fietsen zonder zijwielen

Mijn zoontje is nu 5 1/2 jaar maar hij kon zonder zijwieltjes fietsen toen hij 4 jaar en 4 maanden was. Wat was ik trots zeg!
Maar ik merk in mijn omgeving dat veel kindjes van 5 het nog niet kunnen, dus ik zou me niet zo druk maken als ik jou was, het komt vanzelf wel
 
Hoi,
Oefenen met een step helpt ook het evenwicht te oefenen.
En inderdaad dan fietsen ze zo weg, als ze ook maar niet bang zijn.
Ik stond er ook van te kijken, binnen 10 minuten kon hij los fietsen.
Is ook niet bang om te vallen, dat scheelt ook. En vooral doortrappen, niet langzaam gaan rijden.
Maar geen kind is hetzelfde, de een doet dit sneller de ander weer wat anders.
Succes ermee.
 
Hoi
Ik denk dat voor veel kinderen geldt: het leren op die hele kleine fietsjes (eigenlijk de eerste echt fietsjes met die kleine dikke banden)   Wij hebben toen onze zoon 3,5 jaar was gewoon de zijwieltjes er afgehaald (hem wel een week van te voren voorbereid en niet aangedrongen). Hij fietste meteen de eerste keer zo weg. alleen het sturen en remmen heeft hij twee weken later geleerd. Toen was het een kwestie van echt élke dag na het eten een kwartiertje fietsen (is tevens een goede beloning wanneer ze goed eten!!! haha) om wat behendigheid te krijgen.
Nu, fietst hij (3 maanden later) als op de grotere fiets, meteen al zonder zijwielen. Hij kon er twee maanden geleden nog niet echt met zijn voeten bij de grond, nu al een stuk beter. We hebben vandaag besloten dat hij maar de grotere fiets moet gebruiken. Hij speelt sinds 6 weken ook op straat (de stoep, of speelveld) en eerst gebruikte hij nog dat kleine fietsje.
Geen stok of iets dergelijks, dat duurt echt veel te lang. Maar natuurlijk hangt het ook van je kind af, hoe hij motorisch is ontwikkeld. En uiteindelijk leren ze het allemaal!
Succes!
 
Hoi,
Onze Daan is nu ruim 4,5 jaar en hem lukt het ook nog niet. Hij wilde eerst niet, maar sinds kort oefenen we met hem zonder wieltjes. Hij   is erg gemotiveerd omdat hij, als het goed lukt, een klein cadeautje mag uitzoeken.
Elk kind op zijn tijd, zou ik zeggen. Bij de een gaat het nu eenmaal wat makkelijker dan bij de ander.
Succes!!
gr yvet
 
Hoi hoi,
Onze zoon 4,5 jaar durft ook niet zonder zijwieltjes te fietsen, hij is echt bang, terwijl zijn broertje 2,5 jaar gemakkelijk weg fietst zonder zijwieltjes!
Hij heeft van begin af aan (zodra hij kom lopen) op de loopfiets rond gereden.
Wij zitten eraan te denken om de Bikybiky uit te proberen, dat is een soort hesje die je als een bodywarmer aan trekt en aan de rug zit een handvat, die papa of mama dan kan vasthouden. Wie weet is dit ook wat voor jou, ik ga hem van de week halen, ik hou je op de hoogte, groetjes Natasja
 
Hoi hoi

Onze dochter van 4,5 jaar fietst nu bijna zonder zijwieltjes. Toen ze net 4 was, werd ze helemaal enthousiast. Zij moest fietsen zonder zijwieltjes. Dat ging dus helemaal niet goed. Ze had geen evenwicht. Hierdoor vond ze er niks meer aan.
In de meivakantie weer oefenen, toen ging het al wat beter. Maar nog niet echt goed. Veel vriendinnetjes om haar heen kunnen het al wel. Maar daar is ze alleen trots op, voor haar zelf maakt het geen verschil. Daar ben ik wel blij om.

Ze heeft ook een tijd gezegd dat ze het pas gaat leren als ze in groep 10 zit. Tja, die groep bestaat niet.......
Twee weken geleden heb ik haar overgehaald om het weer eens te proberen. We doen het dan wel op haar voorwaarde. Ik mag haar pas loslaten als zij dat goed vindt. En nu fietst ze dus al een heel stuk alleen. Evenwicht houden gaat nog niet helemaal goed, maar ze is gelukkig weer enthousiast.
We blijven oefenen. Maar wat ik vooral belangrijk vind, is dat zij het leuk blijft vinden.

Groetjes Ria
 
nou eindelijk fietst mike zonder zijwielen eerst de heletijd op het gras geoefend ging hardstikke goed en toen op een groot plein nou hij vind het nou zo leuk dat hij het kan dat hij niet meer van zijn fiets af komt echt leuk.
zo met een beetje gedult en een paar keer flink vallen kan ook mijn binkie fietsen zonder zijwielen!
groetjes alexandra
 
onze oudste was 2,5 jaar toen ze zonder zijwieltjes kon fietsen, onze 2de was net 3 jaar, maar we hebben wel veel geoefend, spelenderwijs hoor, ze vonden het geweldig om in de straat te oefenen met alle buurjongentjes van dezelfde leeftijd, dus iedere avond na het eten naar buiten en fietsen maar, aan het begin en einde van de straat een papa of mama om te helpen met de bochten en scheuren!

Maar als je kind het niet wil, ja dan niet hoor. Wij hebben gemerkt dat de kinderen elkaar ook heel erg stimuleren en als je als ouders er dan ook tijd en energie voor wil maken dan moet het wel een succes worden.

Inmiddels zijn onze dochters 6 en 4,5 en maken we fietsttochten tot maximaal 30 kilometer per dag die ze zelf fietsen op hun eigen fietsjes. En ze vinden het erg leuk.
 
Terug
Bovenaan