flesje water

Ons zoontje (6 weken) krijgt borstvoeding en zou om de 4 uur moeten eten. Alleen komt hij zo om de twee uur dus ben ik nu aan het proberen de tijden ertussen te rekken dmv het geven van een flesje afgekoeld, uitgekookt water of een speentje. Maar vervangt dat flesje water nu in zijn beleving een voeding? Kan hij "vol" raken van water? Want mijn doel van het uitstellen naar die 4 uur is dat hij dan langer drinkt en ook langer voldaan is. Wie kan mij helpen?
 
Let erop dat je kindje niet meer dan 1 liter vocht binnen krijgt op een dag, want dat kunnen de darmpjes nog niet aan. Krijgt hij nog wel voldoende melk binnen? Misschien beetje bijvoeden met melkpoeder.
 
Hoi Roos,

Met 6 weken komen ze in de regeldagen en hebben meer trek. Door vaak te komen soms al binnen het uur zorgen ze dat de hoeveelheid bv is naar hun behoefte.

Als je dan een flesje water geeft vult dat bij de kleine waardoor de melkproductie het zelfde blijft terwijl hij meer wil. Meestal duurt zo een regeldag een dag of vier soms langer.

Waar water zit kan geen bv zitten.

Ps een paar stukjes terug stond iets over het water geven en de hoeveelheid. Er stond ook bij iemand (weet niet meer wie) dat ze het bij het cb na gevraagt heeft en dat het NIET om de hoeveelheid water gaat maar om de hoeveelheid melk (kunstvoeding dus)

Van bv mogen ze zo veel als ze willen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes
 
Hoi Roos,

Borstgevoede kindjes hoeven zich niet aan een schema te houden en al helemaal niet om de 4 uur. Voor zo'n klein baby'tje is dat meestal veel te lang (dat had je al gemerkt ;-)). Die schema's gelden alleen voor flesvoeding, dus die mag je gerust vergeten :)

Water komt inderdaad in de plaats van voeding: omdat zijn maagje vol is, vraag hij minder snel om een voeding. Maar water bevat natuurlijk geen voedingsstoffen, dus het is beter om gewoon wat vaker te voeden. Het kunnen inderdaad regeldagen zijn. Dat betekent dat hij vaker wil drinken omdat hij een groeispurt heeft. Dan heeft hij de voedingsstoffen dus echt nodig!

Voed hem gewoon lekker op verzoek, je hoeft echt niet op de klok te kijken. Ik vind dat juist zo prettig aan borstvoeding ;-) Zo ben je ook van de stress af van moeten rekken tot de volgende voeding. Van borstvoeding krijgen ze nooit te veel!

Groetjes,
Pauline
 
Bedankt voor jullie reacties.

Op het cb zeggen ze dat je die kleintjes nu wel in een ritme moet gaan sturen dat ze dus om de 3 á 4 uur komen. Zodat ze 's nachts ook doorslapen (sinds 2 nachten!!, om 23.00 de laatste voeding en om 06.00 de eerste omvervolgens weer tot 09.00 te slapen)

Als hij om de 2 uur drinkt dan drinkt hij hooguit 5 minuten en als hij na 4 uur komt drinkt hij 10 minuten dus naar mijn idee krijgt hij even veel binnen. of hij nou 2x 5 minuten krijgt of 1 x 10 minuten.

Ik kan (ook) nog niet inschatten of hij honger of zuigbehoefte heeft.
Hij huilt ook haast nooit dus wanneer hij huilt heb ik de neiging hem meteen aan te leggen terwijl hij het andere moment ook te "troosten" is met een speentje.

Ik krijg zoveel verschillende reacties en mensen zeggen dat je op je intuitie af moet gaan maar die weet het ook even niet :)
 
Hallo Roos,

Mijn dochter is inmiddels al weer 6 maanden en wilde ook veel vaker drinken dan om de vier uur. Ik ben het langzaam gaan opbouwen, steeds meer tijd tussen de voedingen. Ze ging steeds beter drinken en er zat steeds meer tijd tussen.

Ze zeggen overigens dat je baby met name de eerste 5 minuten de meeste melk binnenkrijgt en daarna is het nog een beetje sabbelen. Het is veel relaxter als er wat meer tijd tussen zit, zeker voor jezelf.

Succes
 
Ik snap dat je intuïtie het ook niet altijd weet, het is ook niet altijd even duidelijk ;-) Persoonlijk heb ik me nooit zo afgevraagd wat er aan de hand was: als ik ze aan de borst stilkreeg, vond ik het allang best :)

Het advies van het cb... tja, je moet zelf weten wat je ermee doet. Het is in elk geval geen medisch advies, maar meer "opvoedkundig" advies. Zij vinden blijkbaar dat je een baby al moet opvoeden en sturen.

Persoonlijk denk ik dat jouw zoontje misschien zelf bezig is zijn voedingsschema te "sturen". Hij is aan het leren doorslapen (vroeg trouwens!) en dan lijkt het me logisch dat hij overdag vaker wil eten. Hij tankt zich gewoon vol voor de nacht! Het gevolg van dat vaak drinken is dat jouw melkproductie overdag toeneemt. Als dat eenmaal voor elkaar is, heb je goede kans dat hij weer langer tussen de voedingen laat. Maar op zich is het heel normaal als hij om de 2/3 uur wil drinken hoor.

Karen, het is niet zo dat er na 5 minuten geen of amper meer melk uitkomt. Tijdens het voeden wordt er ter plekke nieuwe melk aangemaakt, dus die toevoer gaat gewoon door. Na de toeschietreflex komt juist de vette achtermelk, die goed is voor het groeien.

Groetjes,
Pauline
 
Hoi Roos,

Ik heb een kindje van een jaar inmiddels en geloof me: ze zoeken echt hun eigen ritme wel! Van het volmaken tot die 4 uur om zijn, word je zelf hartstikke gek! Je hebt dan het idee dat je continu aan het sussen en stillen bent! Ik heb gewoon naar m'n zoontje geluisterd en gevoed wanneer hij wilde. Dat was soms na 1,5 uur en soms na 4 uur en na 6 weken sliep hij nachten van 8 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens en dat doet hij nu nog altijd! Persoonlijk ben ik van mening dat kindjes op latere leeftijd meer tevreden zijn als ze in het begin ook gewoon naar behoefte gevoed zijn, maar daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn.
Succes!
 
Terug
Bovenaan