fopspeen

Degene die de fopspeen uitgevonden heeft verdiend wat mij betreft een standbeeld!
Onze dochter heeft zo vreselijk veel gehuild de eerste drie maanden, echt om gek van te worden. En ze had vanaf dag 1 een sterke zuigebehoefte. Gelukkig widle ze na een week ook de speen, ipv alleen mijn pink. De eerste acht weken heeft ze het speentje heel veel ingehad, het leek haar te troosten. Toen is het huilen minder geworden doordat ze andere voeding kreeg, en kreeg ze ook minder behoefte aan de speen. Nu gebruiken we 'm alleen nog als ze in slaap moet/wil vallen.

Dat verhaal over die nadelige invloed op de ontwikkeling is behoorlijk achterhaalt inmiddels, vertelde mijn tandarts. De vorm van de speen is inmiddels zo goed gemaakt dat het te verwaarlozen is. Net zo goed/slecht als duimen...
 
Wij wilden geen speen gebruiken maar ons zoontje had zo'n enorme zuigbehoefte dat na een paar dagen de kraamhulp ons toch dringend adviseerde het wel te doen, zodat hij en wij wat beter tot rust konden komen.
Nu geef ik het hem alleen als hij het nodig heeft (zuigbehoefte maar geen honger, de borst wil hij dan niet) en dat is met name 's avonds.

Lijkt me heerlijk als het niet meer nodig zou zijn, maar op dit moment ben ik blij dat er zoiets als een fopspeen bestaat.
 
Ik gaf mijn dochter in het begin een speen omdat ze 'verschrikkelijke' zuigbehoefte had en ik het niet heel prettig vond om met mijn pink in haar mond te zitten. Inmiddels heeft ze haar eigen handjes (duim, vingers wat er maar in past) gevonden en is de speen niet meer nodig.
 
Mijn zoontje heeft nooit een speen gewild! Hij spuugde hem meteen uit! Kennelijk had hij voldoende aan de fles ed. en verder geen zuigbehoefte. Het zal echt per kind verschillen, want mijn vriendin maakt er dankbaar gebruik van het helpt haar dochtertje in slaap vallen, en voor haar is het ook een soort troost middel
Groetje Jolien
 
Romi heeft vanaf dat ze drie dagen was een speen! ze had enorme zuigebehoefte en bleef maar huilen nou hup daar gingen al mijn principes overboord! Ook nu (9mnd) nog heeft ze haat speen veel in! Als ze huilerig en hangerig word geef ik hem of ze duikt er zelf wel ergens een op! Ik wil het vanaf een jaar af gaan bouwen! Als ze geen speen heeft gaat ze inderdaad duimen, maar dan heb ik liever een speen want die is veel makkelijker weer af te leren dan duimen, die hebben ze tenslotte altijd bij zich en die kun je niet ritueel in de vuilnisbak stoppen!

groetjes Corine
 
Hallo moeders,

Ik zie dat ik veel (gemengde) reacties heb gekregen, het was niet mijn bedoeling om iemand te veroordelen op het gebruik van een speen. Iedereen mag zelf weten of ze een speen gebruiken of niet. Misschien krijg ik de volgende keer wel een huilbaby, dan is het is toch wel een handig hulpmiddel.

Groetjes Karin
 
Terug
Bovenaan