Fluxus....heeft iemand dit ook gehad?

Beste allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik heb een mooie bevalling gehad, ten minste het was geen " hel" ik kon alles redelijk goed opvangen door mijn ademhaling(yoga), maar tijdens mijn persweeen kreeg ik twee prikken in mijn been, oxytine waarschijnlijk, daarna ging alles heel snel, mijn dochter kwwam ter wereld: gezond en wel! Maar met mij ging het vanaf dt moment niet goed, ik begon hevig te bloeden en viel na verloop van tijd flauw..De ambulance werdt gebeld, deze kwam veel te laat waardoor ik nog veel meer bloed verloor. Eenmaal in het ziekenhuis kreeg ik weeen opwekkers om mijn placenta te sluiten, eerst pillen daarna een infuus. pas de volgende dag stopte het bloeden. Na het hechten werdt er een inwendig onderzoek gedaan om te kijken of er niks achter gebleven was. dat was geen pretje! Nu kreeg ik ook bloed en natuurlijk zoutoplossing en plasma.

Ik heb eerelijk gezegd echt een hel nacht gehad. Mijn kindje, wat er net was, moest in het ziekenhuis zelf maar alles uitzoeken, ze werdt niet opgepakt als ze huilde, en ik kon het niet. (mijn vriend was even een uurtje gaan slapen thuis, dat moest van mij want we waren al uuuren wakker)

ik wilde de volgende dag perse naar huis, na veel gezeur mogt dat ook, ik hoefde verder niks te doen volgens hen, ik kreeg geen na controle, niks. maar de weken hierna waren verschrikkelijk, ik wist dat het lang kon duren voor ik weer wat kon doen, maar dit werdt me te gek, ik bleef bijna flauw vallen en kon geen reet. toen de kraamzorg weg was waren we mooi aan onszelf overgeleverd, ik kon niks, behlave mijn kind voeden en verschonen, en mijn vriend moets en werken, oken, afwassen, wasse nou ja alles dus. Terwijl ik probeerde bezoek nog wat af te houden, heb ik de huisarts gebeld want wilde mijn HB(ijzer gehalte) weten, datw as dus veeeel te laag. 4,4. Moest toen weer tterug naar het ziekenhuis voor een ferro infuus. uren wachten samen met een kindje van bijna 1.5 week...en daarna eerst 5 keer niet goed geprikt worden, waarna ik dan eindleijk een infuus kreeg. Het gaat nu iets beter, maar ben natuurlijk nog niet tevreden, wil gewoon lekker naar buiten met mijn dochter, leuke dingen doen, gewoon de was ophangen lijkt me al fantastisch!

Maar nu is eigenlijk mijn vraag, ik heb navraag gedaan en die prikken die ik in mijn been gehad heb van de verloskundige die schijnen helemaal niet meer te mogen, misschien hebben ze zelfs de Fluxus(die bloeding) veroorzaakt, omdat je baarmoeder samentrekkende ween opwekkers krijgt terwijl je kind er nog in zit en dusKAN je baarmoeder helmaal niet sametrekken...Mijn baarmoeder die was gewoon helmaal moe toen het nodig was samen te trekken...en kon dus niet meer, waardoor ik bleef bloeden.
Vind het zo ^%&^ balen dat ze dat heeft gedaan, misschein was er anders wel niks gebuerd en kon ik nu meer genieten vanb mijn "kraamtijd". Zeker als ik bednek dat de bevalling goed ging, was een uur aan het persen en het kindje was er bijna(toen kreeg ik die prikken, waarom??) en de placenta kwam ook binnen 20 minuten...waarom ik daarna dan nog een prik kreeg(de derde)???

weet iemand meer? Over een fluxus? over die prikken?

