Fluxus

Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje. Ik heb nu twee bevallingen meegemaakt en zeer verschillende kan ik wel zeggen. De eerste duurde 19 en een half uur, met vanaf het begin rugweeen om de 5 minuten. Ik begon thuis en eindigde in het ziekenhuis omdat het hoofd(je) niet verder kwam. Ik had amper persweeen en mijn zoontje (van 3900 gram) is met de vacuumpomp gehaald. Daarna trok mijn baarmoeder niet meer samen en had ik een fluxus (bloedverlies) van 1 liter.
De tweede bevalling begon ik in het ziekenhuis en die duurde al met al 4 en een half uur, waarvan de persween zo sterk waren dat het amper 5 minuten duurde voor mijn tweede zoontje (van 3910 gram) eruit schoot. Het bloedverlies was normaal. Ze zeiden toen dat ik de volgende keer thuis zou mogen bevallen. Maar nu is het zover dat ik zwanger ben van de derde en nu willen ze perse dat ik in het ziekenhuis beval, voor de extra zekerheid en ik wil heeeel graag thuisbevallen. Heeft iemand argumenten om mij te steunen? Please!

met 1 liter bloedverlies heb je net een kritische grens bereikt. Maar als ik zo hoor hoe die eerste bevalling is verlopen en dat je geen nabloeding hebt gehad bij de tweede denk ik dat het risico niet al te groot is. Waarom is je verloskundige er zo op gebrand dat je in het ziekenhuis bevalt? Heeft zij misschien net een nare ervaring gehad? Dat kan best meespelen. Bespreek het eens rustig met je vk zou ik zeggen. Stel voor dat je chlorophyllkorrels gaat gebruiken vanaf 34 weken. Dit is een homeopatisch middel dat nabloedingen voorkomt en de baarmoeder na de bevalling beter doet samentrekken. En mischien vindt zij het een prettig idee om je meteen na de geboorte van je kindje 10 eenheden syntocinon toe te dienen. Dit kan ook helpen. Bespreek ook hoe goed je slaapkamer te bereiken is voor een ambulancebrancard. In shock een raam uit getakeld worden is niet alleen voor de kraamvrouw traumatisch. Vraag of ze altijd infuusnaalden bij zich heeft en hoe haar vaardigheden op dit gebied zijn. Sommige verloskundigen hebben een nascholing gevolgd en zijn heel handig met inbrengen. Laat vooral de onderbouwing van de ziekenhuis bevalling van haar komen. Overweeg eventueel als het mogelijk is om over te stappen naar een andere praktijk. En als niets helpt, bel dan pas gewoon wanneer je weeen om de 2 minuten hebt. Niet elegant, maar als ze binnenkomt met persweeen heeft ze weinig keus.

Wat is de reden dat ze je het liefst in het ziekenhuis willen hebben?? Want inderdaad, ik zou zeggen na een goed verlopen tweede bevalling zou een thuisbevalling niets meer in de weg moeten staan?? Wanneer er geen medische indicatie aanwezig is (en volgens mij is deze er nu niet) dan hoef je niet in het ziekenhuis te bevallen. Als jij je thuis het prettigst denkt te voelen is dat een prima argument. Jij moet bevallen!!!
Ik wens je heel veel succes, laat je het ons nog even weten??

Draai het eens om: komt de vroedvrouw wel met goede argumenten?
Ik ben nu 40 weken zwanger van mijn 2e; omdat ik tijdens mijn eerste zwangerschap in de 5e maand een bloeding heb gehad en mijn 1e kindje totaal onverwacht nog geen 5 pond woog bij z'n geboorte, en ik bovendien 2 miskramen tussendoor heb gehad, heb ik deze zwangerschap bij de vroedvrouwen in het ziekenhuis gelopen. Het is ook hun bedoeling dat ik in het ziekenhuis beval. Maar mijn kindje is uitstekend gegroeid, precies in de curve en ik woon vlakbij het ziekenhuis en op de begane grond, dus ik hoef ook niet zo nodig naar ziekenhuis. De vroedvrouwen hebben mij geen goede argumenten gegeven voor een verplichte ziekenhuisbevalling en ik heb mijn huisarts gevraagd wat er zou gebeuren als ik 'per ongeluk' te laat zou bellen.. Mijn huisarts zei dat er dan gewoon een dienstdoende vroedvrouw naar mijn huis toe wordt gestuurd en die zal mijn bevalling dan gewoon thuis begeleiden. Je mag toch zelf uitmaken waar (het) je het best bevalt!! Succes

