extra water flesvoeding

Hallo

Mijn zoontje van 7 weken gaf ik tot nu toe 6 voedingen van 150 ml water plus 5 schepjes. Hij is aan de flinke kant en erg hongerig. Komt nu al vaak om de 2,5 uur. In de nacht komt hij 1 keer rond 4 uur. Neemt daarom geen genoegen meer met deze voedingen. Op aanraden van het CB kan ik de laatste 2 voedingen  verhogen naar 180 ml (dus 6 schepjes op 180 ml water). Ook zou ik nog 20  ml extra aan water toe kunnen voegen om uiteindelijk tot een flinke fles te komen. Ook voeg ik dan nog een schepje johannesbroodpitmeel toe. De eerste twee avonden dat ik dit deed sliep hij meteen 6 uur lang door in plaats van de gebruikelijke 4 uur.  Ik wil dit  trucje nu ook bij  de overige (of een aantal daarvan) voedingen gaan toepassen.
Maar ik heb gelezen dat je   niet meer dan 1000 ml flesvoeding mag geven. Maar betekent dit dan ook dat je de 1000 ml niet mag overschrijden met alleen extra water???
En kan johannespitbrood tot krampjes leiden?? Ik merk wel dat hij er rustiger van gaat drinken.
Tania

hallo Tania,

Wij zitten ongeveer met hetzelfde probleem, alleen onze zoon is 5 weekjes. Wij geven hem nu 150 ml met Forte voeding van Nutrilon, omdat hij zo hongerig is en misschien hier verzadigd door raakt, we zijn nu 2 dagen bezig. Maar ik weet nog bij mijn dochtertje, die was ook een hongerige baby, dat we op ons gevoel afgingen. En dat doen we nu ook eigenlijk. Wij kregen bij ons bezoek aan het cb geen antwoord op ons verhaal qua voeding, vandaar.
Maar ik vraag me af vanaf wanneer mag je johannespitbrood toevoegen aan het eten. Want ik zou het ook wel willen proberen, en dan bij  de laatste fles melk. Kijken of hij ook wat langer wegblijft. Ik vind het niet erg hoor, dat ie een paar keer komt, maar bij mijn dochtertje deden wij het ook en werd daar ook wat rustiger door.

Dus ik zou zeggen, ga op je gevoel af en als je een x over de 1000 ml zit is toch niet erg, hebben wij ook hoor. En onze zoon is ook een grote knul dus heeft het ook nodig.

Groetjes Yolanda

Hoi,

nou, het extra water hoef je niet mee te tellen hoor!
Het gaat om de bereide voeding volgens richtlijn, per schepje 30cc water (rond de 33 klaargemaakt) als je extra water erbij geeft telt dat NIET mee voor voeding.
Dus ook niet voor het max van 1 liter per 24 uur, dat zou anders betekenen dat je op extra warme dagen ook geen extra water mag geven, en zo werkt dat (gelukkig) niet.

Groetjes Debby

Hallo,

Even over het Johannesbroodpitmeel, dit is een dikmaker voor in de fles en niet een VOLmaker in de maag. Ze worden en niet verzadigd van. Onze zoon Jarno ( volgende week een half jaar ) kon geen vloeibare voedingen drinken omdat zijn mondmotoriek niet goed ontwikkeld was.    En daarom deden wij het JBPM in de fles van Jarno en daardoor  kon onze zoon opeens naar 10 weken aan de sonde wel z'n flesjes leegdrinken.  Daarom kan je kindje er beter en rustiger van gaan drinken  omdat de voeding dikker in de fles zit en het niet naar binnen kolkt omdat het vloeibaar is. Het is eigenlijk bedoeld voor kindjes die hevig spugen en niet over andere voedingen kunnen. Je mag het ook door de afgekolfde borstvoeding doen en ze krijgen er geen krampjes van omdat het een volledig natuurproduct is.

