flesje voor Ilse

Ilse is gegroeid en terug op haar geboortegewicht, dat mocht ook wel eens na 4 weken! Borstvoeding is mooi, maar het is toch wel erg frustrerend dat het nu voor de derde keer weer zoveel moeite en energie kost om je baby genoeg te geven. Ben nog steeds jaloers op die moeders die 'teveel' melk hebben!
Het is dus mooi dat ze gegroeit is, maar als ik daarvoor nog steeds 8-10x per dag moet voeden... Ze komt gewoon nog steeds om de 2 a 2,5 uur, overdag en snachts tussen de 3 en 4 uur ertussen. En dan ben ik ook nog snel meer dan een half uur bezig met een voeding en huilt ze tussendoor meer dan dat slaapt. (behalve snachts gelukkig) Gevolg is; ik sjouw bijna de hele dag met haar rond en wordt er ook nog es doodmoe van.
Vandaag heb ik (o nee, Roelof ) haar dus ondanks de groei toch een flesje gegeven en heeft ze daarna heerlijk lang geslapen en ik ook en heb ik ook nog es tijd gehad om uitgebreid met Hanneke en Wieteke te spelen, in de tuin om te rommelen en met Roelof te praten. Ook wel weer es fijn!
Aan de andere kant baal ik er natuurlijk ook wel weer van dat het toch zo gaat. Maar we moeten natuurlijk wel ervoor zorgen dat de kleine groeit en de moeder ook genoeg energie overhoudt voor de rest van haar gezin... als we dat met 1 of 2 flesjes kunnen oplossen is het ook wel weer mooi!

Hoe gaat het trouwens met jullie, ook van die (BV) problemen of ben ik de enige die hier zo mee sukkelt. Voelen jullie ook 'mislukt' als dat niet goed (genoeg) gaat. Ik kan soms zo depri worden als Ilse steeds maar ligt te brullen en voel me ook wel eens slecht dat ik haar niet sneller/eerder een flesje heb gegeven. Als je begrijpt wat ik bedoel..

groetjes
Klarie

Hi!
Ik heb dus "teveel" melk en dat is ook niet echt een topper hoor...
Hier wordt nu onrustig gedronken, hij heeft net groen gepoept na een avond krijsen van de kramp, arme Mick...
Hij lijkt steeds meer kramp te krijgen trouwens.
Ik denk dat ie teveel voormelk binnen heeft gekregen, wilde ook wat vaker drinken, misschien was het de warmte, ik weet het niet.
Zoals ik het de afgelopen drie weken eigenlijk zo vaak niet (meer) heb geweten.

Ik raak echt een beetje "op" lijkt wel.
Regeldagen, krampen, stuwing tussendoor, etc.
Wij gaan hier afbouwen in ieder geval.
Nu wil ik dat goed doen en heb wat gezocht. Wat je vooral ziet is dat er veel mensen reageren met opmerkingen als: "Probeer het nog even", "Zonde" etc.
Ik vind bv geven heel mooi, maar voor mij is het eigenlijk tot nu toe nog meer frustrerend geweest. Ik heb nu barstende koppijn, huilbuien van de moeheid en dat soort dingen. Maandag ga ik de eerste fles geven.

Welke voeding vervang je? En welke kv geven jullie?
Ik ga eerst eens kijken hoe mijn borsten reageren als ik de voeding vervang waarbij ik de minste melk heb. Ik ben alleen zo bang dat Mick verschrikkelijke kramp gaat krijgen, kan ik nu al weer moedeloos van worden. Maar goed, als hij dan de fles krijgt kan ik beter en meer slapen en heb ik er misschien de kracht wel weer eens voor.
Op het moment dat hij nu begint te huilen krijg ik iedere keer bijna een zenuwinzinking.

