Femke, Loes, Nederland loopt achter

Jeetje, wat een gesprek gisteren! ik zou nog even iets uitzoeken over het onderzoek Peristat (2002/2003)omdat veel mensen dit niet bleken te kennen. Het is dus NIET bedoeld om iemand bang te maken maar er werd in de discussie van gisteren gevraagd naar dit onderzoek, dus Femke:

Het is een Europees onderzoek geweest en dezelfde normen zijn gehandhaafd voor alle Europese landen.

Van alle landen heeft Nederland het hoogste babysterfte. Hier bedoelen ze babys mee die tijdens of vlak na de geboorte stierven.

Mogelijke oorzaken: weinig screening, oude leeftijd moeders, veel allochtone vrouwen.

De laatste 2 gelden echter ook voor andere landen dus die lijken af te vallen. Blijft toch echt over: weinig screening tijdens de zwangerschap.

Even wat cijfers ter vergelijking:

belgie:4.5
Zweden:3.9
Duitsland:3.5
Nederland:7

De rest van de landen, ook spanje en italie liggen rond de 3. Nederland wijkt dus heel erg af en staat gelijk met landen als de oekraine. Staatsecretaris Ross laat nu een vergelijkend onderzoek doen door RIVM. de organisatie van gyneacologen denkt ook dat het ligt aan te weinig screening zodat ook zwangerschappen worden uitgedragen waarbij het kind niet levensvatbaar is. Daar kom je dus tijdens de geboorte achter.

Mij lijkt dus dat in ieder geval met cijfers bewezen is dat er iets moet veranderen in Nederland en dat we meer recht zouden moeten hebben op onderzoek. Net als in Belgie!

groetjes Maaike

 
Wat goed dat je het nog even uitgezocht hebt. Ik wist uit het nieuws wel dat de cijfers goed waren en waarop ze gebasseerd waren, maar toch werd ik door sommige reacties in de war gebracht.

Wat ik bijvoorbeeld een rare reactie vond was dat er baby's in de telling werden meegenomen die vroeg in de zwangerschap overlijden. Wanneer dit zo zou zijn zou het cijfer namelijk veel hoger liggen. 1 op de 10 zwangerschappen eindigt namelijk in een miskraam......
Maar goed, dit terzijde,

Dank je wel voor je informatie.

groetjes,
Willemijn
 
Hoi,

Na afloop van deze publicatie bleek echter wel dat Nederland andere momenten hanteert dan andere landen.
Zo werd een doodgeboren kindje met 22 weken in Nederland meegenomen, terwijl in andere landen het kindje niet meegenomen wordt, aangezien het als een niet levensvatbare termijn gerekend wordt....

Tot 16 weken wordt er gerekend als een miskraam (dat is in alle landen hetzelfde) daarna ontstaat dus het verschil.
Nederland beschouwt alles dan als een geboorte met een al dan niet dodelijke afloop in het buitenland hebben ze dan nog een extra periode van 16-28 weken die buiten de tellingen is gelaten.
 
Ze hebben precies dezelfde normen gehanteert in ieder land (anders zou het ook geen overkoepelend wetenschappelijk onderzoek mogen heten he) en ik heb het nog eens nagezocht, maar ik kan geen publicatie vinden die iets over de termijnen zegt anoniem, weet je nog wanneer dat onderzoek geweest is?

In de napublicaties blijkt namelijk duidelijk dat Nederland echt slecht uit de bus komt(niet alleen met zuigelingensterfte maar ook met zwangerschapscomplicaties en kindersterfte).

Ook de verenigingen van gyeacologen geven toe dat we onze voortrekkersrol verliezen en dat er maar erg weinig geld wordt uitgetrokken om te vernieuwen. Het wordt dus ook vanuit deskundige hoek bevestigd.
 
Hoi Maaike,

Ik wist al langer dat Nederland echt niet goed staat aangeschreven en zeker niet in het buitenland. Ik heb veel engelse kennissen waarvan er een aantal in de medische wereld werken.

Die hebben al vaak tegen mij gezegd dat ik beter in de UK kan bevallen omdat daar gewoon meer wetenschap ter beschikking is voor zowel moeder als kind.

Nederland is de laatse jaren gewoon diep gezonken wat de vooruitgang betreft en zwangerschap heeft blijkbaar helemaal geen prioriteit.
 
Even terugkomend op de vroeggeboorte. Ik ben bevallen met 19 weken, en dit noemen ze toch echt een vroeggeboorte, en geen miskraam meer. Je kindje is dan wel niet levensvatbaar, maar je bevalt op de normale manier (inleiding).
Het verschil is alleen dat het zwangerscahpsverlof/bevallingsverlof pas toegekend wordt na 25 weken zwangerschap.
Maar ik reken die bevalling dus echt niet als een miskraam, maar als een vroeggeboorte, als ook de artsen.
 
Terug
Bovenaan