Ik wil ook even zeggen dat kolven idd ontzettend intensief is... Ik heb mijn zoontje 10 weken afgekolfde moedermelk gegeven, maar heb daar (voor 1 kind! Laat staan een 2-ling...) echt enorm veel uren in moeten investeren, zelfs met een dubbele elektrische kolf. Per voeding was ik, alles bij elkaar 1,5 uur minstens kwijt, soms wel 2. Om dan een uurtje later het hele riedeltje opnieuw te moeten doen.
Het zwaarste waren de regeldagen, dagen waarop de productie opgekrikt moet worden. Normaal doe je dat door je kindje vaker aan te leggen, dus ik moest ook vaker kolven, soms wel 10-12 keer per dag! En dat 2-3 dagen achter elkaar. (en dan nog tenauwernood genoeg melk hebben...)
Daar komt ook nog bij dat een flesje moedermelk ip niet in magnetron warm gemaakt mag worden, maar met een flessenwarmer, dat duurt vrij lang (en zoonlief maar krijsen van honger...), toch zeker 8-10 minuutjes. Terwijl een fles kunstvoeding binnen 2 minuutjes klaar kan zijn!
Dus, nee, ik zou kolven ook echt niet overwegen, dan kun je echt beter 'gewoon' borstvoeding geven, kost minder tijd! Maar als je daar ook al aan twijfelt, dan lekker kunstvoeding hoor meid! Een 2-ling lijkt me idd al druk genoeg...