Het gaat me best een beetje zwaar vallen, dat stoppen. Over het algemeen zijn de bv-momenten best mooi, knus en intiem.
Wat dat betreft kan je misschien beter gewoon meteen aan de flesvoeding beginnen, dan zou ik ook niet weten wat ik miste. Maar goed, er zijn een heleboel forums waar ik afgemaakt zou worden als ik dat zou zeggen. Ik ken de voordelen en de mooiheid,
maar ik wil ook nog een leuk mens blijven en voor mijn gevoel gaat mijn eigen kwaliteit te hard achteruit op het moment.

Ik voel me niet slecht of schuldig, ik vind het alleen wel jammer, that's all.

Natalie

He Natalie,

Ik lees al een tijd mee, maar reageer eigenlijk nooit tot nu dan.

Wat klinkt jouw verhaal mij bekent in de oren.
Bij mij was het precies zo, ik ben dan ook sinds vorige week overgegaan op flesvoeding en gaf af en toe nog afgekolfde moedermelk. Maar ik merkte dat mijn zoontje het er niet echt lekker op deed. Dus sinds 2 dagen volledig flesvoeding en het gaat nu super met hem, slaapt beter en is een stuk rustiger.(Ik vond juist dat ie meer krampen had met bv dan met fv).  En ik ook, dus voor ons allemaal een juiste keus geweest. Ik zou zeggen je moet doen waar jij je goed bij voelt en als dat flesvoeding is gewoon doen en laat ze maar lekker kletsen.
Ik ben nu erg aan het afbouwen met kolven, ik kolf nu alleen de spanning eruit en ben benieuwd wanneer mijn lichaam er dan mee stopt om melk aan te maken.

Groetjes

Hoi,

Eigenlijk hoor ik hier helemaal niet thuis, maar lees af en toe mee om te kijken welke babies al geboren zijn, en zo kwam ik dus bij jou verhaal uit.

Het klinkt me super bekend in de oren. Ik was met Nick (08-04-'09) ook 10-12 keer per dag en nacht bezig met voeden. Echt frusterend, vooral 's nachts begon me erg op te breken. Ik bleef maar aan het huilen en toen heb ik ook het besluit genomen om te stoppen met borstvoeding geven en ben alles gaan afkolven om het met een flesje te geven. Ik heb dit bij mijn dochter ook gedaan (wegens ziekenhuisopname) en dat was perfect vol te houden.

Nu Nick de moedermelk met een flesje krijgt slaapt hij perfect.
Vanaf de eerste nacht prima doorgeslapen. Nu krijgt hij om 22.30 uur de laatste fles en ik moet hem 's morgens om 08.30 wakker maken. Eerder wakker maken heeft geen zin want dan krijg ik er geen druppel in.

Veel succes er mee!!

Groetjes, Petra (april forum)

Dolfijntje ik wil ook nog even op jouw verhaal reageren.
Je moet de druk er niet meer vanaf kolven want zo blijft je lichaam melk aan aan het maken. Ik deed dit toen ik bij mijn dochter wou stoppen ook maar dit is dus helemaal fout. Gewoon niets meer doen. De eerste paar dagen zijn echt een hel want je borsten staan op springen maar daarna is het helemaal weg en stopt je lichaam met aanmaken van melk. Echt waar. Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes, Petra

Vandaag echt een superdag gehad Ilse kwam opeens om de 4 uur en ik heb bij de voeding van half 12 een 40 cc bijgegeven. Ze sliep tussendoor heerlijk, had er geen kind aan vandaag...
Hoop dat het morgen weer zo lekker loopt!
In overleg met de lactatiekundige geef ik nu dus 1 of 2x 40cc bij na een voeding. Ik gebruik daarvoor de borstvoedingshulpset van medela, die heb ik bij mijn vorige kindje gebruikt om na een valse start de bv weer op gang te krijgen. Kolven is voor mij geen optie, er komt nauwelijks wat uit en ik ben er eeuwig mee bezig! Heb ik echt geen zin in!
Ik geef dus gewone kv bij, Friso normaal.
Als je baby erge krampjes heef tkun je ook friso comfort proberen, dat heb ik voor mijn oudste gebruikt, die had last van krampjes. Comfort is wel dikker, je hebt een papspeen ervoor nodig!
wb afbouwen, je moet inderdaad niet meer stimuleren door wat af te kolven, je kunt natuurlijk ook ervoor kiezen om nog maar 2x per dat live te voeden of om en om, je hoeft niet alleen fles of alleen bv te geven, je kunt ook een combi doen, heb ik ook heel lang gedaan met de oudste twee, sochtend nog bv en savonds ook, verder een fles. Dan heb je ook de voordelen van allebij (gezellig en knus en makkelijk en inzicht in hoeveel je baby drinkt ) Overweeg het eens zou ik zeggen.

