Femke, Loes, Nederland loopt achter

dat is inderdaad zo Willemijn, ik heb zelf met 20 weken een kindje gekregen en dat was ook een vroeggeboorte. En ik heb het ook ervaren als een bevalling en niet een miskraam.

De reden dat ik mensen bewust wil maken dat we achterlopen is dat er veel te laat was gebleken dat er iets mis was bij die zwangerschap. Dat was helemaal niet nodig geweest, een eenvoudige echo was voldoende geweest.

In landen waar ik wat meer onderzoek had gekregen had me heel wat gespaard gebleven. Ik ben er bijna aan onderdoor gegaan lichamelijk, en dit was allemaal te voorkomen geweest als ik wat eerder had opgemogen voor een echo.
 
Het is ondertussen wel duidelijk dat Nederland allang geen voorloper is ten opzichte van andere europese landen. Wij, de Nederlanders, zijn nog altijd erg arrogant ten opzichte van andere landen, en denken alles veel beter te weten. Maar dat wordt door dit soort onderzoeken flink onderuit gehaald! Helemaal niet erg. Ik hoop dat de Nederlandse politici nu ook eens wat gaan doen met deze FEITEN, en gaan kijken hoe de gezondheidszorg in bijvoorbeeld België geregeld is. Zouden we nog wat van kunnen leren, als we die arrogantie tenminste eens overboord durven gooien!
Ik vind het een hele goede discussie, en niet om mensen bang te maken, maar wel bewust.
 
Vind ik ook! Ik heb een relatie gehad met een Engelse dokter en die zei al dat het in Europa bekend is dat Nederland niet vernieuwd, ten koste van de zwangerschaps en bevallingszorg. Dat dat nog zo ouderwets is.

Dat is inmiddels al 5 jaar geleden. Ik ben ook blij met dit soort onderzoeken, dan gebeurt er tenminste nog eens wat!
 
Als ik het goed begrijp, is de conclusie uit dit onderzoek, dat in Nederland meer zwangerschappen onderbroken zouden moeten worden, omdat in andere landen al eerder wordt geconstateerd dat een kindje niet levensvatbaar is dan hier. Ik weet niet waar ik de voorkeur aangeef. Een zwangerschap laten onderbreken is geen pretje! Misschien zou ik meer vrede hebben met de natuurlijke gang van zaken, dan voor zo'n beslissing komen te staan.
 
Ik begrijp wel wat je bedoelt Caroline, daar zat ik net ook ff aan te denken. Maar een kindje laten doorgroeien terwijl het niet levensvatbaar is vind ik ook erg. Maar ik denk ook dat die screening eventuele complicaties bij de bevalling kan voorzien. Dan kunnen ze daar in het ziekenhuis rekening meehouden zodat de bevalling toch zo goed mogelijk verloopt. Oja en mocht mn kindje in stuit liggen (ben nu 26 weken), echt wel dat ik het via een keizersnee laat doen, desnoods moet ik ervoor naar het buitenland (zover weg is belgie niet:)). Dit soort discussies kunnen niet 'heet' genoeg verlopen, wat denken ze hier in nederland wel niet, de cijfers liegen niet en er is voldoende onderzoek voor handen. Dat ze dus zelfs al op ongeboren kindjes bezuinigen maakt me ook woedend. Bestaat er nog geen actie-commite ofzo? We hebben gelukkig een pret-echo gehad waarop geen afwijkingen waren gezien, hierdoor ga ik de resterende 3 maanden wel met een geruster hart tegemoet. Ik weet zeker dat ik anders angstiger voor de bevalling was geweest.
 
Terug
Bovenaan