financieel, alleenstaande mama

Hoi.
Hebben jullie misschien een tip voor wat ik het beste kan gaan doen. Ik ben alleenstaand, mijn ex gaat het kindje dus wel erkennen, volgens zijn advocaat hoeft hij geen alimentatie te betalen, maar volgens een advocaat waar ik informatie heb gedaan moet hij wel degelijk alimentatie betalen, zelfs best veel. Niet dat dat bedrag uiteindelijk nodig zou zijn, maar toch. Verder hoe kani k het het beste met werken doen, ik dacht zelf als ik twee dagen in de week ga werken dan kom ik onder de bijstandsnorm, en kan het kindje naar het kinderdagverblijf, en wordt dit ook eventueel nog verder aangevuld. als ik in de bijstand zit heb ik ook meer dingen die vergoed worden, maar als ik die alimentatie krijg, en ik weet niet hoeveel dat is dan kom ik misschien wel boven die norm. Toch wil ik niet teveel gaan werken vind het belangrijk dat ik in het begin veel tijd kan doorbrengen met mijn dochter. Ik heb ook geen familie die op kan passen of mij helpen of steunen, en het beetje vrienden die ik heb die werken fulltime. Drie dagen werken vind ik ook wat veel voor de eerste tijd, maar hebben jullie misschien wat tips of zo, het is ook allemaal zo vaag ook alleenstaande ouerkorting en zo, je kan nu wel informeren hoe of wat, maar uiteindelijk kan je het pas regelen als de kleine er is. Aub help me of geef wat tips.
Groetjes Jenny.

Hoi Jenny,

Ik heb hier zelf niet mee te maken gehad en vind het dus ook erg lastig om tips te geven. Ik weet ook niet hoe goed je met je ex bent, anders zou je weelicht samen naar een advocaat kunnen gaan voor info, anders wordt het zo'n welles nietes spelletje. Wellicht kun je ook bij de gemeente waarin je woont deze vragen neerleggen, want als er ergens subsidie op te krijgen valt moeten zij dat lijkt mij toch weten...

Ik hoop dat je alles op z'n pootjes terecht komt en dat je toch van je zwangerschap kan genieten!

Liefs Clau

Hoi.
Nou ja ik ben bij het cwi geweest om informatie te vragen over bijstand ik kom er wel voor in aanmerking maar alleen als ik onder dat bedrag per maand blijf. De relatie tussen mijn ex en mij is erg wisselend. De ene keer wil hij me wel steunen de andere keer niet, had hem graag nog gezien als goede vriend, maar ik geloof dat dat niet meer gaat, het wordt inderdaad een welles nietus spelletje, maar het breekt me wel op. De vrienden die ik nu heb die begrijpen het natuurlijk allemaal niet zo, en wil ze er ook niet zo mee lstig vallen dus sta er echt alleen voor. Op deze manier is het zo moeilijk om te genieten van mijn zwangerschap. En ik wil er juist van genieten. Nu hoop ik maar dat die tien weken snel voorbij gaan die ik nog moet, en ik snel nog ervoor een huis krijg. Kan ik tenminste nog iets meer sparen dan krijg ik tenminste huurtoeslag. Het zal sowieso erg moeilijk worden, maar soms zie ik het gewoon niet meer zitten.Ik hoop gewoon dat e rmensen zijn die mij kunnen helpen met hun verhalen en ervaringen die ongeveer hetzelfd ehebben meegemaakt.

Hoi Jenny

Ik heb me net voor het eerst aangemeld op dit forum en ik las je verhaal. Zelf ben ik geen alleenstaande moeder, dus geen ervaringsdeskundige. Evengoed wil ik je de tip geven om contact op te nemen met het vbok.  Deze vereniging biedt ook hulp aan alleenstaande moeders. Ze hebben een eigen website www.vbok.nl daar staat ook een emailadres en telefoonnummer. Ik hoop dat je daar wat aan hebt.

Groet
Anke

Hoi,

Ik ben een alleenstaande moeder geweest. 1 tip, druk die alimentie er wel door heen!! Hij is verplicht dat te betalen, hoeveel hangt af van zijn inkomen. Je zult het hard nodig hebben.
Ik heb ook in de bijstand gezeten, maar inmiddels is er heel veel veranderd. Tegenwoordig ben je verplicht te werken enzo, dat was in mijn tijd niet. Ga even naar je gemeente toe, die kunnen je precies vertellen hoe het in zn werk gaat en hoeveel je moet verdienen om niet over die grens heen te gaan.

Veel succes en sterkte.

Liefs, Ris

hi Jenny, heel veel sterkte,
als de vader het kind erkent, moet hij meebetalen. dat bedrag wordt vastgesteld mbv de rechtbank. laat je niet afschepen met een paar tientjes.
ik hoop dat je ondanks je zorgen je kan verheugen en blij zijn over je kindje,
Miep36

Tuurlijk   moet ie  alimentatie  betalen. En terecht.

Als je bijstand krijgt zal helaas dat bedrag van alimentatie van je bijstand afgetrokken worden, maar dan nog moet je er voor gaan, want mocht je later wel   meer gaan werken dan kan je het bedrag aan alimentatie wel in eigen zak steken.

En behalve dat vind ik dat een vader gewoon ook verantwoordleijk is voor zijn kind, dus ook financieel.

Lata een berekening doen door een advocaat en laat het vastleggen door de rechtbank. Mocht hij dan in de toekomst niet betalen, dan kan het lbio het bedrag voor je innnen. Maar dat kan dus alleen als de alimentatie door de rechter is bekrachtigd.

Sterkte

Miep

Iedereen hier heeft volgens mij inderdaad gelijk Erkenning schept plichten maar niet per definitie rechten. Het is in ieder geval goed dat je een advocaat in de arm hebt genomen. Speel alles via hem of haar. Zo word je er zelf niet te emotioneel in betrokken. En het zal helaas wel behoorlijk pittig voor je worden zeker met zo'n wispelturige ex. Alimentatie moet in ieder geval door de rechtbank worden vastgesteld.

Sterkte!

groetes,
Wietske

Terug
Bovenaan