nou succes ermee en ik hoor wel hoe het gaat

groetjes KLarie

Hallo dames,

Hier gaat de voeding ook niet over rozen. Ik kan jullie overwegingen om kunstvoeding te gebruiken goed begrijpen, het is loodzwaar.
Bij ons was het probleem dat ik al vanaf dag 1 tepelkloven had omdat Jildau een verkeerde drinktechniek had (wist niet dat dat kon, daar kwam ik na bezoek van de lactatiekundige achter). Ik voed haar sindsdien moedermelk in een speciaal gevormde fles. Maar het afkolven is inderdaad geen pretje, hoewel ik gelukkig wel genoeg melk heb. Het hele riedeltje (verschonen, flesvoeden, afkolven) duurt ongeveer 1,5 uur tot een uur en driekwartier, en dat moet dus elke drie uur weer opnieuw. Dus ook echt een dagtaak. Ik doe dit nu nog omdat de hoop er is dat zij weer aan de borst kan als ik voldoende genezen ben. Ik heb er erg veel voor over om haar moedermelk te geven en straks weer borstvoeding, en daarom investeer ik er zoveel tijd in op dit moment. Maar mocht ze niet weer aan de borst kunnen (omdat de techniek verkeerd blijft) dan weet ik niet hoe lang ik dit volhou. Borstvoeding is prachtig en ontzettend waardevol, maar het moet wel kunnen... Ik kan bijvoorbeeld nauwelijks van huis weg hierdoor.
Ik wil iedereen dan ook heel veel succes wensen met alle voedingsperikelen, zolang je de keuze maakt waar je zelf 100% achter staat kan niemand je er op aankijken want meer dan je stinkende best kan je niet doen! Of dat nou borstvoeding of flesvoeding is.

Nou, ik durf het bijna niet te zeggen, maar het begint hier ergens op te lijken...
Al is het verre van ideaal, dit ritme.
Hij komt nu iedere twee uur overdag.
Met de lunch laat hij er drie uur tussen zitten.
Om 22 u is zo'n beetje de laatste voeding, dan vier uur later weer en tussen die voeding en de volgende zit drie uur.

Nu is mijn man weer even thuis en heb ik weer wat geslapen.
Voeden en verschonen duurt nu een half uur...
Maar zometeen ben ik de hele dag wel in touw en zal ook niet echt veel de deur uit kunnen, tenzij ik ren.
Maar goed, ik probeer nu in ieder geval op deze manier de zes weken maar te halen.

Ik ben zo bang dat zijn darmen heftig gaan protesteren als ik ga wisselen naar kv.
Maar, we zullen zien.
Ik heb het tot nu toe nog steeds kunnen rekken en geef nog volledig bv.
Ik heb nu wel een kolf en kolf steeds kleine beetjes,
heb een voeding in de vriezer staan voor mocht ik er weer doorheen zitten.

Hoop dat dit voorlopig een beetje zo blijft, of dat het verbetert natuurlijk.
Ik vind twee uur ertussen wel erg kort namelijk.

Wat naar van die kloven!
Ik heb er eentje gehad, vrij in het begin al, ik koppelde hem 1 keer niet goed los en toen schoot hij van mijn tepel. Ik dacht dat hij mijn tepel in zijn mond had!
Ik voed sindsdien met hoedjes en dat blijf ik doen.
Ik hoop dat het weer goedkomt voor je!

Wat jullie ook doen ladies, zet hem op!

Terug
Bovenaan