Extreme zorgen

<p>Hallo iedereen</p><p>Ik ben momenteel iets meer dan 4 weken zwanger van ons eerste kindje.</p><p>Ik wil zo graag genieten maar ik word echt belemmerd door zaken waar ik geen controle over heb.</p><p>Eerst had/heb ik enorm veel stress dat ik een miskraam zou krijgen. Probeer ik nu onder controle te houden door te zeggen tegen mijzelf dat mijn lichaam/de natuur weet wat het moet doen. Ook als het vruchtje afwijkend is.</p><p>Dan heb ik nu corona gekregen. Hoge stress dat dit invloed heeft op mijn baby. Ook dit heb ik meer van me af kunnen zetten doordat ik niet zwaar ziek ben.</p><p>En nu die oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Daar krijg ik nog het meeste angst en stress van. </p><p>Door dit alles wil ik gewoon huilen en kan ik letterlijk niet goed slapen, ik word ook wat misselijk door die stress.</p><p>En denk ik niet aan die zaken dan zijn het praktische zaken over de baby waar ik begin over na te denken.</p><p>Ik word knettergek van mezelf. Ik heb het gevoel dat mijn moederinstinct al aan de gang is... Alles wat schadelijk zou kunnen zijn voor de baby maakt me zorgen.</p><p>Dit is een vicieuze cirkel want dan stress ik over het feit dat ik geen stress mag hebben... :(</p><p>En nu lig ik weer wakker... en nu vooral weer door angst vanwege Rusland/Oekraïne...</p><p>Nog iemand hier last van?</p>
 
Hoihoi, heel herkenbaar. Ik had dat ook tijdens zwangerschappen.
Momenteel ook zonder zwangerschap. De hele situatie in de wereld maakt me zo beroerd vooral voor me kinderen. Bang dat het een 3e wereldoorlog word en hele scenarios doe door me hoofd spoken. En kan wel janken als ik dan mn kinderen lekker vrolijk zie spelen. Ze hebben geen idee wat hen boven het hoofd hangt..
Hele enge tijd dit..
 
Wat naar. Mijn tweede zoontje is net geboren. Ik zou je adviseren om je mobiel uit te zetten. Ik heb ingesteld dat ik niet naar websites zoals NOS en nu.nl kan en kijk niet naar het nieuws. Trek je een beetje terug in een bubbel. Mij helpt dat enorm.
 
Hier ook geen nieuws. Ik ben bijna 35 weken zwanger en heb de puf gewoon niet om me druk te maken over wat er in de wereld speelt. Veel behoefte aan mn bubbel en thuis blijven met gezin (2e zwangerschap). Maar als ik nieuws ga lezen, dan wind ik me erover op. Ook als mensen willen praten over het nieuws. Met de eerste was het de opkomst van corona. En nu de oorlog daar. Ik heb geleerd van de eerste. Ik volg niet obsessief het nieuws meer. Eerlijk gezegd lees ik zo af en toe als ik wat belangrijks opvang bij anderen enkel even de highlights, al sinds de geboorte van de eerste. Ik heb geen ruimte om al het nieuws te absorberen. En ik heb een hekel gekregen aan dat iedereen nergens anders over kan praten en dat het voortdurend discussies oplevert omdat we allemaal willen dat iedereen er hetzelfde over denkt. 
Maargoed. Je bent net zwanger en dat is een heel spannende tijd. Je leert dat de zorgen niet stoppen bij de positieve test. Vanaf nu maak je je altijd zorgen. Want er leeft iets van jou. Eerst zorgen om een miskraam, of je kindje wel gezond is, in wat voor wereld je kindje terecht komt. Maar ook na de geboorte gaat het verder. Ik ben juist toen verzopen in zorgen over mijn huilbaby. En nu is ze bijna twee en mijn hart breekt al als ze woezel en pip een beetje te spannend vond ? nee even serieus... Er zijn zoveel dingen om je zorgen over te maken. Maar je leert ook om je wat meer af te sluiten. 
Je lichaam is nu ook bezig met een mega hormoonschommeling en je gedachten gaan alle kanten op van dit mooie nieuws. Als je er echt veel last van hebt kun je altijd met je verloskundige of de praktijkondersteuner bij de huisarts praten. Even een opfrisser over hoe je angstgedachten kan managen. 
Maar het is herkenbaar hoor.
 
Ik herken het ook hoor. Ben zelf 11 weken zwanger en had gisteren ook opeens een positieve coronatest. Voel me er ook niet fijn bij en ook wel ziek van! En ook ik heb de pushmeldingen van de NOS maar even uitgeschakeld. Los van geld geven en demonstreren kunnen wij hier toch niks voor ze doen... Wat een gedoe he!

Hier helpt de ronddartelende peuter me wel om in het nu te leven en te genieten van de kleine dingen. Niemand, inclusief wijzelf, hebben iets aan onze zorgen. We kunnen dus alleen de wereld helpen door onszelf en onze omgeving te helpen en blij te maken. Dus dat probeer ik dan maar te doen. ;) Liefs en beterschap!
 
Heel herkenbaar. Ik ben niet zwanger, maar heb wel twee jonge kinderen onder de 4 rondlopen. Ik kan ook emotioneel worden als ik ze zie spelen. Ik sluit me een beetje af van het nieuws. Vrolijke muziek in de auto ipv radio 1, zo min mogelijk NOS en Nu.nl lezen en lekker naar buiten gaan. In het moment zijn: de zon op je gezicht, de wind door je haren, de geuren die je ruikt. Een stukje mindfulness, eigenlijk. Kan helpen! Sterkte!
 
Dankuwel allemaal voor jullie lieve berichtjes! Ik ga proberen geen nieuws meer te volgen want ik loop over van de stress, wat echt niet goed is voor de baby..
Deze morgend gemediteerd maar werd echt niet rustig. Hopelijk zorgt het meer leven in het 'nu' en minder nieuws volgen ervoor dat mijn stressniveau wat daalt...
 
Terug
Bovenaan