormoonzalf.
Ik hoop dat het snel beter word!

Groetjes char

Hallo,

Ook hier een zoon (2 jaar)  en een dochter (7 mnd)  met eczeem. De kans dat Marit het zou krijgen na Sjoerd was erg groot, daarbij heb ik ook wel een allergie hier en daar... Bij Marit is de extreem droge huid na een maand of   5 ontstaan en ik smeer nu ook met hydrocortison, met alleen vette zalven red ik het echt niet... Ze blijft zich dan aan het krabben op buik, benen en armen.

Bij Sjoerd is het eczeem zo goed als weg, soms nog een klein beetje,  maar ik ga er maar vanuit dat dat bij Marit ook zal gebeuren.. Ik bekijk het maar zo dat de huid moet "wennen" aan het leven, en dat dat vaak met een goed jaar al heel aardig gelukt is..

Succes en sterkte ermee!

En bedenk dat voor een kind jeuk vééél erger is dan, volgens voorschrift, een hormoonzalf smeren..

groetjes franka

Dat is ook zo, en als hij begint te krabben of er last van krijgt, dan zullen we wel moeten idd (aan de hormoonzalf). De zalven waar jullie het over hebben, gebruikt mijn vriend ook voor zijn huid, dus we hebben het in huis iig! Ik heb vandaag echter van Weleda produkten en cremes met calendula en kamille gekocht en dat  probeer ik eerst deze week, even kijken hoe zijn huidje daarop reageert. En ik gebruik geen wasmiddel voor de was (tenzij er echt hardnekkige vlekken inzitten), volgens mij wordt het op een hogere temperatuur net zo goed schoon. En niet te warm aankleden, dat scheelt ook al een  stuk merk ik!
Ik laat wel even weten hoe dat gegaan is allemaal volgende week!
Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Edith  

Hoi !
Ik ben ook  een "zomer 2006" moeder maar heb ook een tweeling (bijna 10mnd)waarvan mijn dochtertje eczeem heeft (en een zoontje die nergens last van heeft) Wij zijn al aan het tobben sinds ze 6 weken is, wat ik op het cb hoorde was elke keer: "kijk het nog maar even aan... "

Uiteindelijk maanden later heb ik zelf alles maar uitgezocht en ben ik dus zelf naar de allergoloog geweest om te zien of ze ergens allergisch voor was en dat was gelukkig alleen kippenei/eiwit. Ik was bang voor fruit en vele andere dingen. Dit is dus niet de oorzaak en ik moet a.s. woensdag naar de dermatoloog, want ze krabt haar polsen, knieholtes en enkels helemaal kapot. Haar gezicht (wangen) zitten zo nu en dan onder en haar buik hebben we met acupuntuur weer goed gekregen want dat leek wel een landkaart... vreselijk was ie en dat jeukte ook enorm. Waarom de rest dus niet is weggegaan weet ik ook niet...

Ik hoop dat we woendag dus iets meer weten, nu smeren we haar in met de Cetomatogrol (schrijf je het zo?) zalf om het niet te laten scheuren van de droogte, maar echt veel schieten we daar niet mee op. Ik wil liever niet aan de hormoonzalf, maar ja... jeuk is vreselijk dus misschien moeten we wel.

Wat nog wel een beetje tegen de jeuk helpt is inderdaad Balneum (niet bij een Soja/koemelk allergie gebruiken!! ) en een zemelen badje (ik kookte altijd eerst water en deed hierbij een flinke hand zemelen en liet dat weken en deed het door de zeef en maakte met dit "water" haar badje. Heb je geen losse zemeltjes in het badje.

Tips zijn natuurlijk ook welkom !

Groetjes Marasje

Hoi Marasja,
wat lijkt me dat vreselijk om je kind zo te zien! Gelukkig is het bij Runar nog niet zo erg... Cb heb je idd niks aan! Badje met zemelen doen wij ook al en wat ook handig werkt is om de zemelen in een hydrofiel washandje te doen en dan in heet water laten weken (net als een theezakje zeg maar!) Zit je niet zo te hannessen met zeven en alles!
Succes met je meissie!

Groetjes Edith

Terug
Bovenaan