Fietsstoeltje vooraan of achteraan?

<p>Hey,</p><p>Ik wil heel erg graag een fietsstoeltje om ons zoontje af en toe mee te nemen op de fiets. Maar ik twijfel of ik er eentje zou nemen voor vooraan of achteraan? Wat zijn jullie ervaringen/meningen? </p>

Als het enigszins kan zou ik voor voorop gaan, veel leuker omdat je dan beter kan zien waar je kindje mee bezig is, in welke richting hij kijkt, en je kleintje kan ook meer zien. Helaas pastte dat niet op mijn fiets, of althans, dan kon ik met geen mogelijkheid meer veilig op en afstappen en ik heb geen overgewicht ofzo (nu wel een dikke zwangere buik, maar dit probleem had ik al lang voor ik zwanger was). Gelukkig pastte dat stoeltje wel op de fiets van mijn man. Zelf heb ik dus een zitje voor achterop, maar vind het toch wel jammer dat mijn zoontje dus altijd achter mijn rug zit. Als de tweede straks geboren is en goed kan zitten wil ik een andere fiets waar wel twee zitjes (een voor en een achter) op passen (ik heb nu geen standaard merk fiets en deze is ook nooit als mamafiets gekocht ofzo). Een zitje achterop heeft wel weer als voordeel dat het langer meegaat (tot je kindje groter en zwaarder is). 

Wij hebben een peuter van bijna 2 en willen met haar verjaardag een zitje kopen. Wij gaan wel voor achterop. Ze is erg groot voor haar leeftijd. En de zitjes voorop gaan dan maar kort mee. Ik zie het ook niet echt gebeuren, sturen met die lange slungel voorop ? Ik ben hoogzwanger van de 2e. Maar ook daar gaan we niet voor zo'n korte periode een zitje voor voorop kopen. 
Ik vind het inderdaad wel jammer dat je zo haar eerste ervaring op de fiets een beetje mist. Minder zicht op hoe ze zich voelt. Maar de eerste keren fietsen we maar samen denk ik. 

Ik weet niet hoe oud je kindje is? Ik kon zelf niet wachten om met mijn dochters te fietsen en zodra ze een beetje konden zitten gingen we lekker touren. Ik zou absoluut voor voorop gaan. Heel leuk en gezellig met zo’n kleintje. Maar als je dochter inmiddels al 2 jaar of ouder is kun je meteen voor een achterzitje gaan want dan groeien ze denk ik wel snel uit het voorstoeltje.

Hier eerst een voorzitje, toen achter. Voorop vond hij zo leuk. En het was zo gezellig. Hij was wel erg lang en groot maar tot zijn broertje kwam lekker voorop gezeten. 2 jaar en 3 maanden. Nu zit hij achterop. Vinden we beide toch minder leuk!

Hij is pas 15 weken en gaat in mei naar de crèche. Hopelijk is het dan beter weer, dus had ik gedacht om hem vaak met de fiets te brengen/afhalen! Bedankt voor jullie tips, een stoeltje vooraan lijkt me leuk als ze echt klein zijn.

Tot 1.5 a 2 jaar is een stoeltje voorop echt wel veel handiger. Dan kun jij je kindje goed in de gaten houden, kan je kindje beter alles zien en het fietst gewoon fijn. En echt, een kindje van 7 a 8 maanden hijs je nog onmogelijk in een achterzitje hoor!
Vanaf een jaar of 2 wordt een kindje voorop wel wat zwaar en onhandig, dus is achterop weer fijner. Het voorzitje gebruik je dus wat korter, maar kun je onmogelijk zonder zolang je kindje nog jonger is dan 1 a 1.5 jaar..

Terug
Bovenaan