FF benieuwd...

Hoi, ik heb met mijn ex in de zelfde sitatie gezeten maar heb niets met een notaris te maken gehad hoor. Erkennen kan idd VOOR de geboorte al en stelt niets voor en daarna, als je kindjes is geboren vraag je grzamelijk ouderlijk gezag aan bij de rechtbank. Is een kwestie van een partijtje papieren invullen: je partner mag bijvoorbeeld geen strafblad hebben (raar he, als je getrouwd ben maakt dat geen bal uit) en moet daar een bewijs van halen bij de politie, al weet ik niet of dat tegenwoordig nog zo is hoor.
al met al is het wel de moeite waard, en kosteloos als je het binnen de drie maanden na de gboorte regelt, meen ik (je kan het een een ander al el regelen voor de geboorte, denk aan aavraag brochure en verschillende nodige documenten)
Ik ons geval zeker niet verkeerd geweest, aangezien wij dus wel uit elkaar zijn gegaan, gebeurd ook he... en hij nu dus wel rechten en plichten heeft (omgangsregeling en het betalen van alimentatie) en anders niet.
Kijk even op www.rechtspraak.nl, dan kun je er meer over lezen.
succes!

@Maaike,

Stel dat jullie beide overlijden? Wie weet dan waar het papiertje ligt waarop staat dat jouw broertje voogd wordt?
Bij een testament is het officieel en daar kan geen rechter aan tornen, tenzij je broertje het misschien in het verleden te bont zou hebben gemaakt. Het is niet de rechter die bepaalt. Jullie testament zou rechtsgeldig zijn.
Als je geen testament hebt, dan bepaalt de rechter. Nu zijn al je broers en zussen het er mee eens, maar wat als ze door verdriet overmand zijn? Wie weet wil dan toch een van de zusjes graag de kids opvoeden en gaat ze stappen ondernemen.

Zie het niet als kritiek, wij hebben ook geen testament, simpelweg omdat we niet weten wie we moeten vragen om voor onze kinderen te zorgen als we allebei tegelijk sterven. Maar om zomaar te zeggen dat een handgeschreven papiertje net zoveel waard is als een testament, ben ik niet met je eens.

Gr. Tamara.

Hai,
Wij zijn ook niet getrouwd en vinden het ook niet zo'n gedoe. We zijn 4 weken geleden naar het gemeentehuis gegaan om het ongeboren kind te erkenne en nu is hij tot het kind 18 is financieel verantwoordelijk ( best lekker idee niet waar?) We vonden het best een bijzonder moment en hebben het ook een beetje gevierd samen. Na de bevalling het volgende formulier invullen en nu het testament en dat is het.

Valt allemaal erg mee vraag gewoon advies aan mensen die er verstand van hebben en alles is zo geregeld.
Het is natuurlijk goed nieuws als je gaat trouwen erg spannend.
X Susan

Terug
Bovenaan