Extreme stress en zwanger

<p>Hoi, </p><p>Ik ben nu 7 weken zwanger en sinds ik dat weet heb ik extreem veel stress. Ik heb een kindje van 10 maanden wat tot een half jaar een huilbaby was en nog steeds erg veel slaapproblemen heeft. Ik ben bang voor herhaling. Ook zijn we net een grote verbouwing aangegaan die echt moet gebeuren, zeker wanneer er een kleine bij komt en ook op het werk zijn er heel veel veranderingen Gaande. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik extreem veel stress heb en vaak de hele nacht wakker lig. De achterliggende week heb ik maar 2 nachten geslapen waarvan 1tje maar 2 uurtjes en de andere 5 uur. Ik slaap al langere tijd slecht en ik lees allemaal negatieve verhalen over stress en slapeloosheid tijdens de zwangerschap. De vorige keer had ik er helemaal geen last van en zag ik alles heel zonnig in.</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? De stress is zo groot dat ik lig te trillen in bed en als ik dan een paar uur wakker wordt slaat de frustratie toe en lukt het helemaal niet en ik schrik van ieder geluidje. Komt ook bij dat mijn dochter vaak tussen 5 en half 6 eruit wil.</p><p>Dingen waaraan ik denk zijn dan de verbouwing en dat ik misschien weer zo beroerd wordt als de vorige keer en ik weer een huilbaby ga krijgen. Hoe we het allemaal gaan redden... En dat als maar door... Ik moet nog naar de verloskundige dus ga het daar ook aangeven maar vind dat mensen best wel gauw medicatie voorschrijven terwijl er wel degelijk bijwerkingen zijn voor het kind. </p><p>Heeft iemand ervaring met bovenmatig stress tijdens zwangerschap en gewoon een gezond kind gekregen? Of iemand een oplossing?</p>

Je kunt dit bij je VK of HA neerleggen. Wellicht zou je even in het ziekenhuis uit kunnen rusten? Stress is nooit goed, niet tijdens en buiten je zwangerschap om.

[quote quote=10291582]Dit had je van te voren dan ook kunnen bedenken toch?[/quote]
Wauw. Is dit nodig? 

Lekker behulpzame reactie joh!
Oke, even on-topic: ik zou zeker naar de huisarts gaan. Huisartsen hebben vaak een psycholoog in de praktijk. Het kan al ontzettend helpen om met zo iemand te praten en de zaken op een rijtje te zetten. Ik ben uit een diepe burn-out geklommen met zeer veel angstklachten zonder ook maar een pilletje, maar mét heel veel praten en analyseren. Zoek hulp! Dat helpt echt!

Nee, ik wist niet dat ik hiervan zoveel stress zou krjngen. Overigens is werk overmacht en achterliggende week te horen gekregen dat de bouw later begint, dus weer tijdsdruk. En dat ik bang ben voor herhaling van huilbaby is omdat stress die kans verhoogd en ik ben stressgevoelig maar achterliggende week is echt killing gewoon. Overdag geen last, wel moe.. Maar 's nachts komt alles op me af.

Ik ga morgen de huisarts bellen. Bedankt voor jullie reacties. Ik sta al wel op de wachtlijst maar heb ze niet verteld dat ik zwanger ben. Misschien dat ze dan een andere oplossing hebben. Heb natuurlijk geen zin in een burn out en al helemaal niet tijdens zwangerschap.

Vaak zijn er inderdaad wachtlijsten. Wat mij enorm geholpen heeft is om van te voren veel dingen op te schrijven wat me bezig hield. Misschien elke nacht hetzelfde, maar dat geeft niet. 
In mijn zwangerschap heb ik veel stress gehad door zorgen. Mijn vader was ongeneeslijk ziek, dat hebben we te horen gekregen toen ik 13 weken zwanger was. Vervolgens maanden van bestralen en kuren. Uiteindelijk is hij een dag na de geboorte van onze zoon overleden. 
Onze zoon heeft er weinig tot niets aan overgehouden. Hij huilt weinig, maar heeft onrustige periodes. 
Wel heb ik gemerkt dat door de hormonen de nasleep van stress langer is. Daarom slaap ik ook elke week 1 nacht van 9-8 en doet Mijn man onze zoon. Dat geeft me kracht voor de rest van de week als hij werkt. Daarnaast ga ik eigenlijk heel de zwangerschap, op mn vrije dagen, en nu nog steeds 's middags een uur liggen. Telefoon uit en ontspannen. 
Ik hoop dat je weer rust kunt vinden! 

Erg vervelend. Kun je je kindje niet een weekend uitlogeren doen? 
of zelf een nacht en dag ergens anders bijtanken. 

Maak het bespreekbaar met je partner en  vk 

Terug
Bovenaan