foliumzuur

je leest in de prille weken van de zwangerschap wat wanneer aangelegd
word maar voor welke week is foliumzuur nou het meest nodig.

En wat als je nou heel veel moet overgeven,dan spuug je die foliumzuur er toch uit?

 
Ik geloof tot een week of 16 dat je moet slikken? Weet het niet zeker. Vraag het aan je verloskundige.
En als je veel moet overgeven, moet je misschien op een ander moment op de dag foliumzuur slikken, wanneer je niet hoeft over te geven. Of geef je echt de hele dag over, heel vervelend lijkt me dat.
Maar, als je het niet slikt is geen ramp hoor! De kans op open ruggetje blijft ook met foliumzuur aanwezig, is alleen ietsje kleiner. Vroeger slikten de zwangeren niks...
 
Foliumzuur helpt het zenuwstelsel van je kind beter te ontwikkelen en de kans op een open ruggetje of waterhoofd neemt er van af.
In principe wordt er aangeraden om te beginnen met foliumzuur op het moment dat je zwanger probeert te raken, omdat het vooral in de eerste weken veel nut heeft.
Zelf wist ik dit niet en ben pas begonnen met het slikken van foliumzuur toen ik al een week of 8 zwanger was.
Het is geen grote ramp als je geen foliumzuur slikt. Zoals gezegd verkleint het de kans op een open ruggetje of een waterhoofd en dat is natuurlijk prettig.
Het is mij ook nogal onduidelijk tot welke week je het zou moeten slikken, de een zegt week 10 de ander week 12 en weer een ander roept weer iets anders. Ik weet wel dat er tabletten zijn speciaal voor de zwangere vrouw, zoals Gravitamon en Femnatal (?). Deze tabletten zijn bedoeld voor de hele zwangerschap en borstvoedingsperiode en daar zit ook foliumzuur in.
Het lijkt mij dus dat het weinig uitmaakt of je het langer slikt, maar ik heb wel begrepen dat het zenuwstelsel zich vooral in de eerste 12 weken zou ontwikkelen en dat foliumzuur dan het meeste nut zou hebben.

Beetje lang verhaal geworden, maar goed, ik hoop dat je er wat wijzer van wordt.
Ik zou zeggen: neem elke dag foliumzuur, baat het niet dan schaadt het niet. En mocht je een keer door misselijkheid een tablet missen geen nood. De kans dat 1 tablet verschil maakt is wel heel erg klein.

 
Hallo meiden,

Het klopt dat je de foliumtabletjes de eerste 12 weken op advies gebruiken moet en zelfs al 8 weken voor je zwanger wilt worden..... mmmm, ik heb dat niet gedaan ik wist niet dat ik zo snel zwanger zou zijn dus dat schoot erbij in... Nu is het niet zo erg want de kans dat je een kindje krijgt met een aandoening is klein en het is niet zo dat als je folium slikt je geen kindje met aandoening als open rug kan krijgen. Ik kan me trouwens wel meer dingen bedenken waar zwangeren "vroeger" niets over te horen kregen en nu wel. Zo word het gebruik van te veel kaneel afgeraden en ook het werken in de tuin is niet iets wat ze aanraden als iets wat je als zwangere moet gaan doen. Ik slik gravitamon tabletjes omdat daar allerlei vitaminen in zitten die geen kwaad, op de verpakking staat dat je die als je bv geeft ook mag gebruiken dus ik ga daar maar mee door.   Een paar uur na het innemen van de tabletjes is het foliumzuur opgenomen in je lichaam en als je dan moet spugen heeft dat geen effect meer op het foliumtabletje.

Maak je dus maar geen zorgen, ga gewoon door op deze weg en als je een moment op de dag kan bedenken waarop je minder misselijk  bent bijv. 's middags, dan neem je hem  dan toch  in?

Ik hoop wel voor je dat je misselijkheid snel over is.

Groetjes Odette
 
Dag Dames,
Ik heb nooit foliumzuur geslikt. Ik wist wel dat het bestond maar heb het bewust niet geslikt. Net zo als alle andere tabletten die je kunt slikken tijdens de zwangerschap. Volgens mij is je lichaam namelijk heel goed in staat om zonder al die medicijnen en vitamines een kind te laten groeien. Begrijp mij niet verkeerd. Ik heb geen oordeel over een ander hoor. Maar vroeger slikten onze moeders dat toch ook allemaal niet?
Groetjes.
 
Door middel van nieuwe onderzoeken is inmiddels aan het ligt gekomen dat Foliumzuur voor veel meer dingen gunstig zijn. Zo helpt het ook mee om een laag geboortegewicht van je kindje te kunnen voorkomen (en zeker bij vrouwen die roken tijdens hun zwangerschap), en buiten het open ruggetje en waterhoofd helpt het ook een schisis (gespleten gehemelte/ hazenlip) te voorkomen en schijnt zelfs goed te zijn tegen bloedarmoede tijdens je zwangerschap.
Ik ben al lang overtuigd en slik dus trouw iedere dag een gravitamon of femnatal, en slik daarbij zelfs extra foliumzuur. (is mij aangeraden door de gynaecoloog aangezien wij 2 kindjes verwachten) en dit gewoon de hele zwangerschap door.
Het schaadt zeker niet..
 
Hallo,

Je kan de hele zwangerschap door foliumzuur slikken, baat het niet dan schaadt het niet zei de verloskundige. Ik slik namelijk gravitamon omdat ik niet zo'n hele geweldige groente eter ben en daar zit foliumzuur.
Maar inprincipe moet je foliumzuur slikken vanaf het moment dat je probeert zwanger te worden tot 8 weken na de bevruchting, maar mijn verloskundige maakt daar al 12 weken van. Dit is omdat je baby in de eerste 12 weken volledig gevormd wordt, alles wordt aangelegd etc.
Als je geen foliumzuur slikt is het geen ramp, dat werd me wel op het hart gedrukt, maar je verkleint de kans op een open ruggetje er mee.
Vraag gewoon hoe jou verloskundige erover denkt.

groetjes kirste
37w4d
 
Hallo mama27,
Sorry, maar ik moet echt even reageren op jouw opmerking: "vroeger slikten onze moeders dat toch ook niet?"
Hoogstwaarschijnlijk lag in die tijd het percentage van pasgeboren babytjes met een open ruggetje iets hoger dan nu. De medische wereld heeft niet voor niets ontdekt dat je de kans daarop verkleint door foliumzuur te slikken voor en tijdens de zwangerschap, ze zullen dat vast niet zomaar uit de lucht gegegrepen hebben.  Er worden nog altijd nieuwe dingen ontdekt zowel op medisch gebied als op andere gebieden en dat zal ook altijd blijven gebeuren. Ik wil niet beweren dat alles wat ze tegenwoordig kunnen en uitvinden, persé vooruitgang betekent maar als het gaat om het slikken van extra vitamines om de kans te verkleinen op bepaalde lichamelijke afwijkingen (ook al is die kans zo wie zo al niet zo groot) dan is  dat  toch geweldig dat een vrouw dat alvast kan doen voor haar ongeboren kindje. Daarnaast zorgt foliumzuur ook nog eens voor extra energie (ooit een paprika gezien waar geen fut in zat? , zo ging de reclame toch?).
Sorry, maar het is toch vreselijk achterhaald om te zeggen "dat onze ouders dat vroeger ook niet hadden".  

Groeten Nicole
 
Terug
Bovenaan