Foliumzuur wanneer beginnen?

Ja die zat idd.....ik blijf het gewoon belangrijk vinden dat mensen er niet te luchtig overdoen.

Ook wij hadden niet verwacht dat ons dit zou overkomen.

inmiddels ben ik alweer 11 weken en 1 dag zwanger, en tot nu toe gaat alles goed, maar er is ons zoveel afgepakt, onze nuchtere kijk op het leven, ons kindje maar ook een onbezorgde zwangerschap zit er niet meer in.

Tot ik de uitgebreide echo krijg eind dit jaar ben ik 1 bonk stress...

Liefs Randy

Hallo Randy,

Wat een heftig verhaal zeg. Ik vind het heel erg voor jullie dat de zwangerschap zo gelopen is.
Ik vind het goed dat je zo direct en duidelijk bent in het slikken van foliumzuur, zo kunnen twijfelaars toch lezen, dat het super belangrijk is.
Ik werk zelf met lichamelijk gehandicapte jongeren, waaronder ook de handicap spina bifida, en het is echt een grote zorg om met deze handicap om te gaan.
Ik hoop echt voor jullie dat deze zwangerschap goed verloopt, ik wens je dan ook een goede zwangerschap toe!
Ik denk inderdaad dat het heel moeilijk is om niet gestresst te zijn, om deze zwangerschap, zo' n groot verlies draag je natuurlijk altijd met je mee!

Groetjes Patricia.

Hallo meiden,
Ik heb even de verhalen gelezen.
En ik wil bij deze mijn excuses aan bieden.
Ik dacht namelijk wel licht over het gebruik van folium zuur.Maar nu ik het verhaal van randy heb gelezen, ben ik best wel geschrokken. Ik heb daar helemaal niet over nagedacht. ja stom he!!!! Ik slik het wel al vanaf het moment dat ik gestopt ben met de pil. Maar dan meer zo van iedereen doet het. Ik zit nu in ronde 2. En wat dat betreft ben ik dan stiekum wel blij dat ik nog niet zwanger ben. tests waren negatief.
Meiden allemaal heel veel succes met alles.
en nog maals sorry !!!!!!
groetjes ank1

Hallo Ank1,

Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, het is niet persoonlijk bedoeld.
Ik snap best dat je er zo luchtig overdacht, dat deed ik ook.

Alleen als ik een berichtje over foliumzuur zie dan moet ik echt even reageren.
Ik vind dat we meer gewaarschuwd moeten worden over de gevolgen van het niet slikken van foliumzuur.

Ja de drogisterijen zeggen netjes als je een zwangerschapstest haalt, denkt u aan foliumzuur??? Maar ja vaak als je een test haalt denk je dat je zwanger bent en kan het dus te laat zijn.

Ik heb al geprobeerd mijn reclame via SIRE op tv te laten komen, maar mensen mogen daarop stemmen en helaas vind het merendeel het toch belangrijken om op van die onzin dingen te stemmen.

Tuurlijk een huisarts of gyn. kan je inlichten, alleen niet iedereen belt eerst haar huisarts op om aan te geven dat je een kinderwens hebt en wil stoppen met je anticonceptie.

Eigenlijk zal het op alle anticonceptie moeten staan,
"Heeft u een kinderwens, en stopt u met de pil, condoom, prikpil, spiraaltje etc...begin dan minimaal 4 weken van te voren foliumzuur te slikken"

Ik ga gewoon door, met mijn strijd en ooit op een dag zal het op alle verpakkingen of in de bijsluiters te lezen zijn.

Maar meid, nogmaal, die sorry was niet nodig, ik ben blij dat ik je visie heb kunnen veranderen, en heel veel succes met zwanger worden.

Liefs Randy

Hoi Randy,

Bedankt, Ik zei dit ook omdat jpu verhaal zo aangrijpend is.   En ja ik er echt nog niet zo over na gedacht had.
Maar in ieder geval jij bedankt voor je informatie.

En als wij jou kunnen steunen in je acties om het bekender te maken. Dan zet je het op het forum en ik weet zeker dat wij allemaal zullen stemmen op jou ( zet er dan wel bij hoe en waar, ik ben op het moment best vergeetachtig enzo hahahaha)

Heel veel succes met je zwangerschap. en we horen het graag als er weer een actie komt.
Groetjes Ank1

Hallo allemaal,

Wat vervelend om te horen wat er allemaal gebeurd. Er moet inderdaad iets gedaan worden om het belang van folium zuur aan te kaarten.