Max een ltr voeding  per 24 uur is normaal maar  het gaat naar het gewicht van je kindje.
Per kilogram lichaamsgewicht staat 150cc voeding per 24 uur.
Dus is je kindje 6000 gram mag hij/zij +-  900ml per 24 uur tenzij anders word aanbevolen.

Groetjes Ilona

quote: Loon81 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-09-2007 13:08:51'));

Hallo,

Even over het Johannesbroodpitmeel, dit is een dikmaker voor in de fles en niet een VOLmaker in de maag. Ze worden en niet verzadigd van. Onze zoon Jarno ( volgende week een half jaar ) kon geen vloeibare voedingen drinken omdat zijn mondmotoriek niet goed ontwikkeld was.    En daarom deden wij het JBPM in de fles van Jarno en daardoor  kon onze zoon opeens naar 10 weken aan de sonde wel z'n flesjes leegdrinken.  Daarom kan je kindje er beter en rustiger van gaan drinken  omdat de voeding dikker in de fles zit en het niet naar binnen kolkt omdat het vloeibaar is. Het is eigenlijk bedoeld voor kindjes die hevig spugen en niet over andere voedingen kunnen. Je mag het ook door de afgekolfde borstvoeding doen en ze krijgen er geen krampjes van omdat het een volledig natuurproduct is, wij doen het nu nog steeds in de fles, volgens mij staat wel op de verpakking vanaf waneer ze het in de fles mogen. De assistente van de huisarts zei tegen mij toen, als de ontlasting er net als normaal goed uitziet en regelmatig poept het volgens mij geen probleem, maar navraag is altijd beter in zo'n geval.

Max een ltr voeding  per 24 uur is normaal maar  het gaat naar het gewicht van je kindje.
Per kilogram lichaamsgewicht staat 150cc voeding per 24 uur.
Dus is je kindje 6000 gram mag hij/zij +-  900ml per 24 uur tenzij anders word aanbevolen.

Groetjes Ilona

Je mag niet meer dan een liter vocht geven per dag omdat de niertjes de hoeveelheid vocht dan niet goed kunnen verwerken. Dus extra water moet je dan ook niet meer geven!!!! Al het vocht gaat door de niertjes. Als je een keer over die liter heen gaat is dat natuurlijk niet erg, maar zorg ervoor dat dat niet structureel gebeurd.

Groetjes,
mv Tijs

quote: leeuwtje06 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-09-2007 14:33:26'));

Je mag niet meer dan een liter vocht geven per dag omdat de niertjes de hoeveelheid vocht dan niet goed kunnen verwerken. Dus extra water moet je dan ook niet meer geven!!!! Al het vocht gaat door de niertjes. Als je een keer over die liter heen gaat is dat natuurlijk niet erg, maar zorg ervoor dat dat niet structureel gebeurd.

Groetjes,
mv Tijs

Het heeft niets met vocht te maken maar met VOEDING... 1 liter VOEDING per dag (aangemaakt) De voedingsstoffen worden teveel en worden niet verwerkt...en blijft als "rest-afval" achter.
Het zou van de zotte zijn als water niet verwerkt zou worden, ik heb een kindje met ontlasingsproblemen, en op aanraden van KA (cb en ha) moet ik  zelfs meer water geven, lijkt mij dat hun er toch wel verstand van hebben.

Groetjes Debby

Je hoort mij niet zeggen dat water niet verwerkt wordt hoor! Mij hebben ze (o.a. cb arts)juist op het hart gedrukt om niet structureel over een liter vocht per dag te gaan, wat voor vocht dan ook! Omdat vocht, met of zonder voeding altijd door de nieren gaat en de nieren dus geactiveerd worden. En door teveel vocht overbelast je de nieren. Bij extreem warme dagen, als je kindje veel zweet, dan moet je natuurlijk zorgen dat het vocht op pijl blijft. En om ze dan wat meer vocht te geven is geen probleem. Maar dat is deze zomer in Nederland niet aan de orde geweest.

groetjes,
mv Tijs

Terug
Bovenaan