Fles en borstvoeding combineren vanaf het begin?

<p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Hallo!</span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik wil toch mijn vraag hier eens voorleggen. Zijn er dames die vanaf het begin fles en borstvoeding hebben gecombineerd? </span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Vanwege een traumatische start en nasleep van mijn vorige bevalling (dit duurde bijna een jaar) raad zowel de verloskundige, gynaecoloog en psycholoog mij nu flesvoeding aan.</span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Bij mijn eerste heb ik 5 dagen borstvoeding mogen geven en omdat dit ons laatste kindje is ben ik zo bang dat ik spijt krijg als ik geen borstvoeding geef.</span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Ik zit sta deze zwangerschap echter onder begeleiding in het ziekenhuis en het wordt een keizersnede. Om mij er fysiek en mentaal zo goed mogelijk doorheen te helpen is iedereen (ook partner) geen voorstander van borstvoeding. </span> De focus ligt dus sterk op mentaal en fysiek welzijn na de bevalling voor mij en de baby en borstvoeding zou hierbij natuurlijk heel veel vragen. Ik ben benieuwd of mensen haalbare manieren zien of dat in dit geval flesvoeding toch het beste zou zijn.  bedankt in ieder geval! </p>

Ik heb hier geen antwoord op maar ik lees met je mee.. Wij verwachten in sept onze eerste kleine! Twijfel tussen borst en flesvoeding en een combinatie zou perfect zijn maar geen idee of het kan

Ik moest uit noodzaak borstvoeding combineren met kunstvoeding en nadat ik me over het verdriet heen had gezet dat volledige borstvoeding niet ging lukken was het eigenlijk heel fijn. Ik ben blij dat ik zoveel mogelijk borstvoeding heb gegeven zodat ze toch die waardevolle antistoffen krijgt! Al geef je alleen de eerste dagen je colostrum, is al veel winst. 
Maar ik moet heel eerlijk zeggen, toen ik volledig over was op kunstvoeding, alles een stuk duidelijker en rustiger werd. Dus als je direct rust wilt, gewoon kunstvoeding doen, omdat het combineren voor veel onzekerheid zorgt. Als de borstvoeding goed loopt, is alleen borstvoeding denk ik rustiger dan een combinatie. 
Praktisch: Uiteindelijk gaf ik 3x per dag ('s ochtends, 's middags en 's avonds) borstvoeding en alle andere voedingen kunstvoeding op verzoek, dat maakt het wel wat lastig met uitvogelen hoeveel je moet geven maar als je niet te moeilijk doet over restjes weggooien is dit prima te doen.Verder gaf ik "troostborst" op verzoek ?
Uiteindelijk heeft je kindje het meeste aan een blije, mentaal/fysiek gezonde mama! Dus staar je niet blind op die borstvoeding. Prettige zwangerschap allebei! ☀️

Hé!
Onze spruit kreeg bijvoeding (kunst) vanaf de geboorte omdat hij groot was. Toen gecombineerd met borstvoeding. In de nacht gaf m'n man dan kunstvoeding. De combi ging goed. Hij dronk uit fles en borst. Echter kreeg ik kloven en pijn bij aanleggen en was de kleine snel gefrustreerd als er niet direct melk kwam en zette hij t op een brullen. De fles geven gaf ons allebei rust. Ik heb nog een tijdje gekolfd (wat BenB zegt) maar wat een gedoe. Na 6 weken overgestapt op volledig fles en wat een rust. Was meteen minder moe, meer tijd tussen de voedingen en geen stress meer van t borstvoeden. Hij groeit ook hartstikke goed op de fles!! Ik ben absoluut voorstander van borstvoeding maar je moet er zelf niet aan onder door gaan. Je kindje heeft t meest aan een blije mama! Succes! Doe wat goed voelt voor jou! 

De kans is groot dat je melkproductie snel afneemt en stopt als je borstvoeding combineert met kunstvoeding. 

Ik weet natuurlijk niet waarom het je ontraden wordt, maar soms zijn de zorgen daarover ongegrond. Misschien kun je contact zoeken met een lactatiekundige om die te laten helpen een goed plan te maken?

Ik zou zeker even contact opnemen met een lactatiekundige. Om je borstvoeding goed op gang te laten komen zul je de eerste weken vaak aan moeten leggen ofwel kolven. Op het begin kan dit tot wel 12x per dag zijn. Na een paar dagen begint de stuwing in je borsten en ben je ook heel blij als ze regelmatig leeggedronken worden. Op het moment dat je dus kunstvoeding gaat geven zul je  ook bij jezelf moeten kolven waardoor de combi waarschijnlijk heel intensief zal zijn. 

Je zou contact op kunnen nemen met een lactatiekundige. Die kan je ook voor de bevalling al helpen :)
Daarnaast bestaat er donormelk. Vaak willen de donerende moeders wel "zien" dat er moeite is gedaan voor het Eld geven van bv. Maar als je je verhaal durft te doen, wil vast wel iemand je helpen! Dan kan je eventueel donormelk en bv combineren :)

En, je zou prenataal kunnen kolven. Dat kan ook rust en ruimte geven. 

Terug
Bovenaan