Ik moet zeggen als ik in het verleden weer een nieuwe voorraad pil ging halen, kreeg ik altijd een briefje mee zo in de trant van: kinderwens, begin op tijd met folium zuur. En dan een hele uitleg over foliumzuur.

Ik heb de huisarts gebeld en ik ben nu begonnen met slikken terwijl wij pas in februari voor de echie willen gaan. En dat is meer dan 4 weken van te voren.

Liefs Sterre.

Randy25: Allereerst wil ik zeggen dat ik het mega koud kreeg toen ik jou verhaal las: afschuwelijk dat jullie zoiets hebben moeten meemaken.
Natuurlijk weet je nooit helemaal zeker of je het kan kunnen voorkomen door op tijd foliumzuur te gaan slikken, maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat dit steeds door jullie hoofd spookt. Gelukkig las ik daarna wel het goede nieuws dat jullie nu weer in verwachting zijn. Hopende dat nu alles prima in orde is met de kleine zodat jullie kunnen gaan genieten van een fijne zwangerschap ! En zeker weten als jullie strakjes jullie kleintje in jullie armen hebben, jullie eerste kindje als een engeltje op haar/zijn schouder zal zitten en over hem/haar zal waken !!!

Sterre77: Ben je ook geboren in 1977 ? Is je echte naam Sterre ? Want dat is wel een mooie naam: staat stiekempjes op ons lijstje van meisjesnamen.
Ik zelf woon ook in Limburg en ben in juli gestopt met de pil. We gaan nu op naar poging 5. We hopen echt dat het nu gaat lukken want we doen er echt alles aan.
Een maand voordat ik gestopt ben, ben ik al begonnen met het slikken van foliumzuur. Mijn huisarts deed er ( helaas, als ik het verhaal van Randy lees ) erg luchtig over: tja ik kon het wel gaan slikken, maar ja het moest niet.
Ik denk wel dat 9 van de 10 vrouwen die zwanger willen raken wel foliumzuur gaan slikken, maar ja het is wel zo dat er evenzeer een aantal dames dit niet doen of zwanger raken terwijl dit niet in de planning zat en ze dus geen foliumzuur slikken en al deze dames krijgen niet per definitie een baby met open ruggetje........
Maar ik zou het wel iedereen adviseren of het in de planning zit ja of nee, het is wat Randy zegt: 75 % kans om het wel te krijgen als je niks slikt en een gewaarschuwd mens telt voor twee !!
Wel goed van jouw huisarts dat er iedere keer een blaadje bij de pil werd gedaan ! Zou eigenlijk iedere huisarts moeten doen !! Net zoals ik vind dat iedere verloskundige de damen moet wijzen op MoedersvoorMoeders: een kleine moeite waarmee je andere mensen helpen.

Nou, wie weet komen we elkaar wel eens tegen in de drogist bij de afdeling Foliumzuur.......

Alaaf, Sylvia

Ik heb niets tegen het gebruik van foliumzuur. Ik slik het zelf ook vanaf dat ik met de pil gestopt ben. Echter blijft het je eigen keuze of dat je het wel of niet inneemt.
Ze zeggen dat in voedingsmiddelen ook al veel foliumzuur zit en het niet noodzakelijk is om te slikken. Dat van die 75 % klopt ook niet. Er zijn nog altijd heel veel vrouwen die geen foliumzuur gebruiken en het is echt neit zo dat 3 op de 4 kinderen dan geboren wordt met een open ruggetje. Tegenwoordig is de kans dat je kindje een open ruggetje krijgt nog maar heel gering. Daarom dat de huisarts er luchtig over kan doen. Het is gewoon echt niet noodzakelijk. Zelfs als je wel foliumzuur hebt gebruik voor en tijdens je zwangerschap is dit geen garantie dat je kindje geen open ruggetje ontwikkelt.
Ik snap wel dat Randy zoveel mogelijk mensen aan de foliumzuur wil helpen maar om dan te gaan zeggen dat de andere reclames van SIRE onzin zijn vind ik weer wat ver gaan. SIRE is er als voorlichter en voor de een is het ene onderwerp belangrijker dan een ander onderwerp. Voor jou is foliumzuur op dit moment belangrijk omdat jou kindje een open ruggetje had. Voor een ander zijn de vuurwerk stunt reclames belangrijk omdat haar kind misschien verminkt is door een vuurwerk ongeluk. iedereen heeft in het leven andere prioriteiten dit moet je respecteren en niet neerhalen!

Terug
Bovenaan