Hoi Linda,
ja ik ben een paar dagen geleden begonnen met een paar tips van het boekje. Ze gaat nu drie uur vroeger haar bed in, met een knuffeltje en zonder het gebruikelijke speelgoed. Ook doen we de bedtijdroutine, voor ons houdt dat in een badje na het avondeten met haar oudere zusje, daarna zusje naar bed brengen met een verhaaltje, en dan met gedempt licht een klein boekje met baby lezen in haar eigen kamertje. Dan licht uit, slaapliedje en borstvoeding tot ze slaapt. De avonden slaapt ze nu beter, maar de nachten maakt nog niet veel uit. Afgelopen nacht was echt afschuwelijk, zes keer wakker in vier uur en vervolgens heel hard huilen en geen borst willen. En als ze vannacht eens door zou slapen, ben ik de hele tijd wakker om te luisteren. Ik doe ook van die woord-associaties. Dat deed ik altijd al voor het badje, maar nu als ze bijna in slaap valt zeg ik elke keer 'lekker slapen' en als ik dat zeg terwijl ze in de ledikant gaat, en soms een beetje wakker wordt, dan helpt het haar weer in slaap.
Heb jij al wat dingen uitgeprobeerd? Je moet wel zo'n twee weken volhouden om te zien of het voor jullie werkt of niet.
Goede houding, laat de natuur z'n gang gaan en zie wel wanneer het lukt, dat heb ik nu ook. En wie weet, vaak als je zo'n houding hebt gebeurt het wel eens sneller dan je denkt! Ik denk dat het op zich wel goed is voor kindjes om anderhalf tot twee jaar verschil te hebben, kunnen ze lekker amen spelen. Maar als de nieuwe baby nog heel klein is, heb je zoveel tijd nodig voor de jongste en dan is de oudere natuurlijk net iets te jong om te begrijpen waarom hij/zij niet meer mama's middelpunt van belangstelling is. En ik wil zelf ook nog even lekker genieten van alle nieuwe dingen die ze doet. Maar dat kan natuurlijk ook tijdens de lange negen maanden van een zwangerschap.
Als ik soms de verschijnselen lees hier, dan denk ik misschien is het toch raak. Die twee keer in drie weken begin november dat ik dacht dat m'n cyclus weer op gang kwam, kon toch wel eens een innestelingsbloeding zijn. En ik heb een lichte afkeer van rauw vlees schoonmaken voor je het kookt. En gespannen gevoel in mijn buik. Maar dat kan natuurlijk ook allemaal wel voorbodes van ongesteld worden zijn. Het si gewoon afwachten geblazen.
Toen ik met de pil gestopt was voordat mijn jongste meisje verwekt was, dacht ik ook, eerst maar eens evenmijn cyclus weer op gang krijgen. En ik dacht dat het wel weer een jaar zou duren. Niet dus, ipv een eerste echt ongesteldheid was er een zwangerschap...
ik ga maar weer eens, prettige feestdagen!
Danielle