Ik ehb niet het hele verhaal opgeschreven omdat ik dat gewoon weg nog niet kan, dit is de beknopte versie. ik heb een hoop fouten gemaakt in de spelling maar ben te lui/moe om ze te verbeteren:sorry!!

bedankt alvast als je reageerd!

groet

hoi,
meid wat heb jy meegemaakt!
ik moet zeggen dat ik je niks wyzer kan maken over die prikken,
maar zal wel eens op het net snuffelen,als ik wat vind stuur ik het je meteen
door!en dan te bedenken dat het zo mooi kan zyn..bevallen,
myn eerste bevalling was ook 'hels' en ik wou het absoluut niet wéér
nu is de jongste byna zeven maand,de oudste byna drie jaar,
de tweede bevalling was puur hemels dus het kan echt,een leuke kraamtyd,
maar ik vind het echt jammer dat je dit overkwam.
succes met je baby!!geniet maar héél véél van deze tyd,hy komt niet meer terug!
groetjes en succes,anne

Hoi,

Heb deels hetzelfde meegemaakt als jou....
Na 2 dagen weeën om de 5 minuten, had ik eindelijk voldoende ontsluiting en mocht ik dus gaan persen. Nadat mijn prachtige dochtertje geboren was, kreeg ik direkt 2 spuiten in mijn been, maar de placenta wilde niet goed loslaten. Ik bleef ondertussen steeds doorbloeden, en na wat geduw op mijn buik liet ie gelukkig los..
Ik kreeg toen direkt zo'n infuus met zoutoplossing, en ik was wel zwak, maar ach dacht ik; dat hoort er natuurlijk bij!
Ik heb toen verder geen bloed gekregen, omdat ik toch nog zelf kon douchen en een klein stukje lopen. Ik ben wat dat betreft ook wel wat hard over mezelf, ik had namelijk maar één doel voor ogen; "Ik wil naar huis, met man én kind!"
Dus toen ze mij vroegen, gaat 't wel? Zei ik met een grote glimlach: Ja hoor! Ik voel me prima!

De volgende dag ben ik naar huis gegaan, maar ik voelde me absoluut niet goed.. Ik had veel last van hartkloppingen, en viel steeds bijna flauw.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben na 2 dagen tóch nog in het ziekenhuis beland met mijn dochtertje (in eerste instantie vanwege haar, omdat ze namelijk niet wilde drinken, dit ging gelukkig al heel snel goed), totdat ik op de kinderafdeling driegde flauw te vallen tijdens het voeden. Toen heb ik alsnog bloed gekregen, maar ik vond dit zo'n raar gevoel en idee, had jij dat ook?
Mijn Hb was 3.6, dus ook veel te laag, na het bloed was ie 4.4. Toen wilden ze nog meer bloed geven, maar dat wilde ik niet...stom eigenlijk, maar ik voelde me al een stuk beter!
Na een paar dagen kwamen we thuis, en het duurde inderdaad wel een tijdje voor ik de oude was. Ik heb wel staalpillen gekregen, en ik gebruikte elke dag Floradix-kruidenelixer. Binnen 2 maand had ik weer Hb 7.nogwat.

Dus het komt gelukkig vanzelf weer goed, maar je moet echt rust nemen, en goed eten! (groene groenten combineren met jus d'orange, bruin brood met appelstroop enz)

Ik wens je heel veel sterkte, en geniet ondanks je gezondheid van je kindje want het gaat zo ontzettend snel!

Liefs Fiona

Hi,

Wat sneu voor jou dat het zo gelopen is. En dat je zelfs nu nog niet hersteld bent van de bevalling. Ik weet niet wat voor injecties je gekregen hebt, kan ook met resusfactor van jou en je kind te maken hebben....

Maar ik weet wel dat je recht hebt om je dossier in te zien. Vraag je dossier op bij de verloskundige en kijk wat voor injecties je gekregen hebt. In jouw dossier hoort te staan welk middel ze hebben ingespoten. Alle medische gegevens moeten ze bijhouden. Met deze informatie kan je aan een gynacoloog vragen of deze injecties schade hebben kunnen veroorzaken. Een gesprek met de desbetreffende verloskundige zou misschien ook kunnen helpen.

Een bloeding kan natuurlijk altijd gebeuren, hoeft niet aan de injecties te liggen. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, zou je alle info op kunnen vragen. Hopelijk kan je met alle gegevens je bevalling een plaatsje geven en beginnen met het verwerken ervan.

