Financiën...

A

Anoniem

Guest
Hallo Allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik afstand genomen van dit forum, maar het begint nu allemaal toch weer ontzettend te kriebelen.

Mijn vriend en ik hadden besloten om toch nog even te wachten omdat ik geopereerd moest worden, maar inmiddels ben ik geopereerd, afgestudeerd en nu begint het weer behoorlijk te kriebelen....

Maar we zitten wel ffies met een probleempje.
Voordat ik geopereerd werd hebben we een auto gekocht, wat absoluut geen miskoop was, want we hebben er echt veel plezier van, maar ja nu hebben we wel een lening van 12.000 euro.
Ik ben nog opzoek naar een baan wat ook niet echt wilt lukken.

Wat zouden jullie in ons geval doen?
Eerst de lening aflossen, of gewoon aan onze droom gaan werken?
We willen het overigens allebei dolgraag, dus begrijp me niet verkeerd.

Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties!

Liefs, Maaike.

Hoi Maaike,
Ja, met zo’n afstand is een auto wel een must ja. Maar wat ik niet snap is waarom jullie niet een wat goedkopere auto genomen hebben. Mijn vriend moet elke dag 45 km afleggen om naar werk te kunnen gaan en doet dat nu met een prima auto van €750. We zijn wel opzoek naar een “nieuwe” maar ook gewoon een 2e-hands van €2000 of €3000. Iets waardoor ons budget niet naar de knoppen gaat en waar we tijd mee verder kunnen ook als de kleine er is.
Maar goed, dat was jullie keuze. Ik zou wat het geld betreft gewoon kijken hoeveel de aflossingen zijn en hoeveel jullie elke maand overhebben als de rekeningen betaald zijn. Wij zijn nu alvast aan het sparen voor wanneer de kleine er is.

Ik ben zelf afgestudeerd HEAO, en omdat ik ook geen baan kon vinden, ben ik op MEAO niveau gaan werken. Voor die andere banen had ik steeds 4 of 5 jaar werkervaring nodig wat ik niet heb en op deze manier verdien ik (al is het wel wat minder) en kunnen we leuk sparen. Ik blijf wel doorzoeken naar beter werk. Ik werk nu nog via een uitzendbureau, maar ik denk dat mijn volgende baan zelf ga zoeken. Wat ik nu doe is best een beetje saai, maar het verdiend en het is erg gezellig.

Ik weet niet of ik nog langer zou wachten. Wij hebben het ook steeds uitgesteld omdat de situatie niet 100% ideaal was en uiteindelijk bijna 6 jaar later waren we nog aan het uitstellen. Toen heb ik (we) besloten dat het basta was en we er gewoon voor moesten gaan. Nu zijn we 9 maanden bezig (helaas nog niet zwanger) maar wel zijn de schulden voor 90% afgelost en we zijn verhuisd en ons huis is ook bijna klaar.

Veel succes!

Liefs,
Sara

Hoi Maaike,

lastig he, al die financieën?

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonee kijken, maar als jullie een 2e salaris nodig hebben, zou ik eerst kijken voor een baan met vast contract. Je wordt minder snel aangenomen als je zwanger bent.

Wij zelf hebben ook echt mijn salaris nodig, maar we zijn wel zover dat we ook rond kunnen komen als ik minder ga werken. Dus dat was ook een van de redenen dat we nu ook begonnen zijn aan de 1e ronde voor ons eerste kindje.

Succes met het maken van je beslissing.

Groetjes koekeltje

Hoi Maaike,

Het centraal bureau voor de statistiek (CBS) heeft berekend hoeveel je ongeveer aan 1 kind kwijt bent. Deze komen op ongeveer 19% van je netto inkomsten. Nu is het zo dat niet iedereen evenveel netto maandlasten heeft, dus waarschijnlijk kan het ook met iets minder. Mijn advies is dus om te kijken naar wat je totale netto inkomsten zijn, wat je vaste lasten zijn en of je dan ong. 20% minimaal overhoud (je moet namelijk ook eten voor jezelf kunnen kopen en benzine voor de auto). Is dit het geval dan zal ik zeker niet twijfelen en er gewoon voor gaan. Houd je minder over, dan zou ik toch even kijken hoeveel minder en wat je er allemaal voor over hebt om een baby te nemen. Bijv. vind je het niet erg om alles tweedehands te moeten kopen, vaker met de fiets te gaan, alles bij de aldi halen enz enz.
Ik zeg altijd maar, waar een wil is is een weg....
Wij willen graag dat alleen ik blijf werken als het kindje er is. De meeste mensen zeggen dat dat ons niet lukt, maar wij zijn er van overtuigd dat het ons wel lukt. Wij hoeven niet elk jaar op vakantie en super de luxe dingen.
Heel veel succes met afwegen en ik hoop dat je de juiste beslissing maakt.

