fopspeen

Hallo moeders,

Ik heb misschien een dom vraagje, maar waarom gebruiken jullie een fopspeen? Mijn dochter van bijna 10 maanden wilde nooit geen speen. Ik ben wel eens door iemand aangesproken en ze zei "moet ze geen speen hebben?" Ik keek haar een beetje verbaasd aan, want er was geen reden om haar een speen te geven, ze was heel vrolijk. Ik ben gewoon benieuwd naar de redenen, want ik heb wel eens het idee dat niemand dat eigenlijk precies weet. Het wordt ook wel gauw een gewoonte denk ik, want eigenlijk is het niet zo goed voor de ontwikkeling van de mond en als ze eenmaal een fopspeen gewend zijn, is het ook moeilijk om het weer af te leren. Ik ben dus blij dat ik dat probleem in ieder geval niet heb.

Groetjes Karin
 
Hoi Karin

Wij zijn al vroeg met een speen begonnen omdat onze dochter daardoor goed in slaap kon vallen. Ze gebruikte de speen alleen om in slaap te vallen.
Maar gelukkig vond ze ook al snel haar duim en sinds die tijd geven we de speen ook niet meer. Ze valt nu al duimzuigend in slaap. Ik ben ook blij dat ze verder geen speen gebruikt. Net wat je zegt, nu hoef ik het niet af te leren.

Groetjes Ria
 
Hoi Karin,
Het gevoel van verbazing ken ik ook. Mijn dochter spuugt de speen gelijk uit. Dus is ze het ook niet gewend en mij valt het ook op dat iedereen over spenen begint. Het lijkt me soms ook wel eens makkelijk hoor, dat wel. Dat zal het ook wel zijn, denk ik, waarom ze zo populair zijn.
 
Onze oudste heeft 2 1/2 jaar een speen gehad, omdat hij flesvoeding kreeg, na een aantal kapot gebeten te hebben was ik het zat mooie reden om eraf te komen.
Ons dochtertje heeft de speen maar kort gehad omdat ze bv kreeg, dan zijn namelijk de zuigbehoeftes eerder bevredigd. Beide kinderen kregen de speen alleen maar als ze niet in slaap konden komen eerst altijd gewoon geprobeerd en ze kregen de speen ook alleen maar als ze naar bed gingen dus niet mee naar buiten. Zo kun je het speen gebruik zelf in de hand houden. Sommige kinderen hebben te pas en te onpas een speen in de mond gewoon idd omdat het een gewoonte is geworden. Een baby is geboren met zuigbehoeften als je speen te veel aanbiedt worden de zuigbehoeftes in stand gehuoden.

Groetjes Sannie
 
Hoi Karin.

Leuke vraag!

Ons meisje heeft een speentje. Vooral omdat ze de eerste dag alleen maar aan de borst wilde en dat ging mis met mijn tepels (die waren dat tenslotte niet gewend).
Ik kreeg het advies om mijn pink aan te bieden. Dat deed ze gretig. Maar ik vond het niets ze wilde alleen maar zuigen en sabbelen zonder te drinken.
Ik vond mijn pink niet hygisch genoeg, stel je voor dat je buiten bent en ze heeft hem "nodig" dat vond ik een vies idee en ook het idee dat andere dachten o schattig dat kan ze bij mij ook.
Vandaar de speen.

Ik vind met een speen niets mis. Tenzij een kind de hele dag met een speentje loopt. Dat is idd slecht zowel voor de ontwikkeling van de mond als voor de andere gebieden van ontwikkeling. Dat is ook het gene waar ik voor gewaakt heb.

Ze heeft haar speen alleen om in slaap te vallen zodra ze slaapt spuugt ze hem zelf weer uit.
Als we gaan wandelen, fietsen auto enz heeft ze hem altijd bij zich aan haar jas maar taalt er niet naar tot ze gaat slapen.

Even nog iets leuks. Als ik haar uit bed haal pakt ze haar speen en flap zodra ik haar vast heb kijkt ze me aan en zeg ik ja flap (haar knuffel konijn) en speen gaan slapen en dan gooit ze ze allebei in bed.

Groetjes
 
Ik ben een fopspeen gaan gebruiken omdat de borstvoeding niet goed liep... zat 24 keer per dag te voeden en werd gillend gek... dus af en toe als ik het niet meer hield gaf ik mn dochter een fopspeen om even rust te hebben... ze heeft een enorme zuigbehoefte...vooral als troost want daar kreeg ze vroeger de borst voor...en om haar niet te veel te laten halen gebruik ik ook de speen om haar bijvoorbeeld in slaap te krijgen of rustig te krijgen want ze is nogal hyper en zonder speen had ik waarschijnlijk een kindje gehad die enorm huilerig was geweest... dus ik vind de speen een uitkomst in mijn geval
 
voor zuigbehoefte, maar als je dochter het niet nodig heeft, is het toch ook goed. Beter zelfs.

het is wel zo dat een fopspeen beter is dan duimen, beter voor ontwikkeling van de mond, en ook beter en makkerlijker af te leren. Maar goed als je dat probleem niet hebt, prima toch het is niet zo dat een kind moet duimen of spenen.
 
Terug
Bovenaan