Flesvoeding bewaren

Vannacht heb ik perongeluk het restant (30cc), wat over was van de vorige voeding, gegeven aan mijn kindje van 6 weken oud. Deze fles stond er al ruim 3 uur. Normaal gesproken krijgt hij borstvoeding en dit mag 4 uur buiten de koelkast staan. Nu had ik begrepen dat flesvoeding (kunstvoeding) maar 1 uur buiten de koelkast mag staan en dat je zelfs de restanten moet weggooien. Ik voel mij natuurlijk nu erg schuldig en hoop niet dat hij ziek wordt van eventuele bacteriën. Meer ouders die dit is overkomen?
 
Goedemorgen,
Ik kan het me zo niet herinneren, maar het is bij ons vast ook wel eens gebeurd dat een fles langer dan een uur heeft gestaan. We hebben 2 kindjes die met kunstvoeding groot zijn geworden (nu 2 en 4 jaar). Wij maken de kunstvoeding met koud+kokend water aan. Dat kan omdat in Nederland het kraanwater schoon genoeg is, warm water uit de kraan wordt niet aangeraden, omdat daar metalen uit de leidingen in opgelost kunnen zijn.  Maargoed, in dat koude water zouden dus wat bacterien kunnen zitten die kunnen gaan groeien als de fles lang buiten de koelkast staat. In de koelkast doen wij trouwens ook niet. Ik denk dat het niet zo snel misgaat, en je zult het ook zeer lastig kunnen zeggen want met 6 weken hebben de meeste babies toch nog krampjes. Alleen als hij nu echt aan de diarree gaat, dan zou je achteraf kunnen zeggen: misschien was dat het. Maar ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Het gebeurt heus wel vaker en je kunt er nu toch niks meer aan veranderen ;)
 
Ik snap heus dat het niet gewenst is, en dat je het zoveel mogelijk moet zien te voorkomen. Maar het kan een keer gebeuren, en dan heeft het geen zin om je daar nog heel druk over te maken.
 
Hooi,
Ter geruststelling; toen onze dochter van toen 3 maanden in het ziekenhuis lag met het rs virus aan de sonde voeding ging dat zo: 
Voeding 1 uur lang proberen via fles. Dan bellen voor verpleging zodat het restant via de sonde gegeven kon worden. Dit duurde meestal ook zeker nog 45 min tot een uur voor ze er waren en dan werd het restant (vaak nog meer dan de helft van de fles) in een druppel snelheid van 1 uur door de sonde gedaan. 
Volgens het ziekenhuis allemaal dikke prima. Voeding werd in de ochtend voor alle kindjes klaar gezet en opgewarmd. Dus bij fles tijd, bellen en dan brachten ze een flesje. 
Als ze het in het ziekenhuis doen, zou ik et niet al te veel van wakker liggen. Natuurlijk proberen te voorkomen maar je kindje zal niet doodziek worden van 1x een wat langer staand restantje. Komt echt goed :) 
 
Als het ons om wat voor reden beter uitkomt als we de fles klaarmaken en t in een thermoskan doen en 3u later geven (als we deur uit moeten of onderweg met de auto zijn) doen we dat. Persoonlijk neem ik het niet zo nauw met al die regels en adviezen, gebruik gewoon mn gezond verstand. S nachts maken we de fles uit gemak met heet kraanwater. Heb twee zoontjes van 2,5 en 5maanden die er prima groot mee worden. 
Geen drama, geen schuldgevoel, er gaat je kindje niks gebeuren. Dont worry.
 
Als wij onderweg een fles moeten geven, nemen we water in een thermosfles mee en een poedertoren met de juiste hoeveelheid poeder.
En ik kan me voorstellen dat ze in het ziekenhuis alle melk met gesteriliseerd water maken (uitgekookt water), waardoor het langer houdbaar is. Je wilt kindjes met RS natuurlijk niet ook nog aan bacteriegroei blootstellen.
Maargoed, ik zou me inderdaad als het een enkele keer gebeurt niet te druk maken. 
 
Terug
Bovenaan