Groetjes, Linda

Heeey,

Bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft mijn opleiding, ik heb gewoon het MBO afgemaakt, maar omdat ik 3 jaar geleden een ongeval heb gehad en mijn enkel heb gebroken en die 2 weken geleden pas gerepareerd is heb ik ongeveer 3 jaar gemist, dus heb ik niet echt verder kunnen studeren. Aangezien mijn ouders voorheen mijn opleiding betaalde was het geen probleem om te studeren maar als je het zelf moet betalen valt dat best vies tegen. Nu denk ik dat ik voorlopig maar gewoon een beetje ga schoonmaken en eens kijken of ze bij het uitzendbureau anders niks voor me hebben en dan zie ik wel waar het schip strand, als je in feite maar inkomen hebt.

Op het moment breng ik maar 200 euro in het laadje dus dat is niet genoeg, maar samen met het inkomen met mijn vriend kunnen we hier toch iedere maand netjes van rondkomen, alleen als je eens een tegenvaller hebt tsjah dan word het weleens moeilijk.
Verder hebben wij gekozen voor een wat duurdere auto zodat we ook aan de toekomst kunnen denken en we gewoon een auto hebben die wat langer meegaat. Het is overigens niet zo dat we een auto hebben gekocht van 12000 maar onze vorige auto is in de prak gereden door een of andere sukkel en ja dan krijg je de dagwaarde terug maar das nooit zoveel als dat je ervoor hebt betaald.. Dus vandaar dat de lening zo hoog is geworden.

Verder heb ik er geen problemen mee om spulletjes 2ehands aan te schaffen, helemaal niet, alleen zou ik zelf wel altijd het een en ander vervangen zoals een matrasje want ik vind het niet zo fris om je kindje op een matrasje te laten slapen waar een ander kind op heeft geslapen. Bovendien helpen mijn ouders me ook mocht het zover zijn met de aanschaf. We krijgen gewoon een bedrag en we mogen zelf weten wat we hiervan kopen. We mogen of een babykamer kopen of een kinderwagen en ja als je slim winkelt of eens op het internet kijkt kan je misschien beide wel kopen.

Verder hebben we het hier in huis allemaal netjes, huisje is zo goed als af, behalve de aanstaande babykamer dan, maar goed dat is logisch denk ik.

Nou meiden, heel erg bedankt voor jullie advies!

Liefs, Maaike

Hoi Maaike,
Ik ken dat probleem van college geld. Mijn ouders betaalde het ook vroeger, maar als ik nu iets wil doen, moet ik het zelf betalen en ja dat is inderdaad erg duur.
Tijdens mijn laatste 2 studiejaren kregen we een uitkering van de gemeente. En veel hou je dan aan het eind van de maand niet over. Nu doe ik data-entry en dat betaald minimaal.

Vervelend dat jullie vorige auto in de prak is gereden. Hopelijk zaten jullie er toen niet in. Ja, dan kom je snel aan een dure lening. Ik zou ook 2e hands spulletjes aannemen, maar dan wel inderdaad de matras nieuw kopen. Ik weet nog niet hoe mijn ouders zullen reageren als ze er achter komen dat ze oma en opa worden. Hihi.

Ik hoop niet dat je mijn reactie als fel ofzo opgevat heb. Ik was wat geïrriteerd door mijn bezoek aan de HA en heb denk ik wat chagrijnig en bot gereageerd. Mocht je dit zo ervaren hebben, mijn excuses. Dit was niet de bedoeling.

Succes nog met je enkel. Hoef je nu weer niet naar fysio?

Liefs,

Sara

Heeey Sara,

Ik heb 4 jaar  een opleiding mogen volgen van mijn ouders. Ik deed eerst de zorg, maar goed toen brak ik mijn enkel. Toen heb ik ervoor gekozen om de secretarieele kant op te gaan, en daarvoor ben ik nu ook afgestudeerd. Alleen omdat ik niet verder kon als secretarieel medewerkster is het aanbod minimaal, dus helaas kan  ik niet zo gemakkelijk een baan vinden, maar goed dat komt wel weer, alles op zijn tijd.  
Wij kunnen nu op dit moment goed rondkomen, maar tijdens de stage periodes dan was het af en toe weleens behelpen.

