Flessen afbouwen

Hoi allemaal,

Volgende week wordt onze eerste kleine een jaar. Hij krijgt in de ochtend en in de avond nog een fles. De fles 's ochtends zijn we aan het afbouwen sinds deze week. Hij krijgt nu eerst een boterham met wat water en daarna een flesje van 90+3. In de avond krijgt hij een fles van 180+6.
Hoe zouden jullie de fles in de ochtend verder afbouwen? Ga ik hem dan 's ochtends al twee volkoren boterhammen geven en tijdens de lunch weer? Ik vind vier sneden brood voor zo'n kleintje zo veel! Ik vind ook het beleg voor op het brood een steeds lastigere keuze worden. Hij krijgt eigenlijk vaak hetzelfde.

Even een kort schema zodat jullie een beeld hebben en misschien tips:
08.00u boterham
08.45u fles 90+3
10.45 fruit 200gr
12.45 twee sneden brood
15.30 koekje/yoghurt/soepstengel (zoiets)
17.00 avondeten 200gr
19.00 fles 180+6

Hebben jullie tips? Ik wil m'n kind niet overvoeden natuurlijk en het lijkt alsof hij altijd kan eten, want hij weigert niks ?.
Dank jullie voor het meedenken alvast!
 
Onze dochter is 13 maanden en krijgt nu nog drie flessen. Het was steeds zo warm en echt voldoende water dronk ze nog niet.

We hadden de middag fles al weg gelaten maar toch weer even erbij gepakt. We hebben de fles gewoon in 1 keer weggelaten en rond 15.30/16.00 een snackje. Ging prima.
Wij geven nog wel opvolgmelk. Nog twee potten en dan gaan we over op halfvolle melk.
 
Hey, waarom wil je het melk precies afbouwen?

4 sneden brood hoeft ook niet per se, je kan de kleine sochtends wat pap geven waar dus melk in zit en bij avondeten zou ik ook wat melk erbij geven naast het avondeten wat hij mee eet. Savonds voor het slapen kan je hem dan water aanbieden
 
Super fijn dat de kleine zo goed eet toch ;-)
Hier precies hetzelfde. Ons meisje is net 1 geworden.
Het afbouwen ging bij ons eigenlijk helemaal vanzelf. Ik zou er niet te veel druk bij jezelf opleggen hoor. Misschien de avondfles eerst afbouwen? Avondeten wat later? Naar 17:30/18:00 en wat yoghurt erna. Dan is die fles van 180 al snel teveel of zelfs niet meer nodig. In de ochtend vind ik 2 boterhammen ook wel veel. Hier 1 boterham en wat fruit.
Succes! ?
 
Hoi dit is onze schema vanaf 1 jaar hij is bijna 2 en is nog steeds het zelfde. Soms geef ik wel een extra boterham dat is dan ook max 3. Ik heb zelf geen flesjes afgebouwd.

Ontbijt 150 ml melk + een boterham
Tussendoortje fruit
Lunch 1 boterham met fruit of
Tussendoor middag 150 ml melk + snacks bijv maischips of een koekje
Avondeten + toetje
19:00 slapen tot ochtend
 
Hoi,

Waarom wil je ze afbouwen? Drinkt je kindje genoeg water oid overdag? Bij onze oudste nu bijna 4. De flessen overdag vanaf een jaar gewoon vervangen voor beker koemelk. Avondfles iets langer gehouden zodat ze goed zo slapen en wij vonden dit een fijn knuffelmoment. Toen zij koemelk goed dronk, na het avondeten ook een gewone beker melk gegeven.

Bij de jongste nu 11 maanden, zijn wij ook bezig met flessen laten vervallen. Ze drinkt voldoende water. Wij proberen nu sinds vandaag alleen nog een fles na het avondeten te geven. Tussendoor krijgt ze wat yoghurt of alvast een klein beetje koemelk om te wennen.

Doe wat voor jouw goed voelt en waar jij je prettig bij voelt. Er is geen goed of fout. Heeft je kindje tijdelijk 4 boterhammen per dag nodig zou ik deze gewoon geven. Kreeg onze oudste ook een tijdje en nu eet ze weer met moeite 2 sneetjes brood. Volg je kindje en je gevoel.?
 
Mijn zoontje is nu 14 maanden en krijgt nog ongeveer 1.5 fles per dag, dit met name omdat hij nagenoeg niks anders drinkt. Hij is nogal aan het rommelen met zijn kiezen die door komen (komen na elkaar telkens) en vind het belangrijk dat hij wel vocht binnen krijgt.
Bij ons ziet het er ongeveer zo uit (ik heb echt geen vaste tijden met eten en ook de hoeveelheid verschilt elke keer weer):
Wakker worden ongeveer 06.30 - 07.00 fles 200 ml opvolgmelk (deze hou ik er nog in tot hij zelf niet meer wil drinken, zo krijgt hij in ieder geval wat vocht binnen)
Rond 07.30 havermout met fruit, ongeveer 20 gram havermout met halfvolle melk en een paar stukjes geprakte banaan (of aardbei of iets anders)
Na zijn 1e slaapje een stukje fruit (meestal rond 11 uur)
Lunch rond half 1/1 uur max. 2 boterhammen (ene keer eet hij alles op, andere keer eet hij amper wat, als hij meer wil krijgt hij meer maar is nog niet voorgekomen). Na zijn broodje nog een beetje fruit of een knijpfruitje (dit met name omdat hij dus slecht drinkt)
Na zijn 2e slaapje een maisvinger/koekje
Avondeten rond half 6/6 uur, probeert zoveel mogelijk met ons mee te eten. Daarna ongeveer 100 gram magere kwark
19.00 nog een klein flesje 90ml+3 opvolgmelk, kreeg eerst weer een volle fles maar drinkt amper wat, deze fles laten we nu ook wel eens weg. 
Hij krijgt gedurende de dag water (of halfvolle melk tussen de middag) aangeboden in een beker.
Mijn zoontje heeft telkens vrij gemakkelijk de flessen afgebouwd, zodra hij telkens minder ging drinken heb ik de fles weggelaten. Ze hebben de melkproducten nodig wanneer je geen fles meer geeft, dus geef dan gewone melk of kwark/yoghurt. 
Volg je kindje!
 
Ik ben toen mijn zoontje 1 jaar was geworden eerst gestopt met de ochtendfles en een week later met de avondfles. Gaf beide helemaal geen problemen. Hij drinkt overdag niet heel veel, dus ik geef hem 's ochtends een flinke kom brinta. Vindt hij heerlijk. Tussen de middag warm eten met een danoontje. En s avonds 1 of 2 sneetjes brood. Ligt er net aan hoeveel honger hij heeft. Tussendoor fruit en zo'n dadelreep vaak. Op sommige dagen lijkt het alsof hij weinig eet, maar hij slaapt gewoon de nacht door en lijkt niet hongerig. Dus het zal wel goed zijn denk ik dan. Gewoon je kindje volgen in zijn of haar behoeftes.
 
Terug
Bovenaan