<p>Dag allen,</p><p>Graag wil mijn verhaal kwijt. Mijn partner en ik hebben een zoontje van vier. Het is een grappig, nieuwsgierig, en onwijs slim kind. Toen hij net twee was kon hij al in verstaanbare volzinnen praten en een beetje tellen, hij was na twee jaar al volledig zindelijk. Dit lijkt me belangrijk om te vermelden omdat ik het idee heb dat de problemen die ik ga beschrijven wellicht hiermee te maken hebben. </p><p>Ons kind was een echte huilbaby en heeft altijd al lastig gedrag vertoond. Toen hij nog niet goed kon praten waren dat tantrums (soms van een uur). Maar toen dachten we: het hoort erbij, hij is een peuter. Ook het consultatiebureau zei dat het vanzelf over zou gaan.</p><p>De tantrums zijn voorbij, maar sinds hij 3 is schreeuwt hij heel veel naar ons, is meerdere keren per dag zo boos dat hij met spullen gooit of lelijke dingen naar ons roept, en hij is hondsbrutaal. Wij weten absoluut niet meer wat te doen. Mijn partner en ik zijn altijd uiterst consequent, voeden hem met ontzettend veel liefde op, vertellen hem elke dag dat we van hem houden en dat het fijn is dat hij er is.</p><p>Maar we zijn ook streng. Hij krijgt één waarschuwing bij brutaal gedrag en als hij dan doorzet moet hij op zijn kamer. We doen wat ons het beste lijkt. Vaak is hij ook lief, wil hij knuffelen en vertelt hij grappige dingen, maar als het hem even niet naar de zin is of hij moet iets doen wat hij niet wil, dan slaat de sfeer zo om en wordt hij driftig, begint tegen ons te schreeuwen en ons uit te dagen.</p><p>Het brutale gedrag wordt met de dag erger. We hebben hem al zo vaak uitgelegd dat schreeuwen en brutaal doen niet leuk is (op rustige momenten, niet ín het moment zelf). Als hij naar mij schreeuwt dat hij iets niet wil doen (bijvoorbeeld plassen voordat we weg gaan) zeg ik tegenwoordig dat hij op zijn kamer moet gaan nadenken over zijn brutale gedrag. Hij stribbelt dan tegen en vervolgens wordt het een vreselijk drama waarbij hij de deur probeert in te trappen, schreeuwt en met spullen gooit. </p><p>We weten niet hoe we zijn gedrag onder controle moeten krijgen. Volgens de huisarts moeten we aankloppen bij het consultatiebureau, maar zij doen het af als zijnde typisch peutergedrag. </p><p>Ik heb het idee dat hij gefrustreerd is omdat hij meer wil dan hij kan. Ik heb het vermoeden dat hij hoogbegaafd is en dat hij alles in twijfel trekt; zo ook de rollen in huis en zijn positie als kind. (Hij roept ook heel vaak: "Ik ben hier de baas!")</p><p>Op een doorsnee dag voel ik me continu gespannen, onder druk gezet en opgejaagd. Het begint vaak al met dat hij schreeuwend en gillend wakker wordt omdat een van ons per se naar hem toe moet komen om iets te doen. In het begin was dat iets onredelijks (de knuffel terug in bed leggen terwijl hij er zelf bij kan). We hebben alles geprobeerd: van hem zíen en hem de knuffel teruggeven (maar dat vindt hij interessant en dan begint hij gelijk om iets nieuws te schreeuwen, dus daar was geen beginnen aan), tot hem zeggen dat hij niet mag schreeuwen en de knuffel zelf kan pakken. Wat hij dan doet is zoeken naar iets redelijks waardoor wij het ook niet meer weten: "Ik heb het koud, ik wil sokken aan" of "Ik heb dorst, ik wil drinken". Vaak drinkt hij niet eens als je hem dan water komt brengen. Of hij wil zijn sokken meteen weer uit. </p><p>Ik ben voornamelijk benieuwd of er ouders zijn die dit herkennen, en bij wie dit gedrag vanzelf afgenomen is. Ook ben ik benieuwd of iemand wellicht adviezen heeft waar wij zelf niet op zijn gekomen. Hoe geef je als ouder je grenzen aan aan een kind dat absoluut niet wil luisteren en niet onder de indruk van je is? Ik weet nog dat het op mij absoluut indruk maakte als mijn moeder haar grenzen aangaf. Maar op hem maakt níets indruk.</p><p>Nog even voor de goede orde: mijn partner en ik zijn beiden heel rustige kinderen geweest en erg zacht van aard, maar we zijn uiterst consequent en geven hem nooit, maar dan ook nooit zijn zin als hij iets schreeuwend probeert af te dwingen. Het is dus niet gedrag dat er door de inconsequente opvoeding ingeslopen is, maar gedrag dat hij altijd al heeft vertoond. </p><p>Ik zie uit naar jullie reacties. </p>