Mijn eerste bevalling was ook in het ziekenhuis. De tweede ook, maar nu ik zwanger ben van de derde moet ik thuis bevallen. Ik krijg geen medische indicatie omdat de zwangerschap normaal verloopt en de tweede bevalling zonder complicaties verliep. Dus als ik jou was zou ik nog eens goed informeren wat de reden is dat je niet thuis mag bevallen. Als het klopt hebben ze je dus een medische indicatie gegeven hebben ze je dat niet verteld dan wat die is? Als zij geen goede argumenten hebben mag jij zelf beslissen of je thuis bevalt. Bij mij is het dus andersom: ik wilde in het ziekenhuis bevallen maar dat mag ik dus niet dus krijg ik het ook niet vergoed. Ik heb me er nu wel bij neergelegd dat ik (voor het eerst) thuis ga bevallen. Ik moet trouwens nog zien en dan geloven dat dat gaat gebeuren. Maar ja als het nodig is zit ik zo in het ziekenhuis denk ik dan maar.

Meiden, wat een lieve reacties allemaal!
Ik zie het weer helemaal zitten om het erover te hebben met de verloskundigen. Bedank allemaal, voor de tips en de steun. Zodra ik meer weet zal ik het hier laten weten.

Even voor de anoniem boven Jannekes reactie; als jij in het ziekenhuis wilt bevallen, doe je dat toch? Dan maar op eigen kosten, maar dan voel jij je tenminste op je gemak!

Wat betreft Janneke: heb jij zulke nare ervaringen in het ziekenhuis? Meestal gaan vlk's voor een thuisbevalling, dus je mag toch verwachten dat ze je niet voor niets naar het ziekenhuis verwijzen?! Persoonlijk zou ik naar het ziekenhuis gaan. Als de vlk het al niet vertrouwt, hoe kun jij dan nog met vertrouwen thuis bevallen?

Caroline, ik heb geen nare ervaringen met het ziekenhuis. Maar desondanks zou ik errug graag relaxed thuisblijven. Dat gedoe van naar het ziekenhuis gaan met een taxi (we hebben zelf geen auto) en het weer naar huis reizen, in een witte omgeving zijn waar alles vreemd is en je niet je gang kan gaan: Liever niet als het niet nodig is! En over het verwijzen naar het ziekenhuis van de verloskundigen (het is een praktijk met 5 verschillende verloskundigen): ze zijn het hierover niet eens, maar de meerderheid is voor het ziekenhuis, en de reden is alleen voor de extra zekerheid, meer redenen hebben ze niet aangevoerd. Sommigen zijn dus nog wel voor een thuisbevalling (helaas wilden ze niet zeggen wie dit waren). Diezelfde praktijk zei na mijn tweede nog dat ik wel bij een volgende thuis zou mogen bevallen, maar na die jaren hebben ze het beleid verandert of zijn van de meerderheid hun meningen gewijzigd. Ik weet het niet precies, ze waren niet echt duidelijk, wat mij natuurlijk ook niet echt overtuigd van de noodzaak. Na de eerste bevalling met die fluxus hadden ze goede redenen en was het wel even slikken, maar kon ik heel goed inzien waarom ik in het ziekenhuis moest bevallen, maar dit keer eigenlijk niet. En ik heb wel het gevoel dat ze me voor niks naar het ziekenhuis willen sturen...
En daarom wil ik graag beslagen ten ijs komen als ik het er weer over heb met de verloskundige.

Terug
Bovenaan