Wij zaten er wel in toen onze vorige auto in de prak werd gereden maar gelukkig hebben we er zelf geen schade aan over gehouden. Het had erger af kunnen lopen.

Ben je trouwens niet benieuwd dan hoe je ouders zouden reageren? Ik kon mijn mond er echt niet over dicht houden. Mijn moeder is nu al helemaal in de 7de hemel terwijl we nog niet eens voor het echie bezig zijn. Vanmiddag nog een tijdschrift van der gehad over het zwanger zijn, en ze was er al druk over bezig om kleertjes te gaan maken zelf voor ons hummeltje, beetje TE voorbarig haha!

Nee ik heb je reactie absoluut niet als fel opgevat. Mag ik vragen waarom je naar de HA bent geweest? Kan me er best wat bij voorstellen als je je eigen niet zo lekker in je vel voelt, dat je dan door een simpele vraag (die van mij) best een beetje chagarijnig kunt reageren. Maar ik heb het niet opgemerkt in iedergeval. Ben allang blij dat ik er ff met iemand over kan praten, tis nou ook niet echt iets waar je het met bekende over gaat hebben, dan is zo'n forum toch echt een uitkomst.

Met mijn enkel gaat het echt superrrr, voor het eerst in 2,5jr tijd kan ik alweer redelijk normaal lopen. Ik krijg nu ook 2 keer per week fysio en dat word waarschijnlijk verhoogd naar 3 keer  in de week. Dus alles gaat gelukkig goed.

Hoelang zijn jij en je vriend/man al bezig voor een kindje dan? En word het jullie eerste kindje?

Nou ik hoop snel weer iets van je te horen, vind het wel gezellig.

Liefs,

Maaike  

Hoi Maaike,
Toch fijn dat je een opleiding afgerond hebt. Daar kan je altijd nog op bouwen. Ja, die stages worden niet bepaald goed betaald. Ik kreeg nog geen 300 euro voor 36 uur per week. Daar kan je nog niet eens je huur van betalen, maar tijd voor een andere baan heb je ook niet omdat je in het weekend uit moet rusten en ook nog eens aan je verslag moet werken. Pff, ben blij dat dat afgerond is. Ik ben blij dat we nu allebei verdienen en dat we niet super krap meer zitten, maar ruim leven we niet. Het is inderdaad geen onderwerp om met je vrienden over te hebben. Dat voelt toch raar aan.

Dat zal flink schrikken zijn geweest bij die botsing. Gelukkig zijn jullie er zelf zonder schade uit gekomen.

Ik weet wel dat mijn moeder het leuk zal vinden als ik zwanger ben en mijn vader is ook dol op kinderen. Ik heb het ze niet verteld omdat zeker mijn moeder nog al bemoeizuchtig is. Tijdens mijn laatste studiejaren vroeg ze soms wel een paar x per week of ik al cijfers terug had. Als ik dan zei dat ik die pas over 3 weken verwachtte, vroeg ze het 2 dagen later weer. En dat doet ze met meer dingen. Dus die extra druk hoef ik niet te hebben.
Ik heb het mijn broertje verteld omdat ik het toch aan iemand in de familie wou vertellen en ik weet dat hij zijn mond er over houdt. Mijn zusje juist niet dus die hoort het wel als we op 3 maanden zitten.
Leuk dat je moeder zo enthousiast is!!! Daar zal je vast een boel steun aan hebben. Straks heb je al een kast vol met allerlei leuke kleertjes!! Hahaha.

Ik ben naar de HA gegaan omdat ik na 6 regelmatige ronde van tussen de 30 en 32 dagen ik op eens een ronde van 61 dagen had. Ik ben uiteindelijk naar huis gegaan met het gevoel dat ik mijn best moest doen om niet boos te worden. Want ja, wou toch wel netjes/beleefd blijven. Mijn vriend en ik zijn nu 9 maanden bezig voor ons eerste wondertje dus als ik over 3 maanden nog niet zwanger ben, bel ik gewoon zelf de Gyn op.

Fijn dat het zo’n stuk beter gaat met je enkel. Ik heb zelf 10 maanden rond gelopen met mijn knie voordat ik geopereerd was en dat vond ik al lang zat!!! Je wordt zo in alles beperkt. Succes ermee!!!

Liefs,
Sara

Terug
Bovenaan