Heel veel sterkte, groetjes Nynke

Je hebt een akelige ervaring gehad. Wat betreft je vragen: oxytocine, merknaam syntocinon, mag pas na de geboorte van de baby gespoten worden. Tijdens de ontsluiting en uitdrijving is dat absoluut verboden in een thuissituatie.  
Een fluxus is een  onvoorspelbare, (gelukkig zeldzame) complicatie van een bevalling. Als het gebeurt zal de verloskundige eerst oxytocine spuiten, meestal 2 ampullen in 1 keer, de blaas legen en proberen de placenta zo snel mogelijk geboren te laten worden.   Na de geboorte van de placenta kan dan eventueel nog een   ander medicijn gespoten worden, methergine. Dit mag pas als de placenta er al is en veroorzaakt een sterke samentrekking van de baarmoeder.
Bloedverlies komt meestal omdat de baarmoeder niet goed samen trekt. Een enkele keer doordat er een slagadertje in een inknipping of  inscheuring blijft stromen. Dan is snel hechten de oplossing. Als iemand blijft bloeden dan moet je inderdaad naar het ziekenhuis.
Probeer met je verloskundige te praten. Als dat niet bevredigend verloopt kun je je wenden tot de klachtencommissie van de knov. Info daarover hoort zichtbaar in de wachtkamer te hangen of in de praktijkfolder of op de website van de praktijk  vermeld te staan.  Anders kun je kijken op www.knov.nl   Daar vind je alle info die je nodig hebt.  

bedankt voor alle reacties! heel fijn om te lezen allemaal!
Het klinkt inderdaad een beetje hetzelfde als jouw verhaal! Vind het ook vreemd om bloed te krijgen maar het kon echt niet anders die nacht, ik had niet veel meer over, heb in totaal 3 packs gehad en nog wat plasma. Nog even een vraagje, hoe heb jij je HB omhoog gekregen met die pillen?? Bij mijj kon dat niet...raar toch ! Ik moest weer aan het infuus..Had jij ook dat je nog weken doorbloede? Ik weet wel dat het normaal is als je even doorbloed, maar is 4 weken ook normaal??Ik verlies namelijk nog steeds bloed en stolsels..
Ook heb ik iedere dag verschrikkelijke koppijn, hoort dat ook bij dat lage HB?

Verloskundige wat ben ik blij dat jij reageerde! Want ik heb echt die oxotycine gekregen!! Ik heb van een andere VK ook al gehoord dat dit helemaal niet mag als de baby nog in de buik zit!
Ben nu overtuigd dat ik een gesprek wil met mijn VK, wil weten waarom ze dat heeft gedaan...

ben vaak nog erg boos, en moet ook vaak janken om wat ons is gebeurd...het heeft wel een grote impact gehad op mij, zeker omdat niks is goed gegaan voor mijn gevoel, alleen de bevalling tot die 6 cm ontsluiting, toen kwam de VK en veranderde alles..helaas... Heb soms het gevoel dat ik nooit had moeten bellen, gewoon alles zelf moeten doen, en als het dan nog mis ging alsnog bellen. Heb namelijk ook een %^ kraamverzorgster gehad die bij de bevalling was, ze was herintreetster en wist van niks, ze stond alleen maar te stressen over de intensiteit en duur van de weeen, ze stond alleen maar te met zo'n klokje boven mijn hoofd te "timen". ze wist niet hoe al het bloed op te vangen wat er uit mij stroomde zodat ik dagelijks nog herinnerd wordt aan die nacht want alles zat er onder, mijn bed, vloer...er is ook een klacht tegen haar ingediend door de VK, want ze wist gewoon niks..Ze kon het bloed niet wegen(dat doen ze om in de gaten te houden hoeveel je verliest), omdat ze de weegschaal niet kon eiken...

Heb nu zulke rare dingen, ben soms woordblind, duizelig, zie vreemde vlekken, plassen doet zeer(van cateter)...baal er zo van dat ik me niet goed voel. Ik ben gelukkig wel een " harde" zoals ze dat noemen, want ga heud wel door, en hang gewoon wel die was op, loop lekker met mijn kindje buiten totdat ik dnek: " nu gaan we terug want voel me slecht"...tja ik moet wel leuke dingen blijven doen anders zit je thuis, in bed de hele dag...dat kan ik dus niet!!
Doe verder wel rustig aan, neem inderdaad iedere dag Floradix, en eet zeer gezond. Maar het ergste is misschein wel dat ik kans heb op herhaling van die fluxus, mag in ider geval nooit meer thuis bevallen...Ik geloof dat ik zo ie zo nooit meer wil bevallen, niet om de bevalling maar wel om alles wat erna is gebeurd...een grote nare droom...

bedankt lieve mensen voor jullie reacties, doet me goed!

groetjes, sanne

Hoi Sanne,

Nog even antwoord op je vraagjes;
Ik heb toen van de huisarts staaltabletten gekregen, en die helpen denk ik echt wel hoor!
Ik zou gewoon even informeren bij je arts, want dan ben je er veel sneller bovenop!! Je kunt echter door die tabletten wel wat een moeizame stoelgang krijgen, dus daar moet je dan even om denken. Ik heb toen lactulose siroop gekregen, om het allemaal wat zachter te maken..
Wat dat bloeden betreft; dat heeft bij mij ook minimaal 6 weken geduurt. Het was alleen op laatst wel véél minder dan de eerste weken. Als het bij jou nog steeds even veel is als in het begin, dan zou ik dat ook even vragen aan je huisarts want ik weet niet of dat normaal is.

Heel veel sterkte ermee, hopelijk zien we je binnenkort weer op het forum met het nieuws dat je je weer helemaal als vanouds voelt!

Liefs Fiona

Als je werkelijk die oxytocine hebt gehad voor de baby is geboren vind ik dat meer dan schandalig. Het is verboden en niet voor niets. Of je daar de fluxus van hebt gekregen kun je je afvragen. Vroeger en ik bedoel dus meer dan 25 jaar geleden, werd oxytocine wel eens tijdens de uitdrijving gegeven in je been. De gedachte erachter was dat dat de weeen zou versterken, waardoor de kans op een lange uitdrijving en de kans op een fluxus juist minder werden. Maar er werde weeenstormen gecreeerd en daar zijn kinderen aan overleden. Dus tegenwoordig wordt er nog uitsluitend oxytocine gegeven via een infuus als de baby nog niet geboren is.  Dus als het echt gegeven is voor de geboorte, dien dan  alsjeblieft een klacht in.
De andere dingen die je beschrijft horen wel bij de   bloedarmoede. Bloed bestaat uit meer dan ijzer alleen en al die andere stoffen en mineralen ben je  ook kwijt. Je hebt al floradix en ijzertabletten. Van ijzertabletten kun je harde ontlasting krijgen, maar eenborstgevoede baby kan er ook erg krampjes van krijgen.  
 Ik ben zelf altijd voorstander van 1/2 bietensap, 1/2 appelsap uit de sapcentrifuge. Bieten zijn erg rijk aan stoffen die je nodig hebt, maar bietensap is smerig. Maar doe er half appelsap bij, van dat biologische en het is heel lekker. verder zelf getrokken soep, elke ochtend een eitje, augurken en snijbiet.
Na 4 weken hoor je zeker geen stolsels meer te verliezen. Ik zou toch nog even contact opnemen met het ziekenhuis. Dan kunnen ze kijken of er toch niet een placentarestje of vliesrest is achtergebleven en of je baarmoeder behoorlijk naar beneden gaat.
Die hoofdpijn kan nl komen van de bloedarmoede, maar ook van een beginnende baarmoederontsteking.
Het is een weinig vrolijk verhaal, je hebt het behoorlijk voor je kiezen gehad. Ik hoop dat je toch nog een beetje van je kindje kunt genieten. Heel veel sterkte in elk geval.

Terug
Bovenaan